Euro NCAP nesprísňuje testy po prvýkrát. V minulosti začali strhávať body za chýbajúce prvky aktívnej bezpečnosti. Tento raz však nie sú zmeny len kozmetické, ale poriadne. Na 5 hviezdičiek nebude po novom stačiť každý, dokonca ani prémioví výrobcovia. Ukázala to už prvá tohtoročná séria, ktorej sa zúčastnilo Audi TT, Renault Trafic a Opel Vivaro. Audi si odnieslo štyri hviezdičky. Renault a Opel dokonca len tri. Dôvodom zmien testov je ich zreálnenie. Nové autá by po novom nemali byť bezpečné len v testovacích zariadeniach, ale aj v reálnych podmienkach. Ďalším dôvodom na zmenu testovania je aj snaha reflektovať trendy, na ktoré automobilky za posledné roky nastúpili. Tým je napríklad veľké využívanie vysokopevnostnej oceli. Euro NCAP tvrdí, že okrem lepších jazdných vlastností prináša aj zhoršenie bezpečnosti. Dôvod je jednoduchý, vysokopevnostná oceľ sa nedokáže tak dobre deformovať a nepohltí tak veľké množstvo kinetickej energie. To má nepriaznivý vplyv na bezpečnosť posádky.

Predstavitelia Euro NCAP teda zaviedli nový crashtest. V súčasnosti odborníci testujú čelný náraz s čiastočným 40% prekrytím. Vozidlo v ňom búra do deformovateľnej prekážky v rýchlosti 64 km/h. Po novom pridali aj test so 100% prekrytím. Auto v ňom búra rýchlosťou 50 km/h do pevnej, nedeformovateľnej prekážky! 

Do testovania pribudol nový typ nárazu do nedeformovateľnej prekážky so 100 % prekrytím v rýchlosti 50 km/h.

Ďalšími zmenami prešli aj bočné nárazy. Pri bočnom náraze automobilu v 50 km/h po novom používajú ťažší simulátor. Zmeny sa dotkli aj bočného nárazu na stĺp. Auto po novom naráža pod iným uhlom. Inovácie crashtestov by mali priniesť väčšiu bezpečnosť aj chodcom. Inžinieri kladú väčší dôraz na hornú časť tela, ktorá je dôležitejšia z pohľadu základných životných funkcii.

Treťou zásadnou zmenou je plné obsadenie auta počas testov a nové figuríny. Po novom totiž nejde už len o veľkých chlapov. Nové figuríny sú menšie a ľahšie. Podľa Euro NCAP menšie figuríny lepšie odzrkadľujú realitu, keďže na cestách nejazdia len muži ale aj ženy a tínedžeri. Nové autá musia poskytnúť rovnakú ochranu všetkým členom posádky, bez ohľadu na ich vzrast a hmotnosť.

Ďalšou zmenou je hodnotenie asistenčných systémov. Euro NCAP chce výrobcov donútiť k sériovej montáži bezpečnostných pomocníkov. Zoznam bezpečnostných prvkov obohatila prítomnosť systému autonómneho brzdenia (AEB) a monitorovanie jazdných pruhov.

Poďme, ale späť k hodnoteniu samotných áut. V prípade dodávok nešlo pri slabšom bodovom hodnotení až o tak veľké prekvapenie. Navyše metodiku hodnotenia tento rok pre úžitkové autá nemenili, takže ich testovali ešte po starom. Ale prečo má Audi TT len štyri hviezdy? V zásade to nemusí znamenať, že Audi nedokáže ochrániť svoju posádku. 

Pod nízke hodnotenie Euro NCAP sa v Audi TT podpísala nemožnosť upnúť odporúčané detské sedačky na zadné sedadlá. Pokiaľ vzadu neplánujete voziť deti tak v tomto prípade nevidím žiadny problém. Pre väčšinu ľudí malé športové kupé neplní funkciu rodinného auta. Audi prišlo o body aj kvôli kontaktu hlavy zadných cestujúcich s opierkou hlavy predného sedadla. Audi odporúča vzadu sedieť cestujúcim do 145 cm, figuríny mali ale 150 cm. Za ochranu dospelých si tak Audi odnieslo 81 % a za deti len 68 %. Audi TT stratilo ďalšie body za absenciu autonómneho brzdenia. Za asistenčné systémy má tak 64 %. Na druhú stranu, chodci obstáli v teste veľmi dobre. Za ochranu chodcov si TT 3.generácie odnáša 82 %. Priemerné hodnotenie je tak 77 %, čo nestačilo na zisk piatich hviezd.

Audi na zisk 4 hviezd nestačilo.

K 5 hviezdičkám chybálo Audi autonómne brzdenie a možnosť upnúť odporúčané detské sedačky vzadu.

Otázkou je, ako dopadnú ďalšie autá v novom testovaní. Inžinieri Euro NCAP nám ukázali, že jednoduché to rozhodné mať nebudú. My spotrebitelia sa môžeme z toho len tešiť. Na ďalšie výsledky si budeme musieť počkať.

Zdroj: EuroNCAP, pravda