Kto by povedal, že dnes bežne vídané A6-ky generácie C5 majú už aj 20 rokov. Pre netradičný tvar ľudovo označovaná aj ako „ponorka“ oslavuje Audi A6 C5 20 rokov. Oficiálnu premiéru mala na autosalóne v Ženeve v roku 1997. Vtedu musela dorovnať takmer dvojročný sklz voči hlavným konkurentom z Mníchova a Štutgartu. Bola to prvá od gruntu navrhnutá Audi vyššej strednej triedy s týmto označením, aj keď nebola prvá s menom A6.

Audi A6 generácie C5 nebolo prvou A6-kou. Už pred ňou ponúkala automobilka model A6 generácie C4, ktorú premenovali z Audi 100. Nová generácia prišla v roku 1997, o 2 roky neskôr, ako vtedajšie BMW radu 5 generácie E39 a Mercedes-benz triedy E generácie W210 (obe v roku 1995).

Aj keď majú prvé kusy A6 generácie C5 už 20 rokov, mnoho z nich jazdí stále bez hrdze. To sa, žiaľ, o konkurencii povedať nedá.

Nová A6-ka voči predchodkyni výrazne omladla a zaoblila všetky krivky na karosérii. Výrazný rozdiel voči konkurencii bol v ochrane karosérie. Naproti 5-ke a Ečku ste tu mali plne pozinkovanú karosériu a tak miesto hrdzavejúceho BMW a Mercedes-Benz môžete aj dnes bez problémov nájsť 20-ročnú A6-ku bez kúska hrdze. Práve koncom minulého storočia bola antikorózna ochrana vozidiel z VW Group na najvyššej úrovni. Medzičasom to už, žiaľ, zas neplatí.

Horizontálne línie palubnej dosky ju nerozdeľovali medzi vodiča a spolujazdca.

Vpredu lichobežník, vzadu bežná vlečná náprava

K dispozícii boli dva karosárske varianty, sedan a kombi. Avant prišiel o rok neskôr a ponúkol batožinový priestor s objemom 455 l, ktorý ste mohli sklopením sedadiel rozšíriť na 1590 l. Interiér nebol rozdelený medzi vodiča a spolujazdca, stredový panel tak voči BMW pozostával z jednotnej línie. Prístrojový panel však obsahoval aj napríklad údaj o teplote oleja alebo palubnom napätí. To ste v konkurencii hľadali márne. Predná náprava má lichobežníkovú konštrukciu a zadná pri verziách s pohonom len prednej nápravy bežnú vlečnú. Zaujímavou anomáliou bolo na začiatku produkcie používané malé vonkajšie spolujazdcove spätné zrkadlo. Rovnako ako na prvých kusoch Octavia I.

Benzínové motory


Čo sa týka motorov, k dispozícii bola široká paleta zážihových aj vznetových motorov, od 4- cez 6- až po 8-valce. Zážihovým základom bola 1,8, ktorá s výkonom 92 kW (125 k) mala čo robiť s relatívne ťažkou A6-kou. Slušnou štvorvalcovou motorizáciou bol 1,8 Turbo so 110 kW (150 k). Vidlicové šesťvalce začínali na objeme 2,4 a cez 2,7 Turbo pokračovali až k 3,0-litru.

Prístrojový panel ponúkal aj teplomer motorového oleja alebo ukazovateľ palubného napätia.

K dispozícii bol aj osemvalec 4,2 s maximálnym výkonom 220 kW (299 k). Motor s rovnakým objemom ste našli aj pod kapotou športovo ladenej S6-ky alebo biturbo RS6-ky. Tá mala 331 kW (450 k), prípadne vo verzii Plus až 353 kW (480 k). S pohonom všetkých kolies to stačilo na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za vynikajúcich 4,5 sekundy.

Naftové motory

Vznetové motory môžeme rozdeliť na 2 varianty. K dispozícii bola legendárna 1,9 TDI s rozdeľovacím vstrekovacím čerpadlom a neskôr systémom PD, alebo väčší 2,5-litrový 6-valec. Ten mal po celý čas chúlostivé vstrekovacie čerpadlo VP44, ktoré proste jedného dňa odmietlo naštartovať motor. Bolo zajedno, či to bolo za rohom, alebo na dovolenke v Chorvátsku.

Interiér bol konzervatívny bez dizajnových výstrelkov.

Najslabšia „rotačka“ s maximálnym výkonom 81 kW (110 k) bola prakticky najmenej poruchovou verziou. Najsilnejšie PD ponúkalo 96 kW (131 k). Vidlicový šesťvalec začínal na 110 kW (150 k) a postupne to dopracoval na 132 kW (180 k).

Verzia Avant prišla do predaja rok po sedane.

V tejto generácii prišla na trh tiež verzia allroad quattro, ktorá bola prakticky oplastovanou verziou A6-ky so zvýšenou svetlou výškou. Vzduchové pruženie ponúkalo zvýšenie podvozku. V ponuke bola so zážihovou 2,7 Turbo alebo 4,2 V8. Vznetová verzia bola len jedna s vidlicovým šesťvalcom 2,5 TDI. Nástupcu v podobe Audi A6 Allroad generácie C6 sme nedávno testovali ako jazdenku Audi A6 Allroad quattro.

Má zmysel túto generáciu kupovať? Ak neberiem ohľad na výkonné modely S6 a RS6 s potenciálom zberateľskej hodnoty, bežná verzia A6-ky je už síce prekonaná, ale stále ponúka dostatok komfortu, čo by zákazník od podobne starého vozidla nečakal. Predná náprava síce vyžaduje nákladnejší servis a motor umiestnený pred prednou nápravou zapríčiňuje veľkú nedotáčavosť, karoséria je stále schopná jazdiť bez hrdze pri správnej údržbe množstvo km. Musíte si len vybrať správny motor. Plusom je tiež jednoduchá zadná náprava verzií s pohonom predných kolies, ktorá aj po rokoch prakticky nevyžaduje žiadnu výraznú starostlivosť.