O Pikes Peak 

Pred časom kolega priniesol článok, že Volkswagen sa chce opäť angažovať na Pikes Peak... Držíme im palce.

Ale viete, čo to Pikes Peak je? Vedeli ste, že prvé preteky sa konali pred vyše 100 rokmi? Preteky s oficiálnym názovom Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC) sú tiež známe ako „preteky k oblakom. Všetko sa to odohráva v americkom Colorade. Trať meria bez pár metrov rovných 20 km. Má 156 zákrut, štartuje vo výške 1440 m.n.m a končí vo výške cca 4300 m.n.m. Priemerné stúpanie je 7,2 %. Trať rokmi prešla úpravami. Spočiatku bolo všetko šotolinové, neskôr časti asfaltové a posledných pár rokov je asfalt od začiatku až do konca.

Pikes Peak mal pre Američanov vždy veľký význam. Európania sa na pretekoch začali zúčastňovať v 80. rokoch. Konkrétne to bol r. 1984, kedy nórsky rallycrosový jazdec Martin Schanche (Ford Escort Mk3 4x4) a Francúzka Michèle Mouton na Audi Quattro prvýkrát zdolali nástrahy pretekov. Pravidlá sa zmenili, rozšírili sa kategórie, ale aj napriek tomu sa je na čo pozerať každý rok. 

Rok 1988, Peugeot 405 T16 GR a Ari Vatanen – kombinácia, ktorá znamenala nový rekord 

Jednoznačne jeden z najkrajších záberov automobilových pretekov. Čo to bol vlastne za stroj? Podobalo sa to na obyčajnú 405ku, ale okrem pár komponentov veľa spoločné nemali. Svojou konštrukciou auto vychádzalo z Peugeotu 205 T16 Pikes Peak, ktoré sa na pretekoch zúčastňovalo do r.1987.

Inžinieri z Peugeotu sa nenechali zahanbiť. Veľa základných prvkov karosérie bolo vytvorených z karbónu a kevlaru. Auto bolo vystužené oceľovým plechom a rúrkami. Motor bol umiestnený nízko, čo zabezpečovalo perfektné ťažisko. Verzia Grand Raid (GR) bola pôvodne určená na Rallye Paríž-Dakar (kde tiež žala úspechy). Tu však prešla kozmetickými, ale aj technickými zmenami. Ari spoločne so 405kou dokázali v r. 1988 vyhrať a vytvoriť tak nový rekord s časom  10:47:77. O rok neskôr sa Peugeotu podarilo víťazstvo zopakovať, ale za volantom sedel Robby Unser.

"Fádne" údaje o Peugeote 405 T16 GR

Objem radového štvorvalca s označením XU9T bol 1905 cm3. Motor bol umiestnený v strede a prepĺňaný turbom Garrett. Využíval 4-ventilovú techniku s rozvodom DOHC. Výkon motora dosahoval 447,4 kW, čiže 608 koní. Litrový výkon teda necelých 320 koní. Motor bol spriahnutý so 6-stupňovou prevodovkou, ktorú od neho oddeľovala karbónová spojka. Krútiaci moment dosahoval 735 Nm. Automobil vážil 680 kilogramov a rozloženie hmotnosti sa pohybovalo v pomere 63:37. Objem nádrže zmenšili na polovicu civilnej verzie, čiže 35 litrov. 

Foto: Supercars.net