O blížiacej sa ďalšej modernizácii Lady 4x4 sa svet dozvedel prostredníctvom ruského portálu Lada Online, ktorý zverejnil prvú fotografiu pripravovanej novinky. Súčasná Lada 4x4 sa tak dočká ďalšej čiastkovej modernizácie, ktorej cieľom je nielen vizuálne „omladenie“ a zlepšenie jej funkčnosti, ale pravdepodobne aj spoločné využitie koncernových komponentov vo väčšej miere než doteraz.

Zmena po 42 rokoch

Na fotografii je prepracovaná palubná doska odhaľujúca novú stredovú konzolu s väčšími výduchmi ventilácie, inak tvarovaným prístrojovým štítom, väčšími dvierkami odkladacej schránky pred spolujazdcom a čo je asi najdôležitejšie, s kruhovými ovládačmi ventilácie a vykurovania. Lada 4x4 tak dostane po prvýkrát v histórii zásadne prepracovaný mechanizmus ovládania ventilácie, ktorý sa principiálne nezmenil od začiatku sériovej produkcie v roku 1977. Podľa dostupných informácií ide o predprodukčný kus, kvalita a povrchová úprava použitých plastov sa tak pri sériových autách zmenia k lepšiemu.

Takto vyzerala palubná doska v čase príchodu Nivy na trh (1977). Vizuálne pripomínala interiér modelov VAZ 2103 a VAZ 2106.

V roku 1994 sa palubná doska radikálne zmenila. Na fotografii je už jej neskoršia verzia s novým prístrojovým panelom, stále si však zachovávala ovládanie ventilácie pomocou vertikálne posuvných páčiek.

Nová palubná doska prináša revolučnú zmenu - po 42 rokoch sa mení ovládanie vetrania a kúrenia kabíny.

Zmeny to nie sú veľké, treba si však uvedomiť, že veľa priestoru na sebarealizáciu Rusi nemajú. Skelet karosérie sa nemení, konštruktéri tak podľa všetkého museli zachovať pôvodné úchyty palubnej dosky, pevnostné priečky karosérie a ako sa zdá, hýbať sa veľmi nedá ani s elektroinštaláciou. Spomínate si na novodobú Škodu Felicia? Aj do nej museli konštruktéri montovať airbag spolujazdca len s vypätím všetkých síl a aj to tak, že ním kompletne obsadili odkladaciu schránku pred spolujazdcom. Auto bolo totiž len prezlečeným Favoritom s pôvodnou pevnostnou výstuhou pod palubnou doskou. A tá tam bola už od polovice osemdesiatych rokov, kedy naplno prebiehal vývoj Škody Favorit. Nivu pritom navrhovali ešte o desať rokov skôr. V kontexte toho je zázrak, že sa AvtoVAZ do niečoho podobného vôbec púšťa.

Lada Niva (4x4) sa od začiatku výroby menila vždy prakticky len v detailoch. Z konštrukčného hľadiska sa postupne menila tiež, zmeny sú však ukryté pod karosériou a ľudia o nich často ani nevedia.

V súčasnosti Ladu 4x4 poháňa atmosférický benzínový štvorvalec 1,7 MPi s viacbodovým vstrekovaním Bosch a výkonom 61 kW (83 k).

Auto pre piatich?

Ďalšou zásadnou zmenou by mohlo byť navýšenie obsaditeľnosti Lady 4x4. Podľa avizovaných zmien má totiž vzadu pribudnúť tretia hlavová opierka, čo znamená, že Lada 4x4 by mohla legálne odviezť piatich cestujúcich (teraz je jej krátka verzia „papierovo“ len štvormiestna). Možno sa však medializovaná informácia týka len predĺženej päťdverovej verzie, ktorá je už teraz päťmiestna. Každopádne, ani tá doteraz nedisponovala tromi opierkami na zadnom operadle. Iné majú byť aj sedadlá, s veľkou pravdepodobnosťou tak Lada 4x4 využije koncernové sedadlá z iného typu Lady.

Nová generácia v nedohľadne

O úplne novej generácii Lady 4x4 sa špekuluje už dlhé roky. Či vôbec a kedy ju ruská automobilka chystá, nikto zodpovedne povedať nevie, faktom však ostáva, že súčasná Lada 4x4 je svojou jednoduchosťou a ľahkou servisovateľnosťou aj po 42 rokoch stále ideálnym autom pre odľahlé ruské oblasti bez potrebného servisného zázemia. Nie je preto prekvapením, že o odbyt súčasnej, v podstate môžeme povedať, že prvej generácie Lady Niva (4x4) je stále veľký záujem a automobilka nestíha uspokojovať dopyt. V Európe sa jej verzia Urban dokonca stáva módnou záležitosťou a hviezdou hipsterskej scény. Je to neuveriteľné, no aj keď sa svet za uplynulé desaťročia obrovsky zmenil, popularita terénnej Lady neklesá. Menia sa len jej zákazníci.