Toto už nie je škandál, toto je už katastrofa. Minimálne pre druhého najväčšieho výrobcu áut sveta, koncern Volkswagen. Pre rozshiahle zdieľanie technológií a komponentov sa totiž netýka len pôvodne oznámených zhruba pol milióna TDI motorov v benzínovej USA. Od včera je zrejmé, že problémových motorov EA189 (predbežne s objemom 2,0 TDI) je až 11 miliónov. Priznalo to samotné vedenie firmy VW AG. Pri tomto počte a známom a rozumnom koncernovom zdieľaní komponentov je praticky isté, že dieselgate je celosvetový problém. A teda aj slovenský. Motory EA189 totiž majú v ponuke všetky veľké značky koncernu VW, teda Audi, Seat i Škoda. A tieto autá sú celosvetové produkty. Volkswagen predáva motory 2,0 TDI doslova po celom svete. Zvolávacia akcia aj u nás vôbec nie je vylúčená. 

1. septembra bola hodnota jednej akcie VW AG takmer 161 bodov. Včera pred zavretím burzy o 17h mala 111 bodov. Hodnota najviac padla včera počas dňa, keď vedenie priznalo, že dieselgate sa týka 11 miliónov áut.

Bude zvolávacia akcia aj u nás? Čo a ako vyrieši?


Zatiaľ čakáme na Nemcov. Tamojšia vláda nariadila dôkladnú kontrolu vznetových modelov Volkswagenu. Od výsledkov závisia ďalšie kroky, aj to, či bude musieť slovenské ministerstvo dopravy tiež zvolať autá na kontrolu. Slovenské MDPT nevylučuje, že „prijme príslušné opatrenia, a to aj vo vzťahu k pracoviskám emisných kontrol,“ povedal hovorca Martin Kóňa. O prípad sa zaujíma aj Brusel. Európska komisia sa chystá preverovať, či sa problém týka aj európskeho trhu a či budú potrebné kontroly. Keby problémové autá jazdili aj u nás, ich majitelia by ich podľa právnika mohli teoreticky vrátiť a nárokovať si späť peniaze. Ako presne by sa v tomto prípade postupovalo, je zatiaľ otázne. Problematické by v prípade, že by zákazníci rušili zmluvy, mohli byť lehoty. Zo zákona totiž všeobecne platí 2 ročná záruka.