Môže byť menšie auto väčšie a zároveň ľahšie? Áno, nová Astra generácie K to dokáže. Podľa verzie je voči plnoštíhlej predchodkyni o 120 až 200 kíl ľahšia, do dĺžky je až o 50 mm kratšia, no vo vnútri je väčšia než Astra kedy bola. Spolu s vydareným dizajnom, pestrou ponukou výbavy, ktorá v kategórii ani po roku od uvedenia nie je samozrejmosťou, sa veru niet čo diviť, že sa Astra K stala Európskym Autom Roka 2016. Je jedným z naj áut nižšej strednej triedy.

Najprv som na krátkej prezentácii pri príležitosti uvedenia Astry K na trh vyskúšal, zhodou okolností tiež červenú, klasickú 5-dverovú Astru na cestách po Záhorí. Čo ukázala sa mi veľmi páčilo. Tak som sa na veľký redakčný test doslova tešil. Za kombík chce Opel len nepatrný príplatok 1000 €, čo klasickému hatchbacku doslova komplikuje život a ľudom prináša skvelú protihodnotu a praktickosť. O to viac, že Opel ponúka v Aste K Sports Tourer zadnú lavicu delenú na 40/20/40. Síce za mierny príplatok, ale u mnohých konkurentov toto riešenie ani nezaplatíte. Okrem skvelej lakťovej opierky pre vzadusediacich môžete prepravovať aj dlhé predmety a vzadu stále môžu cestovať dvaja dospelí. Kufor má veľmi slušný objem 540 až 1630 litrov. Napriek tomu, že vo videoteste si z automatického otvárania/zatvárania nohou robíme trochu srandu, lebo z vás na začiatku naozaj dokáže urobiť blbca, funguje solídne, ak dodržíte dve podmienky:
 

a) viete, kde zhruba treba pod zadným nárazníkom nohou mávať,
b) máte trpezlivosť a necvičíte s tým viackrát po sebe.

V rámci zásadného odľahčovania sa v Opli rozhodli nielen zmenšiť vonkajšie rozmery, ale aj zefektívniť auto ako celok. A tak má Astra K pre každú verziu o palec menšie disky ako predtým. Ponuka začína na 16" a končí na 18". Len táto zmena hneď ovplyvní ďalšie na ňu nadväzujúce. Náboj kolies môže byť menší, ľahší, rovnako pruženie, ložiská a to celé prispeje k menším neodpruženým hmotám. Je jasné, že kolesá robia auto, hlásame to radi a dlhodobo, no všetko má svoje limity a 19" disky na bežné verzie sú nielen na Slovensku, ale snáď všade v Európe už trochu prestrelená vec. Testovaná verzia mala krásne dvojfarebné mnoholúčové disky s pneumatikami 225/40 R18.

Nová Astra generácie K priniesla medzi riešenia a nápady, ktoré viacerým konkurentom vyrazili dych. Povedzme, že zďaleka nie vo všetkom bola prvá, ale práve pestrosť ponuky a prvky výbav známe z áut o triedu až dve drahších sú to, čo mnohých prekvapí. Adaptabilné Matrix fullLED predné svetlá (s vyrezávaním protipremávky), systém Opel Eye, ktorý rozpozná základné zákazové a príkazové dopravné značky, aj keď nie práve elegantne, no dokáže udržať auto v jazdnom pruhu, signalizuje vzdialenosť od auta pred vami, upozorní na hroziacu čelnú zrážku a ak treba, automaticky núdzovo brzdí pre tempá v meste. Perličkou je po Citroene aj v tomto aute možné emitovanie vôní do interiéru vzduchotechnikou vďaka technológii AirWellness. V ponuke sú dve vône Energizing Dark Wood alebo aróma zeleného čaju Balancing Green Tea. Že je ponuka naozaj rozmanitá, potvrdzujú ergonomické predné sedadlá AGR1 nastaviteľné vo viacerých smeroch a kožou potiahnuté sedadlo vodiča Wellness s masážnou funkciou a vetraním. Nová Astra viacerými funkciami a možnosťami prosto prináša do kategórie ľudových áut viacero prvkov luxusu. Nepochybne vás teda bude zaujímať, koľko to tak stojí.

V roku 2015 získal Opel Astra K v hodnotení EuroNCAP o čosi lepšie hodnotenie než dlhoročná legenda triedy Renault Mégane. Síce hlavne vďaka možným asistentom vodiča, ale predsa...

Úplne základná verzia "krátkej" Astry K začína na cene 12 490 €. Už viete, že za "dlhú" chcú len o tisícku viac. No je zrejmé, že toto nie je verzia, ktorú by som odporúčal. Je motoricky aj výbavou pripravená cenou tak, aby to v porovnaniach dobre vyzeralo. Netvrdím, že Astru K treba kupovať v najväčšej výbave a s najvýkonnejším motorom, no keď nad tým tak uvažujem, osobne by som z bežných verzií asi inú ako práve taký kombík s najsilnejším benzíňákom nechcel. Na takú si treba pripraviť veľmi rozumných 21 000 €. Vzhľadom na výbavu, ktorú čiastočne rozoberáme vo videoteste a čiastočne ju rozoznáte z obrázkov, je to takmer top ponuka triedy. Preto má červená fešanda dvakrát 9 bodov. Ťažko aktuálne nájdete v kategórii zásadne lepšie auto. Opel Astra K si titul Európske Auto Roka 2016 zaslúžila. Akurát ju nenechajte jazdiť dlho samú bez rúk na volante. Ak nevystraší vás, určite to jazdou od kraja po kraj ako opitá zvládne so všetkými okolo.

Opel Astra K Sports Tourer 1,6i Turbo
rok výroby 2016

 

PLUSY:

+ sympatická až pekná,
+ ľahká a efektívna,
+ výkon a dynamika ako ostrejší konkurenti,
+ plynulý ťah motora,
+ perfektné sedačky a posed,
+ vyhrievanie sedačiek aj vzadu,
+ neutrálny a stabilný podvozok,
+ 4x USB,
+ otváranie/zatváranie kufra nohou,
+ funkcie Opel Eye systému,
+ 16xLED maticové svetlá IntelliLux, prvá v triede,
+ asistent udržiavania pruhov sa nevypne hneď,
+ kombo spotreba len 6,2 l/100 km,
+ ovládanie infotainmentu aj gombíkmi,
+ odstup znázornený aj v sekundách,
+ parkuje pozdĺžne, kolmo aj šikmo,
+ delenie sedadiel 40/20/40,
+ kufor 540/1630 l.


 


 

     

MÍNUSY:
 

- na 200 k utlmená vzhľadom aj prejavom,
- lesklé plasty v interiéri,
- nekomunikatívne riadenie,
- neintuitívny infotainment,
- bez adaptabilných tlmičov,
- asistent držania pruhov chodí od strany do strany,
- hluk od podvozka,
- nemá adaptívny tempomat?!

 

 

 


 

 

JAZDA: OPEL ASTRA K

Dosluhujúca generácia Astry, známa aj ako generácia J, sa mi dizajnom mimoriadne páči. Dokonca natoľko, že model ...

28. 09. 2015
František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Opel Astra už roky bojuje s Golfom. Aktuálna generácia K sa mu môže smelo postaviť zoči voči. Väčšinu vecí zvláda minimálne tak dobre ako Golf a v niektorých oblastiach ako svetlá, alebo sedadlá je Astra dokonca lepšia. Opel sa naozaj posnažil a niektoré prvky ako maticové LED svetlá priniesol ako prvý v triede. Má veľmi stabilný podvozok a 200 k motor je príjemne naladený. Aj napriek turbu má plynulý nárast výkonu a navyše je naozaj úsporný. Astra má u mňa veľké plus aj za to, že nepodľahla módnym trendom a ovládanie informačného systému nie iba čisto dotykové.


 
Opel Astra ST 1,6 Turbo
147 kW M6 Dynamic
Škoda Octavia Combi 3fl
1,8 TSI 132 kW M6 Style
základný model
13 490 €
(Astra ST 1,4 74 kW M5 Selection)
15 840 €
(Octavia Combi 1,2 TSI 63 kW M5 Active)
adekvátny model
20 790 €
(Astra ST 1,6 Turbo 147 kW M6 Dynamic)
22 440 €
(Octavia Combi 1,8 TSI 132 kW M6 Ambition)
adekvátna výbava
v sérii: tempomat, 17-palcové disky, športové predné sedadlá, rozpoznávanie dopravných značiek, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu

za príplatok: navigácia s LED Matrix svetlometmi a zadnými LED svetlami 1 480 €, vyhrievaný volant s prednými a zadnými sedadlami 690 €, automatická dvojzónová klimatizácia 450 €, 18-palcové disky 150 €, parkovacie senzory vpredu a vzadu 630 €
v sérii: automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat, bezkľúčové odomykanie a zamykanie, alarm, vyhrievanie predných sedadiel, LED zadné svetlá, vnútorné automaticky stmievateľné zrkadlo

za príplatok: navigácia Amundsen s LED prednými svetlometmi a parkovacími senzormi vpredu 999 €, vyhrievanie zadných sedadiel 217 €, 18-palcové disky 364 €, parkovacie senzory vzadu 321 €
výsledná cena
24 190 €
25 841 €
 
VW Golf Variant 7fl 1.4 TSI
110 kW M6 Edition Highline
Ford Focus kombi 1,5 EcoBoost
134 kW M6 ST Line
základný model
14 790 €
(Golf Variant 1.0 TSI 63 kW M5 Edition Trendline)
12 790 €
(Focus kombi 1,6 Duratec 77 kW M5 Trend X)
adekvátny model
22 040 €
(Golf Variant 1.4 TSI 110 kW M6 Edition Highline)
22 870 €
(Focus kombi 1,5 EcoBoost 134 kW M6 ST Line)
adekvátna výbava
v sérii: automatická dvojzónová klimatizácia, parkovacie senzory vpredu a vzadu, LED predné svetlomety, automaticky stmievateľné vnútorné zrkadlo, ergonomické a masážne vodičovo sedadlo, vyhrievané predné sedadlá, alarm, adaptívny tempomat, športové sedadlá vpredu

za príplatok: natáčacie LED svetlomety 350 €, 18-palcové disky 1 110 €, navigácia 770 €
v sérii: alarm, športové predné sedadlá, dvojzónová automatická klimatizácia

za príplatok: adaptívne bi-xenóny 1 150 €, tempomat 315 €, PDC vzadu 365 €, elektrické vyhrievanie čelné skla a predných sedadiel a volantu 545 €, navigácia 1 555 €, 18-palcové disky 825 €
výsledná cena
24 270 €
27 625 €
 
Renault Mégane Grandtour 1,6 Tce
151 kW A7 GT
Seat Leon kombi 1,8 TSI
132 kW M6 FR
základný model
13 990 €
(Mégane Grandtour 1,6 84 kW M5 LIFE)
13 690 €
(Leon 1,2 TSI 63 kW M5 Reference)
adekvátny model
23 190 €
(Mégane Grandtour 1,6 Tce 151 kW A7 GT)
21 260 €
(Leon kombi 1,8 TSI 132 kW M6 FR)
adekvátna výbava
v sérii: automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat, LED svetlomety, športové sedadlá vpredu, vnútorné zrkadlo automaticky stmievateľné, zadné PDC

za príplatok: navigácia 400 €, 18-palcové disky 450 €, predné a zadné PDC so zadnou kamerou 200 €, vyhrievané predné sedadlá 200 €
v sérii: automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat, zadné PDC, bezkľúčový vstup, športové sedadlá vpredu

za príplatok: LED svetlomety 245 €, PDC vpredu 518 €, navigácia 1 108 €, vyhrievané predné sedadlá s alarmom a Media Systemom 811 €, 18-palcové disky 846 €
výsledná cena
24 440 €
24 788 €