Je mi úprimne ľúto, že v 90. rokoch európski výrobcovia svorne ustúpili prémiovým značkám a jeden po druhom veľké pohodlné autá prestali produkovať. Aby som spomenul len existujúce značky, Alfa Romeo mala typ 166, Ford Scorpio, Opel mal Omegu, Peugeot typ 605 a Renault Safrane. Citroen sa síce už desaťročie trápi s typom C6, no nie je to ako za čias typu XM... Doba sa riadne zmenila.

 

Ak si chce na starom kontinente človek kúpiť veľké a pohodlné neprémiové auto, veľa toho na výber nemá. Kedysi v tomto segmente veľmi úspešné japonské značky tiež buď prestali vyrábať autá ako Honda Legend, Mazda Xedos9, Nissan Maximu, Toyota Camry..., alebo ich nástupcov v Európe prosto neponúkajú.

Talisman preto nemohol prísť vo vhodnejšej dobe. Konkuruje totiž samým starčekom. Citroen C5, Peugeot 508 aj Opel Insignia už patria do dôchodku. Okrem VW Passat B8, Fordu Mondeo a skvelej Mazdy 6 si nevyberiete konkurenta ani z ázijskej produkcie, lebo súčasný Hyundai i40 nie je pre tieto autá skutočným konkurentom. Zdalo by sa, že Talisman bude mať na európskom trhu na ružiach ustlané. No ruže majú tŕne. A na každom z nich je meno Superb.

Talisman v ponuke Renaultu veľmi vítam. Nie je to síce rovný nasledovník typov 25 a Safrane a čo do pohodlia a komfortu sa nemôže s typom VelSatis ani len spomínať v jednej vete, no chvalabohu nahrádza snáď v každom smere úbohý Renault Latitude. Ten je, chválabohu, preč. Bol to tragický pokus o luxusnejšie auto v segmente D. S týmto prístupom, dizajnom ani výbavou to prosto nemohlo fungovať. Latitude sa objavil aj medzi top10 najhoršie predávanými autami v EÚ za ostatné roky. On to vlastne ani nebol pravý Renault, ale produkt tretej, málo spomínanej značky v partii Renault-Nissan, ktorej mobilné telefóny všetci obdivujú. Renault Latitude bol vlastne Samsung SM5.

V porovnaní s konkurenciou Talisman v pár veciach ťahá za kratší koniec. Podobne ako spočiatku Ford Mondeo, nie je k dispozícii s pohonom 4x4. Tomu vôbec nerozumiem, lebo bratstvo s Nissanom núka na výber hneď niekoľko typov pohonov 4x4 a všetci dobre vedia, že Európa sa z pohonu oboch náprav zbláznila napriek tomu, že 75 % populácie nášho kontinentu ho vôbec nepotrebuje a ani nevyužije. No ohromné promo systému, na ktorom automobilky skvelo zarobia, vytvára v tomto segmente z pohonu 4x4 doslova povinnosť.

Pre dorovnanie ponuky konkurentov má Talisman ďalšiu slabinu. Nemá totiž v ponuke väčší motor než 1,6 litra. Tiež nerozumiem, keďže vývoj niečoho väčšieho pre tento typ by snáď ani nebol nutný, stačilo by o niečo s objemom nad 2 litre poprosiť chalanov v Nissane. Motorčeky veľkosti ako má každý riadny čoper na vážnosti a majestátnosti žiadnemu autu nepridajú. Už som zachytil správy, že v Renaulte si uvedomili, že downsizingový ošiaľ prepískli. Budúci rok by vraj mali mať hotový aj prepĺňaný dvojliter. Okrem Talismanu ho potrebuje hneď niekoľko modelov, ako Mégane RS 4. generácie a nový Espace.

No Talisman má aj množstvo lákadiel. Nemusíte sa báť, že vám ho ukradnú. Zvonku aj vnútri je ozaj pekný a dizajnérsky vydarený. Je to doslova fešák. Je fakt, že menej vybavené verzie nemajú vnútri práve najkrajšie materiály a povrchy. No je priestranný, má najväčší objem kufra v segmente (aj s rezervným kolesom 605 l), viacero moderných technológií a v segmente unikátne riadenie kolies zadnej nápravy.

Francúzi si už dlhšie uvedomujú, že Talisman okrem väčších motorov potrebuje aj pohon oboch náprav. Tieto dve veci mu zásadne pomôžu bojovať s neúprosnou konkurenciou. Pridlho však trvá urobiť rozhodnutie tieto veci do ponuky doplniť. Chlapci vo Forde sa hecli oveľa lepšie a Mondeo po zhruba roku od uvedenia na trh doplnili o všetko to, čo si zákazníci v Európe žiadajú. Viem si predstaviť, že pri debate o hľadaní praktickosti mi predajca Renaultu odporučí priestranný Talisman Combi, no osobne mám viacerých známych, ktorí kupujú firemné autá v rámci prideleného rozpočtu a tí menej než 40. roční sa v kombíku ešte voziť nechcú. Delenie zadných sedadiel len na 60/40 a nie 40/20/40 ich dokáže od kúpy odradiť. Napriek tomu, že svorne priznajú, ako pekný a vydarený ten Talisman je...

 

 

Renautl Talisman dCi 160 Initiale
rok výroby 2016

 

PLUSY:

+ vzhľad/dizajn,
+ pohodlné sedadlá,
+ initiale je solídne luxusný aj vnútri,
+ plnohodnotne 5-miestny,
+ ohromne priestranný vpredu aj vzadu,
+ rôzne štýly prístrojovky,
+ unikátny 4 control robí z jazdy zážitok,
+ jazdné vlastnosti, držanie v zákrutách,
+ multisense má 5 režimov,
+ Rlink 2 má mnoho funkcií konfigurovať auto,
+ bez obáv o krádež,
+ viac miesta pre nohy vzadu než má Superb,
+ najväčší objem kufra v triede
  (s rezervou 605 l).
 

 

     

MÍNUSY:

- chýba pohon 4x4,
- chýba väčšia paleta motorov, 
- zadné sedadlá delené len 60/40,
- lakťová opierka vŕzga o sedadlá 
 (kožený interiér),
- príplatkové audio Bose je akusticky biedne,
- chýba dynamický asistent udržiavania pruhov,
- len 47 litrová nádrž (dojazd cca 750 km)
- nedostatočne komfortné pruženie,
- lacno riešený headup displej s tabličkou,
- šialené zvuky upozornení,
 (pásy, opustenie pruhu, otvorené dvere...).
 

 
Renault Talisman Energy dCi160
118 kW EDC6 Initiale Paris
Škoda Superb 2,0 TDI
110 kW DSG6 Ambition
základný model

23 490 €

(Energy dCi 81 kW M6 Life)

22 680 €

(1.4 TSI 92 kW M6 Active)

adekvátny model

29 890 €

(Energy dCi 118 kW EDC6 ZEN)

28 040 €

(2.0 TDI 110 kW DSG6 Active)

adekvátna výbava
parkovací asistent s 360° kamerou, Winter Pack, bezdotykové otváranie batožinového veka, Head-up displej, koža Nappa, Bose Soundsystem, zatáčanie zadných kolies, navi R-Link, ventilované pr. sedadlá a masážne vodičove, 2-zónová klíma, predné LED svetlomety, adaptívny tempomat, 19-palcové disky, elektricky sklápateľné spätné zrkadlá
19-palc. disky 873 €, adaptívny tempomat 388 €, el. otváranie batož. priestoru 448 €, el. spätné zrkadlá a el. sedadlá predné 967 €, navi Columbus 1 422 €, Canton sound system 579 €, vyhr. predných a zadných sedadiel 255 €, ventilované kožené sedadlá 2063 €, parkovací asistent 340 €
výsledná cena
38 710 €
38 161 €
 
Volkswagen Passat 2.0 TDI
110 kW Comfortline DSG6
Mazda 6 Skyactiv-D 2,2
110 kW A6 Revolution Top
základný model

21 240 €

(Trendline 1.4 TSI 92kW M6)

21 990 €

(Mazda 6 Skyactiv-G 2.0 107kW M6 Emotion)

adekvátny model

31 010 €

(Comfortline 2.0 TDI 110 kW DSG6)

30 790 €

(Attraction Skyactiv-D 2,2 110 kW A6 )

adekvátna výbava
19-palcové disky s dojazdovým kolesom 2 644 €, koženné sedadlá s výhrevom vpredu 2 559 €, rádio s navi 581 €, asistent diaľkových 146 €, adaptívny tempomat 383 €, parkovací asistent 183 €, LED svetlomety 1 106 €, ventilované a masážne sedadlá vpredu 441 €, Head-up displej s palubným počítačom 674 €, Dynaudio 1 190 € + 3-zónová klíma 584 €, elektricky sklápateľné vonkajšie zrkadlá 203 €, 
v sériovej výbave koža, Head-displej, 19-palcové disky, elektricky ovládané sedadlá s vyhrievaním, elektricky sklopné zrkadlá, adaptívny tempomat, BOSE soundsystem, vyhrievaný volant, LED svetlomety, parkovací asistent, asistent diaľkových svetiel, za príplatok Navi 500 €
výsledná cena
41 704 €
35 490 €

 

 
Peugeot 508 2.0 HDI
133 kW Allure A6
základný model

25 920 €

(1.6 HDI 88kW Active M6)

adekvátny model

33 390 €

(2.0 HDI 133 kW Allure A6)

adekvátna výbava
Pack Business s LED svetlometmi, parkovacím asistentom, Head-Up displejom, elektrickými sedadlami a alarmom 0 €, kožené sedadlá s vyhrievaním 1 550 €, 18-palcové disky 330 €, navigácia 390 €, HIFI JBL 500 €
výsledná cena
36 160 €