Dizajnový štýl Kodo, technológie Skyactiv a proporcie sťažujúce presné zatriedenie auta do konkrétneho segmentu – to je nová Mazda CX-30. Samotná automobilka ju charakterizuje ako kompaktný crossover, pravdou však je, že veľkostne zapadá kdesi medzi doterajšie modely CX-3 a CX-5. Technickú spojitosť však hľadajte skôr s aktuálnou generáciou hatchbacku Mazda3, svojou filozofiou koniec koncov zapadá presne do konceptu ďalšej karosárskej verzie Mazdy3. Tiež vám to pripomína hru s Kiou Ceed a jej klonom XCeed? Mazda to však zobrala vážnejšie a svoju novinku postavila ako samostatný model s originálnym dizajnom, technikou aj zameraním.

zdroj: Mazda

Takže si to zhrňme s konkrétnymi číslami, dĺžka 4395 mm, šírka 1795 mm a výška 1540 mm, rázvor má hodnotu 2655 mm a základný objem kufra je veľmi solídnych 430 l. Pridajte si k tomu vyššiu svetlú výšku, praktické ochranné plasty, možnosť pohonu všetkých kolies, automatickú prevodovku a veľké motory a máte výsledok. Mazda CX-30 je evidentne konkurenciou aj pre terénnejšie zamerané SUV.

zdroj: Mazda

Svoje príbuzenstvo s hatchbackom Mazda3 prezrádza japonská novinka aj v kabíne. Je veľmi podobná, rovnako kvalitná a „kreslená“ podľa rovnakej šablóny. A to je dobre, CX-30 tak zostáva sama sebou aj v interiéri. Mazda tvrdí, že sa do nej bude veľmi príjemne nastupovať, čo jej vzhľadom k vyššej svetlej výške naozaj veríme. Vodič nájde ideálnu pozíciu za volantom a zvyšok posádky dostane podstatne viac priestoru, než v CX-3. Čo samozrejme ešte nemusí byť zárukou nadbytku miesta, je to však prísľub, že to bude najmä na zadných sedadlách naozaj lepšie.

zdroj: Mazda

Mazda sa na trojvalce nehrá

Svojský prístup Mazdy pokračuje aj pod kapotou auta. Japonci odmietajú prístup európskej konkurencie a ani do auta tejto veľkosti nehodlajú montovať malé prepĺňané trojvalce. Podľa ich konštruktérov to nie je správna cesta, a tak sa sústredili na ladenie tradičných atmosférických štvorvalcov vybavených pokrokovými technológiami Skyactiv. Základom je benzínový štvorvalec Skyactiv-G122 (90 kW/122 k) vybavený mild-hybridnou technológiou, ktorý v základných verziách poháňa výlučne predné kolesá. Ak si však priplatíte, dostanete k nemu aj automatickú prevodovku a pohon všetkých kolies. Zaujímavé je, že sa Mazda rozhodla zabojovať aj naftovým motorom Skyactiv-D116, má štyri valce, objem 1,8 l a max. výkon 85 kW (116 k). Aj ten je možné kombinovať s pohonom všetkých kolies aj šesťstupňovým automatom.

Novinkou je však motor Skyactiv-X180 kombinujúci princípy benzínového a naftového motora. V určitom režime teda zmes zapaľuje kompresným teplom ako naftový motor, inokedy si zasa pomáha zapaľovacími sviečkami ako klasický benzínový agregát. Marketingoví mágovia to celé nazvali SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition), len zabudli udať presné technické parametre novinky. Z označenia však vieme odvodiť, že jeho výkon sa bude s veľkou pravdepodobnosťou pohybovať na hranici 132 kW (180 k). Pohotovostná hmotnosť tejto verzie je pritom len o 31 kg vyššia ako v prípade Skyactiv-G122.

Už aj na Slovensku

Slovenské ceny štartujú sumou 21 390 za základnú verziu poháňanú benzínovým štvorvalcom Skyactiv-G122, ak však chcete pohon 4x4, pripravte si ďalších 4100 eur viac. Priaznivcom naftových motorov treba minimálne 23 490 eur, s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies však cena naftovej Mazdy CX-30 vyskočí na 30 090 eur.