Skúška ohňom

Ak by náhodou nebolo málo, že pre Riša bolo nové auto aj načúvanie rozpisu, noc pred začiatkom rally pršalo. Dážď spojený s nízkymi teplotami sa postarali o to, že podmienky na trati boli mimoriadne náročné nielen pre „začiatočníka“ Riša, ale aj skúsených borcov. Pomocnú ruku mu podal jeho skúsený tím DER SK Rally Team. Ich skúseností s nastavením auta a voľbou správnych pneumatík dodali Rišovi potrebnú istotu. Ako sa Rišo vyjadril už pred súťažou, na víťazstvo rozhodne nejde. Nechcel nič riskovať a toho sa aj držal. Od začiatku sa zlepšoval, každou rýchlostnou skúškou si s autom lepšie a lepšie rozumel. Ten efekt postupného zrýchľovania môžeme najlepšie pozorovať na poslednej rýchlostnej skúške celej rally. Práve tu dosiahol Rišo osobný vrchol súťaže. Richardovi sa podarilo zajazdiť najrýchlejší čas jeho kategórie.

Posádka Mitsubishi Evo IX - Rišo a Erik (foto: autosportfoto.sk)

Najväčšou výzvou boli pre Riša pomalé zákruty. „Najnáročnejšie bolo „prežiť“ veľmi pomalé úseky a otočky, kde som zvolil konzervatívnejší prístup a čo najčistejší prejazd, no pár chybičiek sme sa tam aj tak dopustili. No v stredne rýchlych a rýchlejších pasážach na rýchlostke Fagus-Lípa sme sa to snažili dobehnúť, a to som si užíval najviac,” povedal Richard Gonda. Posádka Mitsubishi Evo IX si musela poradiť s ešte jednou problematikou. Aj keď táto rally nebola extrémne dlhá a radí sa medzi rally šprinty, museli sa (najmä spolujazdec Erik) popasovať aj s ďalšou vecou, a tou boli práca s jazdným výkazom, časovými kontrolami a itinerárom. Pre zabehnuté rally posádky to je automatika, no pre oboch nováčikov na rally to bola šanca veľmi ľahko získať trestné sekundy. Erik Gajdoš to všetko zvládol ako profík, a tak si mohli obaja užívať jazdu a skvelú podporu divákov. Tých bolo naozaj veľa a všade vládla fantastická atmosféra.

„Počas celej súťaže bola pri trati aj v tíme skvelá atmosféra, ktorú sme si vychutnali. Dôležité bolo vyvarovať sa chybám a zvyknúť si čím skôr na auto v tých šmykľavých podmienkach. Stále sme sa s Erikom a Mitsubishi cítili zohranejší a mohli sme tak postupne zrýchľovať. Bol som extrémne prekvapený, čo to auto dokáže na tak rozbitej ceste, kde by ste takým prístupom svoje sériové auto úplne zničili. Najprv mi to bolo až ľúto, no neskôr som zistil, že to auto ma o to vlastne prosí, pretože to mu vyhovuje a na to je stavané (smiech).

Bola to zábava, no na druhej strane som bol vždy do nejakej miery nespokojný. Počas pretekov na okruhu mi musí vyjsť kvalifikačné kolo úplne dokonale, aby som mohol myslieť na dobré umiestnenie. Na rally však kvôli podmienkam a nepoznanej trati musíte mať vždy istú rezervu, a preto vždy, keď som prešiel nejakú zákrutu, v duchu som si poriadne zanadával, že to mohlo byť oveľa lepšie. To je zrejme „choroba“, ktorej sa nezbavím. No je to pre všetkých rovnaké a skúsení rally profíci vedia s tou „rezervou“ veľmi dobre pracovať. Trofej a časy nás na prvýkrát samozrejme tešia, no som viacej rád za novú skúsenosť," dodal po skončení súťaže spokojný Richard Gonda.

foto: autosportfoto.sk