Talianske autá majú medzi verejnosťou zlú povesť. Je to však oprávnené? Majitelia áut z Apeninského polostrova väčšinou nebudú súhlasiť. Je však pravdou, že niektoré typy Alfy nepatria k najkvalitnejším na trhu. Ako je na tom Giulietta, ktorá patrí k tým najnovším kúskom? Test jazdenej Alfy Romeo Giulietta (940) prinášame v spolupráci so spoločnosťou AAA AUTO.

Z pohľadu športovej jazdy je podvozok mimoriadne vydarený. Náklony sú minimálne a hlavne poskytuje mimoriadne dobrý odhad limitov auta. Občas som až nechápal, ako ochotne sa vrhá do zákrut.

Ak sa niekomu niečo nepáči na Giuliette, tak sú to väčšinou svetlomety.

Výroba Giulietty začala v roku 2010 a trvá dodnes. No facelift prišiel len minulý rok (2016), čo naznačuje, že auto bude ešte nejakú dobu vo výrobe. Nový hatchback nahradil v ponuke typ 147.

Dizajn


Dizajn Giulietty priniesol zmiešané reakcie. Niekomu sa páči bez výhrad, no mnohí kritizujú príliš veľké predné svetlomety. Zadná časť väčšinou nie je terčom kritiky. Interiér zaujme a už na prvý pohľad je jasné, že sedíte v talianskom aute, kde si dali záležať na detailoch. Na mňa pôsobí kabína príjemným dojmom. No keďže vnímanie dizajnu je subjektívne, radšej sa presuňme ďalej.


Niektorí ľudia sa sťažujú, že si nedokážu nájsť dobrú polohu za volantom. Ja som s výškou 182 cm problém nemal. Sedačky ponúknu slušné bočné vedenie. Giulietta dokáže poslúžiť aj ako rodinné auto, len nemôžete mať vysoké deti. Vzadu sa usadia komfortne len ľudia nižší než 180 cm, a to je na túto triedu podpriemer. Batožinový priestor ponúkne objem 350 litrov.


A čo kvalita spracovania? Nie je to prémiové auto, ale rozhodne nemáte pocit, že tu šetrili na materiáloch alebo na kvalite. Len zriedka sa objavujú sťažnosti na vŕzganie niektorých častí interiéru. Do rýchlosti 120 km/h panuje na palube ticho, nad touto hodnotou sa už začína ozývať obtekanie vzduchu okolo karosérie. No nie je to nič ohlušujúce.


Rozmery sú takmer rovnaké ako v prípade Alfy 156. Na dĺžku má Giulietta 4351 mm, na šírku 1798 mm a na výšku 1465 mm. Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje od 1280 kg do 1335 kg.


Potešia detaily ako vypnutie Štart/Stop systému, ktorý zostane deaktivovaný natrvalo.

Interiér dáva najavo, že nesedíte v obyčajnom aute

Jazda a jazdné vlastnosti


Giulietta stojí na značne prepracovanej platforme C-Evo. Vpredu používa modifikované odpruženie McPherson a vzadu viacprvkovú nápravu. Z pohľadu športovej jazdy je podvozok mimoriadne vydarený. Náklony sú minimálne a hlavne poskytuje mimoriadne dobrý odhad limitov auta. Občas som až nechápal, ako ochotne sa vrhá do zákrut. Samozrejme, po prekročení limitu prichádza nedotáčavosť. Tento podvozok patrí na vrchol v nižšej strednej triede. Teda pokiaľ nevyžadujete od auta filtrovanie nerovností. Tu totiž Alfa nie je doma. Na 18“ diskoch je auto dosť tvrdé. Na naše cesty zvoľte radšej 17“ alebo 16“ disky.


Silnejšie verzie majú k dispozícii aj systém Q2. Ide o elektronické pribrzďovanie odľahčeného kolesa (elektronická náhrada samosvorného diferenciálu) a autu vie pomôcť aj pri zatáčaní.


Alfy sú známe vďaka strmému riadeniu a inak tomu nie je ani pri Giuliette. Ostré, tuhé a mimoriadne presné riadenie sekunduje výbornému podvozku. Naozaj radosť točiť volantom.


Radiaca páka má veľkú hlavicu, na ktorej držanie si budete chvíľu zvykať. Inak sa radeniu nedá nič vyčítať. Dráhy sú presne definované a ideálna je aj ich dĺžka a odpor. Počítajte s pomerne tuhým chodom pedálov. Vďaka ich umiestneniu nie je problémom ani technika heel&toe. Výčitka smeruje snáď len k brzdovému pedálu, ktorý „hryzie“. Silný účinok bŕzd prichádza už po jemnom stlačení. Ako majiteľ auta si na to určite zvyknete, ale zo začiatku počítajte s pár prudkými spomaleniami, ktoré ste úplne neplánovali. :-)


Pri jazdných vlastnostiach musím zmieniť aj prepínač DNA. Môžete ním nastavovať tri režimy jazdy (Dynamic, Natural a All-Weather). Režim A je najjemnejší, naopak D je najostrejší. Pri zmene módu čakajte tuhšie riadenie a rýchlejšiu odozvu na stlačenie plynu. V prípade automatu aj inú logiku radenia. Giulietta nedostala adaptívny podvozok, takže vo všetkých módoch je pomerne tuhý.


Dvoj-spojková prevodovka TCT radí rýchlo, ale počítajte s tým, že radenie nie je také komfortné ako pri klasickom automate.

Z nárazových testov EuroNCAP si Giulietta odniesla 5 hviezd a v tej dobe najlepšie hodnotenie v nižšej strednej triede.

Motory


Základnou motorizáciou je prepĺňaný štvorvalec 1,4 T-Jet s výkonom 77 kW (105 koní) a 206 Nm, resp. 88 kW (120 koní) a 206 Nm. Veľmi zaujímavou voľbou je motor 1,4 MultiAir s výkonom 125 kW (170 koní) a 250 Nm. Pri týchto motoroch počítajte s lineárnym ťahom a so spotrebou v rozmedzí 6 - 10 litrov. Motor 1,4 T-Jet (120 k) prišiel aj vo verzii spaľujúcej LPG.


Vrcholná verzia QV dostala motor 1,75 TBi s výkonom 173 kW (235 koní), resp. 177 kW (240 koní).


Pod kapotou sú aj dva naftové motory MultiJet s objemom 1,6 litra a 2,0 litra. Menšia jedna-šestka prišla s výkonom 77 kW (105 koní) a 320 Nm. Od roku 2015 má 88 kW (120 koní) a 320 Nm. Dvojliter zoženiete vo výkonovom rozpätí 140 – 175 koní. Pri naftových motoroch počítajte so spotrebou 5 – 7 litrov.

Motor 1,4 T-Jet je najistejšou voľbou. Po roku 2013 majú dobrú spoľahlivosť aj motory vybavené systémom MultiAir.  

Spoľahlivosť


Giulietta je relatívne spoľahlivá, ale objavujú sa kusy, ktoré majú problém v mnohých oblastiach z pohľadu kvality spracovania, ale aj spoľahlivosti. Títo majitelia sú častokrát doslova zúfalí. Znamená to, že Alfa nepokročila v kvalite? Nie. Absolútna väčšina majiteľov je totiž mimoriadne spokojná. Ale niektoré slabé stránky sú dobre známe.


Benzínové motory sú považované za relatívne spoľahlivé. Do roku 2013 sa však vyskytovali zlyhania systému MultiAir (Od roku 2013 prišiel Fiat s novým modulom, ktorý je spoľahlivejší). Občas sa objavuje aj únik motorového oleja do otvorov pre sviečky. Pri servise neexperimentuje a používajte špecifikáciu oleja odporúčanú výrobcom. Mechanici odporúčajú skrátiť long-life interval výmeny oleja na cca 15 000 km.


Výnimkou nie je ani slzenie manuálnej prevodovky. Občas sa objavujú aj problémy so synchronizáciou prvého stupňa alebo s krátkou životnosťou spojky. Pri naftových motoroch počítajte s klasikou v podobe zaneseného DPF filtra, EGR ventilu, opotrebených vstrekovačov a dvojhmotového zotrvačníka. Naftové motory sa určite nehodia na krátke mestské trasy.


Vŕzganie v kabíne je skôr výnimočné, no pri testovacej jazde sa poriadne započúvajte a nevynechajte nerovné cesty, kde sa môže ozvať aj podvozok. Ten vydrží bežne bez investície cca 200 000 – 250 000 km.


Občas sa vyskytujú aj problémy s elektronikou, kde sú nefunkčné svetlá, okná a stierače. Známe je zalamovanie káblov pri otváraní/zatváraní piatych dverí. Objavuje sa aj zlé tesnenie ostrekovačov a únik kvapaliny. Pomerne bežnou chybou sú aj rezonujúce vonkajšie spätné zrkadlá. Medzi nepríjemnejšie problémy patrí prienik vody do kufra.

Kúpiť/nekúpiť?


Alfa na spoľahlivosti Giulietty poriadne zapracovala, no občas sa dostali z výrobnej linky takzvané piatkové kusy (problémy s kvalitou a spoľahlivosťou). Väčšinou však pochádzajú zo začiatku výroby (2010 – 2011). Pri nákupe z druhej ruky buďte preto obzvlášť opatrný. Auto dajte prezrieť odborníkovi a vyžiadajte si kompletnú servisnú históriu. V minulosti platilo, že Alfu si nekupujete rozumom, ale srdcom. Toto platí stále napriek vyššej spoľahlivosti. Alfa totiž nie je lacná. Nové autá díler ponúka za prémiové ceny, a to nie sú mnohí zákazníci ochotní akceptovať. V prípade jazdených kusov však cena začína už od 8000 eur. Za kusy v lepšom stave si pripravte aj 10 000 €. Ani jazdená Giulietta teda nepatrí medzi lacné autá.


A máte si ju kúpiť? Určite áno! Je skvelá a pokiaľ máte radi autá, mali by ste ju určite vyskúšať. Mňa nadchla. Je to jedno z tých áut, kvôli ktorému si pôjdete zajazdiť len tak, lebo vás to jednoducho baví.

TopSpeed.sk verdikt: Jazdené Alfa Romeo Giulietta odporúčame s výhradami.