Ak dnes skúsite nájsť počty predaných modelov Megane E-Tech na európskom trhu za posledných pár rokov, zistíte, že je to skoro nemožné.
Prečo to tak je, nie je ťažké domyslieť si. Renault totiž nemá jediný dôvod zverejňovať presné čísla registrácií, pretože by vyšlo najavo, že ide o poriadny prepadák. Ako ilustrácia nám ale môže poslúžiť najväčší európsky trh, teda Nemecko. Kým v roku 2022 si tento (v tom čase prakticky nový) elektrický model objednalo aspoň 8490 zákazníkov, vlani to bolo podľa Spolkového úradu pre motorové vozidlá (KBA) len necelých 1300 áut! Európske vlaňajšie dáta Renault preto radšej ani nezverejnil a zdá sa, že to v koncerne konečne začína niekomu vadiť.
Koniec čisto elektrického kurzu
Kým pred pár rokmi Renault hrdo oznamoval, že prejde na čisto elektrický pohon ešte pred rokom 2035 a kto bude chcieť spaľovacie motory, bude mať možnosť istý obmedzený čas vyberať medzi Daciami, teraz je všetko inak.
Podobne ako iné automobilové koncerny sčítavajúce straty za pomalší než očakávaný predaj elektromobilov, aj Renault sa rozhodol otočiť kurz a oznámil, že väčšie rodinné modely nakoniec dostanú hybridný pohon!
REX alebo PHEV?
„Väčšie autá sú jednou z našich priorít,“ nechal sa pri premiére nového Twinga pred pár dňami počuť nedávno dosadený generálny riaditeľ skupiny Renault Francois Provost a dodal: „V ďalšom strednodobom pláne navrhujeme novú platformu a riešenie, aby sme mohli pokračovať v našom úsilí o rast v segmente C, ktorý je srdcom európskeho trhu.“
Jeho kolega, predseda predstavenstva značky Renault – Fabrice Cambolive – bol o trochu exaktnejší, keď priznal, že automobilka pracuje na špeciálnej platforme pre elektromobily, ktorá ale nebude len batériová. „Myslíme si, že ak prijatie neprebehne tak rýchlo, ako sa očakáva, možno by mohli prísť niektoré technické rozšírenia s predlžovačom dojazdu alebo plug-in hybrid“.
Aj Renault musí šetriť
Vo všeobecnosti sa zdá, že sa Renault pokúša vytvoriť technický jednotiaci prvok, teda spomínanú novú modulárnu platformu, ktorá by združila súčasné SUV Austral, Espace a Rafale so spaľovacími motormi s čisto elektrickými modelmi Megane a Scenic.
Ako uvádza britský Auto Express, táto technická fúzia by firme pomohla ušetriť až 40 percent nákladov na vývoj, zároveň si však skupina Renault nemôže dovoliť riskovať a spoliehať len na elektrický pohon, keďže záujem oň je nestabilný.
Podobne ako Mercedes?
V zásade by to bol rovnaký krok, pre ktorý sa rozhodol napríklad aj Mercedes v prípade sedanu a kombi CLA. Jeho architektúra MMA je síce primárne elektrická, ale môže mať aj spaľovacie motory, v tomto konkrétnom prípade s mild-hybridnou technikou.
Teoretickou výhodou Renaultu je, že by mohol využiť know-how problémového Nissanu, ktorý jeden z vyššie spomínaných typov pohonu využíva v modeli Qashqai ePower, ktorý ženú vpred elektromotory a spaľovacia jednotka pracuje ako generátor elektrickej energie.
Technika v zálohe
Druhou výhodou Francúzov je, že spolu s čínskym Geely a arabským Aramcom vlastnia spoločnosť Horse Powertrain, ktorá vyrába a dodáva mild-hybridné motory pre spomínaný nový Mercedes CLA! A ak by nevyhovoval ten, Horse má v zálohe inú jedna-päťku s výkonom od 95 do 163 koní, ktorá môže slúžiť ako predlžovač dojazdu a plní chystanú normu Euro 7.
Vedenie Renaultu sa zatiaľ nechcelo vyjadriť, ktoré konkrétne riešenie zvolí alebo zvolilo, ale veľa času už nemajú. Prvý model na novej platforme by mal doraziť už v roku 2028.
zdroj: Auto Express








































