Aktuálna tretia generácia VW Touareg je na trhu od roku 2010. V slušných kruhoch sa patrí, aby po tomto čase vozidlo dostalo facelift. Omladenie auta má niekoľko dôvodov. Dizajnovo opäť zaujme zákazníkov a odlíši sa od svojich 4 roky starých kópií. Výrobca má však navyše priestor (aj keď v obmedzenej podobe) na to, aby vylepšil techniku. Typ tak dokáže držať krok s konkurenciou aj napriek tomu, že už má niekoľko rokov pôsobenia za sebou. Volkswagen pri revízií Touaregu využil všetky tieto aspekty.

 

 

Automobilka síce faceliftovanú verziu predstavila už na autosalóne v Pekingu, no na pár hodín som sa k nej dostal až v týchto dňoch. Zodpovedne môžem prehlásiť, že neskúsené oko môže mať problém s rozoznaním faceliftu. Ak ale poznáte výzor tretej generácie, tak rozdiely spozorujete.

Rozmery SUV ostávajú rovnaké.

Volkswagen vymenil predné a zadné svetlá, ktorým dal znateľne ostrejšie línie. Vpredu navyše došlo k revízii mriežky chladiča a nárazníka. V interiéri sú zmeny ťažšie badateľné. Vodič a cestujúci si budú môcť vychutnať nové gombíky a niektoré ovládače. Inak drvivá väčšina vecí ostáva po starom. Facelift však priniesol aj novinky v oblasti techniky.

 

90 % predaných Touaregov v Európe má motor V6 TDI. VW preto svoje snahy o vylepšenia zameral práve na neho. Pohonná jednotka po novom spĺňa emisnú normu Euro 6. Môže za to najmä katalyzátor SCR, ktorý vo výfukových plynoch výrazne znižuje množstvo oxidu dusíka.

Touareg je poriadny kus auta. Napriek tomu však nepôsobí neobratne ani neohrabane.

Vnútorný priestor je podľa očakávaní veľkorysí.

Trojlitrový turbodiesel aj naďalej poskytuje dve úrovne výkonu. Základ odstáva na hodnote 150 kW (204 k). Silnejšia verzia však do svojho stáda pribrala ďalších takmer 18 k (13 kW) a  vodičovi teda pod pravou nohou poskytne 193 kW (262 k). Šesťvalec dosahoval po starom priemernú papierovú spotrebu 7,2 l/100 km. Po facelifte padne oficiálne číslo na 6,6 litra. Zníženie spotreby dosiahol VW aj rozšírením štandardnej výbavy o funkciu plachtenia.

 

V ponuke ostáva aj V6 TSI Hybrid, ktorý dodáva výkon 279 kW (380 k). Zabezpečuje ho benzínový šesťvalec a elektromotor. Komu šesť valcov nestačí, môže siahnuť po naftovej V8 s výkonom 250 kW (340 k).

Vrchol motorovej ponuky tvorí V8 TDI s objemom 4 134 cm3.

Ponuka motorov zahŕňa tri agregáty. Najväčšiu V8 dopĺňajú šesťvalce TDI a TSI. Benzínová pohonná jednotka je však súčasťou hybridného systému.

Z príplatkovej výbavy si dovolím vybrať vzduchové odpruženie, ktoré vodičovi umožňuje meniť svetlú výšku auta. Ak máte s autom terénne ambície, určite si všimnite verziu Terrain Tech, ktorá je po nespevnených cestách taktiež poháňaná vé šestou TDI. Na rozdiel od ostatných však vodičovu umožňuje napríklad uzatvárať diferenciály.

 

Všetky motory VW štandardne spojil s 8 stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom štyroch kolies.

Jazda

 

Po suchých faktoch už len ostáva priblížiť, čo sa deje, keď sa do auta posadíte a zavriete dvere s úmyslom ho trochu popreháňať.

 

Touareg je luxusné SUV a také signály aj vysiela na posádku. Vo vnútri nájdete kožu, hliník, mäkučké plasty, vyhrievané sedačky, v príplatkovej výbave môžu byť aj ventilované. Volkswagen na palubu pridal dokonca aj služby Google. To znamená, že vo vozidle môžete používať mapy, navigáciu, Street View alebo online informácie o dopravnej situácii.

 

Najväčší motor V8 TDI znie veľmi dobre. Ale iba z vnútra. Interiér k ušiam posádky pustí len tie dobré frekvencie. Jeho ťah je však veľmi príjemný. Napriek tomu, že auto váži viac ako 2,2 tony, z 0 na 100 km/h spolu vystrelia za 5,8 sekundy. Môže za to najmä úctyhodný krútiaci moment 800 Nm. K priemernej spotrebe 9,1 l/100 km v kombinovanom režime som skeptický, ale nemal som možnosť skúšať auto takto do hĺbky.

Facelift môžete rozoznať napríklad vďaka ostrejším líniám svetiel.

Zaujímavú kombináciu ponúka hybrid. Nikde v oficiálnych materiáloch sa neuvádza dojazd v elektrickom režime. Spaľovací motor a elektromotor spolu kooperujú. TSI pri pokojnej jazde štartuje a vypína sa takmer neustále. Zmena jeho činnosti je však takmer nebadaná. Prezrádza ju len otáčkomer. Štart a hasnutie je úplne tiché. Pri pomalých presunoch alebo rozbiehaní je v činnosti len elektromotor. Po hlbšom stlačení plynu sa okamžite pridáva odstavený spaľovací agregát. Dynamika ani v tomto prípade vôbec nie je zlá. Auto zrýchli na stovku s 580 Nm krútiaceho momentu za 6,5 sekundy. Treba však dodať, že je ešte o 18 kg ťažšie ako osemvalec. Oficiálna priemerná spotreba je 8,2 litra.

 

Bohužiaľ, terorizovať okolie Mníchova sa mi na V6 aj napriek snahe nepodarilo. V slabšej verzii má motor s autom určite plné valce práce. Zaujímavé je, že VW uvádza pre obe verzie (silnejšiu aj slabšiu) zhodnú spotrebu 6,6 l/100 km. 204 koňová konfigurácia (450 Nm) stačí na zrýchlenie na stovku za 8,7 sekundy. 262 koní (580 Nm) to zvládne za 7,3 sekundy.

Klesanie, ktoré môžete vidieť bolo naozaj nepríjemne príjemné.

Na ceste Touareg poskytuje pohodlné cestovanie, v teréne dokáže vo verzii Terrain Tech prekvapiť.

Touareg nie je len na frajerovanie pred susedmi, ale zvládne aj celkom slušný terén. Za volant V6 som sa teda predsa len posadil, no cesty som vymenil za nespevnený off-roadový park. SUV ma doslova prekvapilo. Miestami som mal pocit, že z auta vypadnem, inokedy som sa bál pustiť brzdu. Auto však vďaka svojim systém všetko hravo zvládlo. Otázkou ostáva koľko majiteľov Touarega sa s ním pustí do ťažkého terénu.

 

Vďaka pohonu všetkých kolies a prevodovému pomeru low range zvládne SUV vo verzii Terrarin Tech stúpať aj v kopci s náklonom 45 stupňov. Problém mu nerobí ani rozjazd do takto prudkého kopca.

V teréne je Touareg veľmi schopný. Niektoré iné esúvečka mu môžu závidieť.

Jazdné vlastnosti auta celkovo zodpovedajú očakávaniam, ktoré mám na luxusné SUV. Podvozok výrobca naladil komfortne. Vysokú hmotnosť auta je cítiť, no v zákrutách sa nijak extrémne nenakláňa. Najmä v prípade V8 prevláda nedotáčavosť, ktorú spôsobuje ťažký agregát. Kľukaté rýchle cesty nie sú pre Touarega to pravé. Lepšie sa cíti aj na diaľnici, kde vo vysokých rýchlostiach vládne vo vnútri ticho a pokoj. Automatická prevodovka je trochu spomalená a teda pri náhlom zošliapnutí plynu hľadá správny stupeň možno o desatinu sekundy dlhšie, ako by som chcel.

 

V slovenských predajniach bude Touareg k dispozícii od jesene tohto roka. Presný dátum nepoznáme. Rovnako tak VW ešte neodhalil naše ceny. V Nemecku začínajú na hodnote 52 125 €. Cenovka V8 je 74 725 € a hybrid v danej krajine kúpite za 77 525 €.


Cenník modelov VW Touareg platný na Slovensku.

 

Prečítajte si aj: Fiat Panda Cross je plnohodnotný off-road v malom balení