Audi samozrejme malo v luxusnej triede svojich zástupcov už o niečo skôr. Ale rovnako ako Mercedes, ich označovaniu chýbala dnešná hierarchia. Niekto by sem zaradil už Audi 200, ktoré síce oficiálne patrilo do vyššej strednej triedy, ale na identický segment ašpirovalo tiež Audi 100, ktoré bolo o niečo menšie. A nezabudli sme ani na Audi V8, ktoré malo podľa označenia len osemvalcové motory a v predĺženej verzii V8 L prekonalo päťmetrovú hranicu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V Audi padlo rozhodnutie, že v roku 1994 predstavia následníka modelu V8 s novou nomenklatúru, respektíve písmenom A a číslovkou. Spoznali sme tak Audi A4, A6, ale predovšetkým najväčšie A8 v novej generácii, označovanej interne ako typ D2 (D1 používala V8).

Hliník sa odsťahoval do.... Ingolstadtu

V roku 1993 Nemci predstavili koncept Audi Space Frame, skrátene ASF, ktorý určil budúcnosť značky na ďalšie roky dopredu a bol tiež základom pre novú Audi A8 D2. Mal hliníkové nielen vonkajšie plechy, ale z rovnakého materiálu bola vyrobená aj samonosná karoséria.

K dispozícii bola okrem krátkej aj predĺžená verzia ako A8L. Facelift prišiel v roku 1999. Keď dizajnéri zmenili prednú časť, auto konečne dostalo aj rovnako veľké vonkajšie spätné zrkadlo na strane spolujazdca a upravili kľučky dverí. Sériová výbava zahŕňala klimatizáciu či ABS, zoznam príplatkov bol však rozsiahly. Mohli ste si prikúpiť lepší kožený interiér, časom xenónové svetlá, parkovacie senzory či navigačný systém.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Motory V6, V8 aj W12

I keď je Audi známe svojim pohonom quattro, sériové základné motorizácie spoliehali na pohon prednej nápravy, a to aj keď boli všetky motory umiestnené vpredu pozdĺžne. Benzínovým základom sa stala 2.8 V6. Vyššie stáli V8 so zdvihovým objemom 3,7 a 4,2 litra. Už v tejto generácii sme spoznali prvé Audi S8 so 4,2-litrovým osemvalcom, ktorý mal 5 ventilov na valec a maximálny výkon 265 kW, teda 360 koní.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Veľmi raritne ste A8 mohli mať aj so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, čo je v tejto triede, navyše v spojení s výkonným motorom, skutočný unikát. V poslednom roku sa vo výrobe objavila tiež vrcholná motorizácia 6.0 W12 s 309 kW (420 koní), ktorá bola dostupná len s 5-stupňovou automatickou prevodovkou.

Tak ako konkurencia, aj Audi A8 nezabúdalo na priaznivcov vznetových motorov. Najprv to boli 2.5 TDI V6 s nespoľahlivým vstrekovacím čerpadlom Bosch VP44 a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Vyššie stála prvá V8 TDI od Audi ako 3.3 TDI s výkonom 165 kW (224 koní) a krútiacim momentom 480 Nm. Tá už mala sériovo pohon quattro (šesťvalce predný) a 5-stupňový automat.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Značný nárast cien, ako sa to stalo v prípade BMW E38 a Mercedesu triedy S (W140) sme u Audi A8 D2 zatiaľ nezaznamenali. Samozrejme verzie W12 sú už cenovo vyššie, ale ani S8 nie je ťažké kúpiť do 10 tisíc eur. O bežných motorizáciách ani nehovoríme. Pritom asi najväčší problém starých áut, hrdza, tu takmer neexistuje. Celkovo automobilka vyrobila viac ako 100 tisíc kusov typového radu D2, vyberať je z čoho. Ale určite by sme sa sústredili minimálne na kusy s motormi V8.

zdroj: Audi

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov