Písal sa rok 1963, Jaguar spustil projekt Special GT E-Type. Plánovali postaviť 18 odľahčených E-Typov na pretekárske účely. Vytvorili teda 18 špeciálnych šasi, ktoré boli základom auta. Továreň však vyrobila len 12 odľahčených E-Typov. Zvyšných 6 nikdy nepostavili a šasi v sklade zapadali prachom. Časom sa na ne zabudlo. No v máji 2014 Jaguar oznámil, že ich našli a dokončia to, čo začali v roku 1963.

Jaguar chcel v 60-tych rokoch postaviť 18 pretekárskych E-Typov. Z ich fabriky odišlo len 12 a na zvyšných 6 šasi sa zabudlo. Tie teraz našli a autá dokončia.

Stavbou odľahčených E-Typov poverili divíziu špeciálnych operácii Jaguaru a Land Roveru, ktorá má na svedomí napríklad Range Rover Sport SVR. Inžinieri zobrali posledné auto z projektu Special GT E-Type, naskenovali ho, čím získali línie pôvodného auta a začali vyrábať prototyp Car Zero. Pri Car Zero nepoužili ani jedno zo originálnych 6 šasi. Potrebovali postaviť auto tak, aby bolo vernou kópiou odľahčeného E-Typu zo 60-tych rokov. Tak ako vtedy, aj teraz vyrábajú celé auto ručne.

Zero Car ukazuje ako bude vyzerať 6 odľahčených E-Typov

Pôvodné autá projektu Special GT E-Type vychádzali z karosérie roadster, to isté platí aj pre Car Zero a zvyšných 6 áut. Podobne ako kedysi, aj pri nových autá použili kompletne hliníkovú karosériu. Blatníky, kapotu, kufor, dokonca aj hardtop vyrobili hliníka, vďaka čomu znížili hmotnosť o 114 kg oproti originálnemu E-Typu.

Celú karosériu vyrobili ručne z hliníka

Ručne vyrobená hliníková karoséria a radový 3,8 litrový radový 6-valec s výkonom 340 koní urobia a E-Typu poriadne žihadlo.

Pod kapotu odľahčeného E-Typu montujú radový 6-valec s objemom 3,8 litra. Ten vychádza z dizajnu pretekárskeho motora, s ktorým Jaguar C-Type a D-Type vyhral 5 krát Le Mans v 50-tych rokoch. Akurát použili hliníkový blok a hliníkovú hlavu valcov. Rovnako ako pri pôvodnom motore vsadili na suchú kľukovú skriňu. Motor s kompresným pomerom 10:1 kŕmia troma karburátormi, alebo na želanie mechanickým vstrekovaním, ktoré použili aj pri Car Zero. 50 rokov stará technológia produkuje 340 koní pri 6500 ot. a 380 Nm pri 4500 ot.

Silu na zadné kolesá prenášajú pomocou manuálnej plne synchronizovanej 4-stupňovej prevodovky a samosvorného diferenciálu. E-Type brzdí vzadu brzdami so sériovými rozmermi, no vpredu použili väčšie kotúče. 15 palcové kolesá s šírkou 7 palcov vpredu a 8 vzadu obuli do pretekárskych pneumatík Dunlop.

Do interiéru montujú aj bezpečnostný rám, a auto spĺňa homologáciu pre preteky historikov FIA. Zákazníci si budú môcť vybrať zo šiestich dobových farieb: karmínovej červenej, žiariacej šedej metalízy, striebornej metalízy, žiariacej modrej metalízy, britskej pretekárskej zelenej a staroanglickej bielej. Predpokladá sa, že 6 šťastlivcov, ktorý si kúpia odľahčený E-Type, zaplatia za jeden exemplár milión libier. Car Zero si však nekúpi nikto. Ukážu ho v Pebble Beach a potom pôjde do zbiery Jaguar Daimler Heritage Trust.

Moderná technika pracuje na historickom aute

Jaguar Lightweight E-Type

Typ karosérie: Roadster
Vonkajšie rozmery: d = 4453 mm, š = 1700 mm, v = 1181 mm
Druh pohonu: Zadný
Zdvihový objem: 3868 ccm
Počet valcov / ventilov: 6 / 24 DOHC
Kompresný pomer: 10:1
Maximálny výkon: 253,5 kW / 340 k pri 6500 ot.
Maximálny krútiaci moment: 380 Nm pri 4500 ot.
Prevodovka: Manuálna 4-stupňová plne synchronizovaná
Hmotnosť: 1000 kg
Brzdy vpredu: Priemer 305 mm
Brzdy vzadu: Priemer 286 mm
Zavesenie vpredu: Dvojitý lichobežník
Zavesenie vzadu: Nezávislé, dolné lichobežníkové rameno, poloos v úlohe horného ramena
Rozmery diskov: 15 x 7,0J vpredu, 15 x 8,0J vzadu
Rozmery pneumatík: 6,00L15 CR65 vpredu 6,50L15CR65 vzadu
Rozchod (p/z), rázvor: 1270 mm / 1397 mm, 2440 mm
Objem nádrže: 64 l
Cena: 1 258 000 eur

Zdroj: autoblog.com