Alfa Romeo Brera 2.4 JTD

Sú autá, ktoré nechajú chladným takmer každého. A potom sú autá, ktoré zrýchlia tep každému bez ohľadu na pohlavie, vek či príjmovú skupinu. A presne taká je dnešná dáma na randenie - Alfa Romeo Brera 2.4 JTD Q-Tronic. Pristúpte teda bližšie, bude sa na čo pozerať. Aj keď sme veľmi chceli benzínovú variantu, na testovanie sme dostali dieselový model. Konkrétne najsilnejšiu dieselovú 2,4 JTD s výkonom 200k a navyše spriahnutú so 6.st automatickou prevodovkou. Pre niekoho absolútne neprijateľná kombinácia, pre nás skôr veľký otáznik ešte pred samotným testom. Sedí takýto motor a prevodovka k charakteru tohto auta? Nebudeme vás napínať, kombinácia je to vskutku podarená. Musíte sa síce zmieriť s niektorými vecami, ale inak... vážne príjemné auto!

Brera si vás dokonale omotá okolo prsta. A to až tak, že jej prepáčite niektoré jej nedostatky...

Alfa Romeo bola, je a vždy bude automobilka evokujúca vášeň a športového ducha. Brera je akoby predurčená byť na samotnom čele celej modelovej rady (exkluzívnu 8C necháme bokom) a udávať tak tón. Je teda celkom pochopiteľné, že by sme mali pod prednou kapotou radšej benzínový 6valec, ktorý má najmä u tejto automobilky povesť skutočného športovca s nádherným zvukom. Preto sme k Brere 2,4 JTD pristupovali skôr z iného pohľadu, veľmi neradi by sme totiž skĺzli do porovnania s jej benzínovým bratom a vynášali súdy o tom, či je lepší benzín alebo diesel. Nie, ten kto si kúpi dieselovú Breru dostane presne to, čo sa od nej dá očakávať. Teda veľmi príjemné zvezenie v štýlovom balení, vynikajúci interiér a špičkové jazdné vlastnosti. Tu by sme sa ale pozastavili – naftožrút pod prednou kapotou je už riadna masa, a to sa prejavuje napríklad pri ostrejšej jazde. Cítite, ako je auto tlačené zotrvačnosťou zo zákruty, oveľa viac ako pri benzínovej variante (konkrétne 2,2). Preto aj z tohto dôvodu si dovolíme tvrdiť, že doménou JTD verzií budú hlavne dlhšie cesty kde sú tieto motory skutočne príjemným spoločníkom. Pri diaľničných rýchlostiach je motor veľmi tichý a kultivovaný, nerozpoznáte jeho obľúbené palivo. Pri už spomínanej ostrej športovej jazde vám to dá ale jasne najavo. Niekedy je hluk tohto 5valca až príliš prenášaný do kabíny a tým pádom aj nepríjemný. Ale opäť zdôrazňujeme, kto chce skutočne športové náradie, siahne po benzíne, diesel je tu pre pôžitkárov z kľudnej a bezpečnej jazdy. Navyše, pri športovej jazde sa prejavuje aj vyššia spotreba 2,4 JTD 20v ktorá atakuje dvojciferné číslo. A to sa ani nemusíte veľmi „snažiť“. Preto mu najviac svedčí tá pohodička a jemné tempo, veď predsa chcete dať šancu okoloidúcim na riadne prezretie si vašej novej hračky, nie?