Laguna medzi motoristami nemá dobrú povesť. Spôsobila to najmä 2. generácia, ktorá spoľahlivosťou nevynikla, skôr naopak. Francúzi si problém uvedomili a na nástupcovi riadne zapracovali. Spoľahlivosť výrazne zlepšili, ale na povesti sa pracuje dlhšie. Aj vďaka tomu je cena mnohých kusov nízka a ide o veľmi výhodnú kúpu. Auto zapožičala spoločnosť AAA Auto. Test jazdenej Laguny 3. generácie prinášame v spolupráci s www.motointegrator.sk.

Laguna tretej generácie prišla v troch karosárskych verziách Liftback, Kombi (Grandtour) a Coupé. Kombi a Liftback boli v predaji od roku 2007. Štýlové Coupé prišlo o rok neskôr. V roku 2010 ukázali mierny facelift. Francúzi ukončili výrobu Laguny v roku 2015. Nepriamym nástupcom sa stal typ Talisman.

Laguna nadväzuje na vynikajúcu bezpečnosť predchodcu a z nárazových skúšok si odnáša 5 hviezd za ochranu dospelej posádky.

Vzhľad exteriéru si mnohých fanúšikov nenašiel

Dizajn


Dizajn tretej generácie vychádza z predchodcu. Na pohľad vyzerá ťažkopádnejšie a svetlomety majú zvláštny tvar. Exteriér má jednoducho odporcov, ale aj fanúšikov. Interiér je po dizajnovej stránke nesmierne vydarený. Vyzerá moderne aj 9 rokov od debutu. Bohužiaľ, kvalita vyhotovenia pri niektorých kusoch kazí dojem. Občas sa objavujú problémy s vŕzganím. Ergonómia ovládania je v poriadku. Celkom potešia aj základné predné sedadlá a slušná komfortná výbava. Odhlučnenie interiéru je primerané danej triede a roku výroby. Keď už niečo počuť, tak sú to rázy kolies od našich nerovných ciest. Vpredu je dostatok miesta, na zadných sedadlách je ho však o niečo menej.


Liftback má relatívne skromný kufor 450/1377 litrov. Kombi ponúka batožinový priestor s objemom 508 litrov. Po sklopení sedadiel, ktoré vytvoria rovné dno kufra až 1593 litrov. Poteší tiež nízka nakladacia hrana.


Rozmery liftbacku sú 4695 x 1811 x 1445 mm. Rázvor má hodnotu 2756 mm. Kombi je o 108 mm dlhšie, ostatné rozmery sú rovnaké.

Interiér je mimoriadne vydarený, zamrzí však kvalita vypracovania pri niektorých kusoch.

Jazdné vlastnosti


Podvozok je medzigeneračne o niečo tvrdší. Viacprvok tu nehľadajte, vzadu sú prekvapivo pozdĺžne ramená spojené torzne pružným nosníkom. Stabilita v zákrutách je až prekvapivo dobrá, no od Francúza by ste očakávali väčší komfort. Treba povedať, že komfort pruženia nie je žiadnou katastrofou, zadná náprava búcha najmä na 18“ kolesách.


V ponuke bola aj verzia GT so športovejšími ambíciami a prepracovaným podvozkom. Najzásadnejšou zmenou je však natáčajúca zadná náprava 4Control. Tá zlepšuje stabilitu vo veľkých rýchlostiach a naopak zmenšuje priemer otáčania v meste. Nejde pritom len o marketingový ťah. Verzie s 4Control jazdia mimoriadne vydarene.
 

Radenie so 6-stupňovým manuálom je pomerne presné aj napriek dlhým dráham. Pri športovejšej jazde (s verziou GT) však nepoteší riadenie, ktoré je úplne mŕtve.

Najlepšou voľbou je benzínový alebo naftový dvojliter. Zážihové jednotky však budete na trhu hľadať omnoho ťažšie. Menšie motory sa s Lagunou trápia.

Motory


Laguna prišla s pomerne bohatou ponukou motorov. Nájdeme tu štyri benzínové motory a tri naftové. Nechýbajú dokonca ani šesťvalce.


Základným benzínovým motorom je štvorvalec s objemom 1,6 litra a výkonom 81 kW (110 koní) a 151 Nm. Na pomerne veľké auto je motor slabý. Jednou z najlepších volieb je naopak atmosférický dvojliter od Nissanu s výkonom 103 kW (140 koní) a 195 Nm. Spotreba sa dá udržať okolo 8 litrov. Ďalší dvojlitrový motor pochádza od Renaultu a je prepĺňaný turbom. Slabšia verzia ponúka 125 kW (170 koní) a 270 Nm. Silnejší agregát až 150 kW (204 koní) a 300 Nm. Spotreba turbomotorov je závislá od štýlu jazdy 8 – 11 litrov. Najsilnejším benzínom je 3,5 litrový V6 s výkonom 175 kW (238 koní) a 330 Nm. V prípade benzínových motorov nie sú žiadne zásadné problémy so spoľahlivosťou. Vyhýbajte sa však nekvalitnému palivu a v prípade turba nezabúdajte na chladenie.


Na trhu jazdených vozidiel sú omnoho rozšírenejšie naftové motory. Základný agregát je 1,5 dCi s výkonom 81 kW (110 koní) a 240 Nm. Rovnako ako najslabší benzínový motor, nie je vhodný do veľkej Laguny. Nenáročným vodičom síce postačuje, ale v ťažkom aute sa agregát rýchlo uťahá k smrti. Omnoho lepšou voľbou je dvojliter dCi. Spotreba bude podobná 6 – 7 litrov, ale poskytne lepší výkon a najmä lepšiu spoľahlivosť. Na trhu bolo niekoľko výkonových verzií 96 kW (130 koní), 110 kW (150 koní), 127 kW (175 koní) a 131 kW (178 koní). Ide o najlepší naftový motor v ponuke. Vrcholným dieselom je V6 3,0 dCi s výkonom 173 kW (235 koní).


Verzia Coupé dostala ako jediná šesťvalce. Liftback a Grandtour si musia vystačiť so štvorvalcami. Okrem šesťstupňového manuálu bol k niektorým verziám dostupný aj 6-st. automat s hydromeničom. Ten má z dnešného pohľadu trochu pomalšie reakcie, ale na pohodovú jazdu je ideálny.

Tretia generácia Laguny si výrazne polepšila v spoľahlivosti

Spoľahlivosť


Francúzi po nevydarenej druhej generácii Laguny potrebovali postaviť lepšie auto. Povesť bola totiž úplne na dne. Tretia generácia je tak výrazne spoľahlivejšia. V porovnaní s ostatnými automobilmi ide o priemer, aspoň tak to vidí štatistika DEKRY.


Podvozok vydrží aj na našich cestách okolo 200 000 km. Ako prvé sa väčšinou vyskytnú poškodené silentbloky, alebo vôle v čapoch. Poteší však výborná antikorózna ochrana. Odolný je dokonca aj systém natáčania kolies 4Control.


Elektronika je oproti predchodcovi výrazne spoľahlivejšia. Občas však hnevá ovládanie klimatizácie, navigácia a tempomat. Väčšinu problémov vyrieši aktualizácia softvéru. Francúzi zapracovali aj na nevalnej spoľahlivosti štartovacích kariet, no stále sa občas objaví poškodený mechanizmus čítačky.


Benzínové motory patria k spoľahlivým. Komplikovanejšie naftové motory sú už o inom. Najmenej vydarenou voľbou je jednotka 1,5 dCi. Tá síce prešla modernizáciou a zlepšením, no s ťažkým autom sa trápi. Omnoho lepšou voľbou je agregát 2,0 dCi. Motor má turbo chladené vodou a rozvod riešený reťazou (aj tak sa ale odporúča výmena po 250 000 km). Agregát patrí z pohľadu naftových motorov k tým spoľahlivejším. Pri 2,0 dCi občas zlyhá ovládanie regulácie turbodúchadla a v prvých ročníkoch (2007 – 2009) údajne vedeli pohnevať aj ojničné ložiská (pri zanedbanej údržbe). Pred faceliftom sa dali zohnať verzie bez DPF filtra. Pri všetkých motoroch zabudnite na interval výmeny oleja 30 000 km. Maximum je 15 000 km! Výmena oleja v sieti servisov Q-SERVICE stojí pre motor 1,5 dCi od 69 €.

Náhradné diely nájdete na www.motointegrator.sk

 

Tovar Premium Standard
Predný brzdový kotúč 91,10 € 41,40 €
Brzdové platničky predné 69,80 € 32,40 €
Brzdový kotúč zadný s ložiskom 140,40 € 98,64 €
Brzdové platničky zadné 69,96 € 30,24 €
Tlmič predný 118,68 € 58,44 €
Tlmič zadný 79,56 € 50,04 €
Pružina predná 62,64 €  
Pružina zadná 52,80 €  
Uloženie priečneho stabilizátora 10,27 € 6,62 €
Palivový filter 43,10 € 35,90 €
EGR ventil 222,00 €  
Spojka 195,60 € 118,32 €
Hydraulické ložisko spojky 146,40 €  
Dvojhmotný zotrvačník 765,60 €  
Olejový filter 7,06 € 3,56 €

Kúpiť/nekúpiť?


Laguna 3 je lepšia ako jej povesť. V spoľahlivosti dokonca prevyšuje aj niektorých „zavedených“ konkurentov. Renault prekvapí relatívne tuhým podvozkom, preto ak hľadáte plavnú jazdu, treba sa poobzerať inde. Verzia GT dokáže nadchnúť aj športovo zameraného vodiča. Ideálnym motorom pre Lagunu je dvojliter. Pokiaľ jazdíte málo kilometrov, poobzerajte sa po benzíne, či už atmosféra alebo turbo. Väčšina vozidiel má naftový motor 2,0 dCi, ktorý je v prípade dobrej údržby odolný.


Najlacnejšie kusy sa dajú zohnať už od 4000 €. Za kusy v zachovalom stave dáte viac, najmä ak chcete verziu s vydareným systémom 4Control. A ten vám pre skvelé jazdné vlastnosti naozaj vrelo odporúčame. 4Control posúva v Lagunu v jazdných vlastnostiach v zákrutách celkom inde.

TopSpeed.sk verdikt: Renault Laguna 3. generácie odporúčame s malými výhradami.