V ostatných dekádach sa automobilový svet posunul výrazne dopredu. Nielen z hľadiska efektivity, emisií, konektivity, či bezpečnostných systémov, o ktorých sme ani netušili, že ich budeme potrebovať. Výrazne sa posunul aj komfort jazdy a jazdné vlastnosti. Dnes sme pri luxusných autách zvyknutí na pneumatické podvozky a takmer každá značka ponúka adaptívny podvozok aj do bežných typov. Vývoj napreduje a Audi prichádza s novinkou. Tou sú elektromechanické tlmiče so zaujímavými schopnosťami.

"Každá diera, či hrboľ, každá zákruta indukuje kinetickú energiu v aute. Dnešné tlmiče ju absorbujú a táto energia sa stráca vo forme tepla. S novými elektromechanickými tlmičmi použitými v 48 V systéme túto energiu využijeme," Stefan Knirsch, člen predstavenstva pre technický vývoj v Audi.

Elektromechanické tlmiče poskytujú okamžitú možnosť nastavenia tuhosti

Audi svoj systém nazvalo eROT. Za týmto označením sa skrývajú elektromechanické rotačné tlmiče, ktoré nahradia dnes používané hydraulické tlmiče. Princíp je pomerne jednoduchý. Konštruktéri nahradili teleskopické tlmiče elektromotorom. Toto riešenie má podľa nich priniesť hneď niekoľko výhod. Prvou je zvýšenie komfortu, pretože systém umožňuje technikom nastaviť inak pohyb, keď sa tlmič stláča a inak pohyb, keď sa vracia späť. Znamená to, že pri stláčaní môže byť tlmič mäkší a komfortnejší a pri pohybe späť tuhší a viac napätý. Tlmič má v podstate neobmedzené možnosti okamžitého nastavenia pomocou softvéru, rýchle reakcie a minimálnu zotrvačnosť.

 

Ďalšou nespornou výhodou je, že tlmič umožňuje využiť energiu, ktorá by sa inak stratila. Vďaka elektromotoru totiž dokáže konvertovať kinetickú energiu, ktorú dostáva počas kompresie a zdvihu pri prejazde cez nerovnosť, na elektrickú energiu. Kinetickú energiu z kolesa prenáša do elektromotora páka pomocou série prevodov a ten generuje elektriku. Počas testovacích jázd na nemeckých cestách získal systém týmto spôsobom rekuperácie 100 až 150 W v závislosti od povrchu cesty. Na čerstvo potiahnutej diaľnici to boli iba 3 W, no na drsnej ceste druhej triedy až 613 W. Technológia eROT je založená na 48 V elektrickom systéme auta. Jej lítium-iónová batéria  má kapacitu 0,5 kWh s vrcholným výstupom 13 kW. Podmienkou použitia systému eROT je teda 48 V elektrický systém. Technológia by v budúcnosti mohla poslúžiť napríklad v hybridoch, kde by mohla znížiť spotrebu až o 0,7 l/100 km.

Elektromechanický tlmič dokáže premeniť kinetickú energiu na elektrickú a znížiť spotrebu hybridu až o 0,7 l/100 km.

Treťou nespornou a nemenej dôležitou výhodou je umiestnenie elektromechanického tlmiča a jeho kinematika. V aute je totiž namontovaný horizontálne, čo znamená, že nezasahuje do priestoru nad nápravou, ako vertikálne uložené klasické tlmiče. Dizajnéri tak môžu o tento objem zväčšiť batožinový priestor.

 

Výhody systému eROT v niekoľkých vetách stručne zhrnul aj Stefan Knirsch, člen predstavenstva pre technický vývoj v Audi: "Každá diera, či hrboľ, každá zákruta indukuje kinetickú energiu v aute. Dnešné tlmiče ju absorbujú a táto energia sa stráca vo forme tepla. S novými elektromechanickými tlmičmi použitými v 48 V systéme túto energiu využijeme. Tento systém navyše dáva nám a našim zákazníkom úplne nové možnosti nastavenia pruženia."

Zdroj: Audi

12V ELEKTRICKÝ SYSTÉM V AUTÁCH KONČÍ! UŽ NEBUDE STAČIŤ

12V ELEKTRICKÝ SYSTÉM V AUTÁCH KONČÍ! ...

Výrobcovia do moderných áut montujú stále viac systémov a technológií, ktoré na svoje fungovanie potrebujú elektrickú ...

30. 06. 2016
CITROËN NADVIAŽE NA TRADÍCIU POHODLIA HYDRAULICKÝMI DORAZMI TLMIČOV

CITROËN NADVIAŽE NA TRADÍCIU POHODLIA ...

Citroën bol dlhé roky synonymom komfortu najmä vďaka hydropneumatickému pruženiu. Minulý rok však automobilka ohlásila ...

13. 06. 2016