Myšlienka odpájať valce, aby sme znížili spotrebu nie je nová. Už dávno ju používali veľké americké osemvalce, ktoré dokázali pri jazde vypnúť až polovicu valcov. Pri veľkých motoroch môže byť úspora paliva značná, ale čo by sa stalo, keby sme rovnakú myšlienku uplatnili na najmenšie motory? Čo keby sme odpojili valec na trojvalci? Poviete si kravina, kto by už z aj tak krpatého a slabého motora robil ešte menší a ešte menej výkonný.

Litrový EcoBoost bol motorom roka v 2012, 2013 a 2014

Moderná ekologická doba si žiada obete, emisné normy sú stále prísnejšie a automobilky musia tieto nezmysly plniť. O slovo sa prihlásil Ford, ktorý na 1,0 litrovom EcoBooste začal experimentovať s odpájaním valcov. Chlapci od Forda dosiahli najlepšie výsledky pri odpájaní okrajových valcov, lenže takéto riešenie bolo príliš drahé. Tak skúsili odpojiť len jeden valec a zmenšiť objem motora o tretinu. A výsledok? Nevyrovnaný chod motora, celé zle. Keď je niečo drahé alebo zlé, treba sa na to vykašlať.

Ford chce priebežne deaktivovať valce v 1,0 litrovom trojvalcovom EcoBooste. Nie, to nie je žart, toto nás v budúcnosti čaká.

Lenže zlá doba pritlačí k múru aj automobilku ako je Ford. Inžinieri v Nemecku vymysleli priebežné deaktivovanie valcom takým spôsobom, že motor pracuje akoby mal 0,5 litra. Po veľkom úsilí prišli prvé výsledky. Predpokladali, že dokážu znížiť spotrebu o 3%, no reálny výsledok ich prekvapil, motor žral menej o 4,2%. V reči emisií to znamená, že Ford Fiesta s 1,0 litrový EcoBoostom namiesto súčasných 105 g CO2/km vyprodukuje len 101 g. Zlepšenie o 4g so sebou prinesie o 380 eur menšiu pokutu za emisie CO2 za každé predané auto. No povedzte, je tento svet normálny? Podľa nás už dlho nie!

Priebežná deaktivácia valcov nebude zadarmo. Oproti bežnému vypínaniu musia použiť iné ventilové ústrojenstvo a drahší dvojhmotový zotrvačník. Samozrejme, zákazníci musia zaplatiť aj celý vývoj systému. Oplatí sa teda Fordu investovať do priebežnej deaktívácie valcov pri 1,0 litrovom EcoBooste? Podľa toho, že automobilka na riešení už dlhšie pracuje a verejne o systéme hovorí môžeme usudzovať, že to bude finančne výhodné. Andreas Schamel, riaditeľ centra Fordu pre výskum a vývoj pohonného ústrojenstva hovorí: „Použiť tento systém v sérii je mysliteľné. Kedy sa objaví je však zatiaľ otázne.“

Zdroj: autoforum.cz