Že Lotus pripravuje elektrickú novinku, sa už dlhšie šepkalo, detaily však automobilka dlho tajila a svoj zámer vyrobiť rekordné vozidlo si dlho nechávala pre seba. Priznajme si to však rovno, keby sa dnes Lotus nenachádzal pod ochrannými krídlami čínskeho gigantu Geely s obrovským finančným zázemím (patrí mu napríklad aj švédske Volvo), len ťažko by sa táto malá anglická továreň mohla pustiť do tak veľkolepého projektu, akým je Evija. Navyše ak ide o plnohodnotný elektromobil.

Lotus Evija bude mimoriadne exkluzívnou záležitosťou. Vznikne len 130 kusov.

Na motory pri kolesách zabudnite

Na pohon Evije budú slúžiť štyri elektromotory (každý pre jedno koleso), na rozdiel od konvenčnejších áut s elektromotormi pre každé koleso, v Eviji nebudú umiestnené priamo pri hnaných kolesách, ale v strede auta, pri jeho pozdĺžnej osi. Minimalizujú sa tak neodpružené hmotnosti a najťažšie komponenty sa posunú bližšie k ťažisku. Aj toto podľa konštruktérov výrazne prispeje k výborným jazdným vlastnostiam elektrického superšportu.

2000 koní v akcii

Všetky elektromotory poskytujú výstupný max. výkon 1471 kW (2000 k), krútiaci moment 1700 Nm a z 0 na 100 km/h Eviju katapultujú skôr ako za 3 s. Ešte fascinujúcejšie je však zrýchlenie 0 – 300 km/h za 9 sekúnd (!). Maximálna rýchlosť auta je 320 km/h.  Akumulátory s kapacitou 70 kWh majú vystačiť na normovaný dojazd 400 km (WLTP), pričom palubná elektronika zvládne nabíjanie z 350 kW nabíjačky. Pri jej použití sa na 80 % kapacity Lotus nabije už za 12 minút. Konštruktéri však hovoria o dimenzovaní nabíjaceho systému tak, aby v budúcnosti zvládol aj 800 kW silnú rýchlonabíjačku.

Aby Evija preniesla na cestu všetkých 2000 koní, musí mať pohon všetkých kolies.

Nízkou hmotnosťou k úspechu

Rovnako, ako za čias zakladateľa automobilky Colina Chapmana, je aj v prípade modelu Evija kľúčom k úspechu jeho nízka hmotnosť. Samozrejme nie v tradičnom ponímaní, pretože ide o elektromobil s ťažkými akumulátormi na palube. Celá jeho konštrukcia, vrátane konštrukčných detailov sú však podriadené jednoduchosti a z nej vyplývajúcej nízkej hmotnosti. Aj preto sa finálna hmotnosť auta dostala na 1680 kg. Len pre porovnanie, podobnou hmotnosťou sa prezentuje aj hybridné Porsche 918 Spyder. Lotus nezabudol zdôrazniť, že jeho akumulátory sa pýšia najväčšou energetickou hustotou na trhu. S vývojom elektrického pohonu automobilke pomáhala spoločnosť Williams Advanced Engineering angažujúca sa aj vo Formule E. Box s akumulátormi je vyrobený tak, aby sa dal rýchlo demontovať a pohodlne vymeniť za nový. K dispozícii bude niekoľko jeho výkonových úrovní, vrátane akumulátorového modulu „Race“ určeného na okruhy.

Vo futuristickom duchu sa nesie aj stvárnenie jeho kabíny.

Rovnako dôležitá je aj celková efektivita a aerodynamika auta, Evija preto nedostala klasické spätné zrkadlá, ale len spätné kamery s vysokým rozlíšením schopné „vidieť“ aj v tme. Keď je už reč o tme, ďalším svetovým prvenstvom Evije bude sériové použitie laserových stretávacích aj diaľkových svetlometov. Na aerodynamike auta pracuje tím prvotriednych špecialistov z odboru, Evija je preto navrhnutá ako krídlo tlačiace auto k zemi. Vzadu ústia dva „Venturiho kanály“ lemované zadnými LED svetlometmi a vpredu je aerodynamickými prvkami vzduch „krájaný“ na tri samostatné vetvy. Kým bočné chladia trakčné elektromotory, stredný prúd sa stará o chladenie výkonných akumulátorov.

Vďaka kompozitovej konštrukcii má elektrická Evija hmotnosť len 1680 kg.

Iba 130 kusov

Exkluzivitu celému projektu dodáva aj skutočnosť, že týchto technologických skvostov chce Lotus vyrobiť len 130 kusov. Záujemcovia však rozhodne nemôžu mať hlboko do vrecka, za každú Eviju si Lotus naúčtuje tučných 1,7 mil. libier. A to nie je všetko, aby s vami počítali, vopred musíte zložiť zálohu 250 000 libier. Ako to však v týchto kruhoch chodí, o záujem fabrika rozhodne núdzu nemá. Väčšina takýchto áut skončí ako zberateľský objekt ukrytý kdesi v garáži, kde sa od prvého dňa začne zhodnocovať. Viac ako na superšport plný neuveriteľných schopností sa tak už teraz väčšina potenciálnych kupcov pozerá na Eviju ako na výhodný zberateľský artikel.