V blízkej budúcnosti si môžu majitelia elektromobilov Nissan v Británii privyrábať. Ich auto môže slúžiť ako batéria, ktorá v dobe prebytku energie ukladá a v dobe špičky ju zase dodáva do siete. Nissan v spolupráci s Enelom (distribútorom elektrickej energie) chce lepšie integrovať elektromobily do elektrickej siete. Do pilotného projektu sa má zapojiť 100 Leafov a elektrických NV200.

 

V dobe slabého využitia siete bude elektromobil energiu uskladňovať (nakupovať) a v dobe špičiek ju bude zase posielať do siete (predávať). Nápad je to zaujímavý, ale čo životnosť batérií?

Na akom princípe to bude fungovať? V dobe slabého využitia siete bude elektromobil energiu uskladňovať (nakupovať) a v dobe špičiek ju bude zase posielať do siete (predávať). Zisk príde z toho, že nočný prúd je lacnejší a denný zase drahší. V testovacej prevádzke bude len 100 elektromobilov, ale od októbra 2016 sa môže pridať ktokoľvek. Len v Británii jazdí 18 tisíc Leafov a keby sa všetky zapojili, kombinovane dokážu ponúknuť výkon až 180 MW. To rozhodne nie je málo.


Nissan sa spojil pri vývoji so spoločnosťou Eaton a vyrobili xStorage. Ide o zariadenie, ktoré vie uložiť až 4,2 kWh elektrickej zo solárnych panelov alebo zo siete počas „lacnejšej tarify“. Systém však primárne dokáže spolupracovať aj s Leafom a využívať aj jeho 24 kWh alebo 30 kWh batériu. Zariadenie sa stará o uskladňovanie energie a aj o jeho predaj. Vlastníci Leafov v Británii by si mohli ročne privyrobiť podľa odhadov okolo 760 € ročne. No xStorage stojí okolo 4000 €. Takže návratnosť je minimálne 5 rokov. Veľkou výhodou je, že v prípade výpadku energie dokáže plne nabitý Leaf zásobovať domácnosť elektrinou až 2 dni.

 

Predaj energie do siete umožní xStorage. Návratnosť investície bude podľa odhadov 5 rokov.

Nápad je to úplne jednoduchý, má to však nejaké háčiky. Batérie majú svoju životnosť a častejším nabíjaním a vybíjaním strácajú kapacitu. 30 kWh batérie Leafu majú záruku 8 rokov alebo 160 000 km, s kapacitou 24 kWh je to 5 rokov alebo 100 000 km. Problém môže byť tiež v tom, že väčšina z nás chce jazdiť cez deň a v noci práve nabíjať. Lacnejšia energia je hlavne v nočných hodinách. Nevýhoda je tiež v tom, že v garáži vás nemusí čakať plne nabité auto, aj napriek tomu, že je napojené na sieť.  


Nissan plánuje rozšírenie koncepcie do celej Európy do roku 2017. V roku 2020 očakáva až 100 000 predaných zariadení xStorage. Čo si o tom myslíte? Nápad je to zaujímavý, ale zaujímalo by ma, ako sa neustále nabíjanie a vybíjanie podpíše na kapacite a životnosti batérie.


Zdroj: autocar, autoblog