Aktívne výduchy kapoty

Aktívny výduch kapoty

Výduch sa môže otvárať a zatvárať, čím optimalizuje chladenie a zároveň mení aerodynamické vlastnosti auta. Ak je motor studený alebo je vonku zima, výduch sa zavrie, tým pádom teplý vzduch z motorového priestoru neodchádza, poslúži na zohriatie alebo udržanie teploty a môže sa použiť aj na vykurovanie kabíny. Zavretý výduch pomôže aj spotrebe tým, že zníži koeficient odporu vzduchu, čo je využiteľné napríklad pri jazde na diaľnici. Ak ale s autom jazdíte športovo, výduch sa otvorí a uvoľní teplo nahromadené pod kapotou. Tým pádom prospieva chladeniu a ako vedľajší účinok je o málo vyšší prítlak na prednej náprave, ktorý môže pomôcť pri brzdení alebo zatáčaní.

Aktívne náduchy chladenia bŕzd

Aktívne náduchy bŕzd

Keď často brzdíte, brzdy za môžu prehriať a potom vädnú. To nie je dobré, hlavne ak máte radi športovú jazdu a po pár kolách okruhu alebo niekoľkých jazdách horským priesmykom zistíte, že auto nebrzdí. Ak však k brzdám privediete vzduch, ktorý ich schladí, môžete tomuto javu predísť. Na druhej strane príliš studené brzdy tiež nemusia fungovať optimálne. Ford prichádza s patentom na aktívne chladenie, kde podľa dát zo senzorov bude otvárať alebo zatvárať prívod vzduchu k brzdám. Chcú tým zabezpečiť, aby brzdový systém po celý čas pracoval v čo najlepších podmienkach.

Rozpera

Rozpera s novým tvarom

Rozpera v motorovom priestore vždy vyzerá dobre. Či už je vpredu alebo vzadu, jej úlohou je obmedziť krútenie karosérie pri zatáčaní a tým aj zlepšuje ovládateľnosť auta. Ford si patentoval nový dizajn rozpery. Tá je posunutá viac dozadu a tvarovaná tak, aby bolo na motor možné namontovať kompresor. Tvar rozpery sa môže meniť v závislosti od jej umiestnenia v motorovom priestore a polohy kompresora. Dôležité je to slovo kompresor, čo by mohlo naznačovať príchod nového Fordu Mustang Shelby GT500!

Vetraná kapota so zachytávaním vody

Vetraná kapota so zachytávaním vodu

Jednou z úloh kapoty je chrániť motor pred vrtochmi počasia. Ak má výduchy, tak to síce pomôže chladeniu motora, ale hrozí, že za dažďa sa do motorového priestoru jednoduchšie dostane voda, ktorá môže skončiť aj tam, kde by sa nemala dostať, napríklad v časti elektroinštalácie, kde môže napáchať značné škody. Voda steká popri výduchoch a Ford ju chce odchytávať tak, že nainštaluje záchytnú nádobu pod výduch. Systém nebude brániť prietoku vzduchu, takže sa tým vyhnú negatívnym dopadom na chladenie, no zároveň zachytia vodu, ktorá by sa do motorového priestoru nemala dostať.

Aktívna aerodynamika podlahy

Klapka aktívnej podlahy

Ak ste čakali aktívny difúzor, tak vás sklamem. Tu ide len o klapku v zakrytovanej podlahe športiaka. Lenže keď zakryjeme celú podlahu, chýba nám odvod tepla a nedokážeme meniť aerodynamické vlastnosti. Celý tento nápad spočíva v tom, že ak ide auto ustálenou rýchlosťou, bez prudkého brzdenia alebo zatáčania, tak je klapka zatvorená, čím zmenšuje odpor vzduchu a zlepšuje spotrebu. Pri športovej jazde, najmä pri brzdení a zatáčaní sa otvorí, takže pomôže chladeniu bŕzd, popri tom smeruje pod auto viac vzduchu a tým sa zmenší vztlak, prípadne generuje prítlak.

Spliter

Spliter s bočným panelom

Toto úžasné zariadenie vyzerá dobre na každom športovom aute. Má za úlohu, ako už názov napovedá, rozdeliť vzduch, časť ide potom pod auto a časť k chladiču. Tvarom môžeme smerovať vzduch kam potrebujeme, lenže nie každý tvar vyhovuje každej aplikácii. Ford teda prichádza hneď s dvomi patentmi. Ten prvý, agresívnejší, má po bokoch, tesne pred kolesami, dva panely, ktoré vytvárajú oblasť vysokého tlaku vzduchu, čím generujú viac prítlaku. Cenou za dodatočný prítlak je väčší odpor vzduchu, čo sa môže podpísať na menšom topspeede alebo vyššej spotrebe. Druhý patent je striedmejší bez bočných panelov.

Spliter bez bočného panelu

zdroj: jalopnik.com

foto: United States Patent and Trademark Office