Malý benzínový štvorvalec 1.2 8V z konštrukčnej rodiny Fire patrí, bez debaty, medzi najväčšie legendy sveta spaľovacích motorov. Počas mnohých rokov tvrdej služby z neho Fiat vyrobil viac ako 30 miliónov kusov a v kútoch celého sveta dodnes predvádza svoje najsilnejšie stránky, ktoré sú spoľahlivosť, výdrž a odolnosť. Dodnes slúži v modeloch Fiat 500 a Panda (51 kW/69 k) a hoci je vždy na začiatku cenníkov, ide bezpochyby o najodolnejší motor v ponuke. Nie je tajomstvom, že znáša aj spaľovanie LPG (verzia na LPG je dokonca dodnes v oficiálnom cenníku automobilky). To sa však čoskoro zmení.

Fiat sa chváli aj tým, že v kabíne použil obkladový materiál, ktorý vytvoril recykláciou starých plastov. Celých 10 % ich pochádza z odpadu vyzbieraného v mori a 90 % z plastov použitých na súši.

Svetlejšie hybridné zajtrajšky

Emisie, emisie, emisie – týmto zaklínadlom dnes legislatíva zasiahla vývoj všetkých automobiliek. Tie pod hrozbou vysokých pokút za flotilové emisie vymýšľajú triky, ako vyrobiť autá s čo najmenšou spotrebou, za obeť im pritom často padnú síce odolné, no papierovo "neekologické" motory starších konštrukcií. Fiat tak robí rázny krok, za motorom 1.2 8V urobil v Európe hrubú čiaru a namiesto neho vybaví modely Panda a 500 novým celohliníkovým trojvalcom 1.0 FireFly Hybrid. Kombinuje ho s reverzibilným alternátorom, ktorý je vďaka pohonu plochým remeňom (od kľukovej remenice motora) schopný nielen dobíjať li-ion akumulátor s kapacitou 11 Ah (doň rekuperuje energiu pri brzdení), ale aj ho spätne roztočiť a naštartovať. Malé hybridné Fiaty tak dokážu svoj motor vypínať už pri spomalení pod rýchlosť 30 km/h (napr. pri dojazde k semaforom). Automobilka tvrdí, že reverzibilný alternátor dokáže pri rozjazde pomôcť motoru výkonom až 3,6 kW. To príde určite vhod, nový atmosférický trojvalec 1.0 FireFly má totiž krútiaci moment len 92 Nm pri 3500 ot./min. (motor 1.2 8V Fire mal 102 Nm pri 3000 ot./min.).

Len pre zaujímavosť, atmosférický trojvalec 1.0 FireFly Hybrid použitý v Pande Hybrid má suchú hmotnosť 77 kg, zatiaľ čo jeho prepĺňaná verzia 1.0 FireFly Turbo je o celých 16 kg ťažšia.

O tretinu menej emisií

A prečo celé to divadlo? Kvôli emisiám, pochopiteľne. Automobilka tvrdí, že nový trojvalec FireFly Hybrid dokáže znížiť reálne emisie o celých 30 %. Ide o celohliníkový motor so zaliatymi liatinovými vložkami valcov, rozvody ženie reťazou (používa jeden vačkový hriadeľ a dvojventilovú konštrukciu) a zásluhou kompaktných rozmerov má hmotnosť len 77 kg. Hrdí sa vysokým kompresným pomerom 12,0:1, nadštvorcovou konfiguráciou a opatreniami, ktoré majú zaistiť jeho vysokú životnosť. Fiatu by sa však mohlo dať veriť, prepĺňaná verzia 1.0 FireFly Turbo vyrábaná v poľskom meste Bialsko Biala sa ukazuje ako spoľahlivý motor.

Fiat hovorí, že ich nové trojvalce absolvovali 60 000 hodín testov na skúšobných stoliciach a 5 mil. km v testovacích vozidlách. Marketing má teda podchytený, aká bude realita, ukáže až čas.

Veľkolepý štart

Na nový hybridný pohon je Fiat patrične hrdý, na trh ho preto uvedie pekne nahlas a jeho prítomnosť v autách prezradí atraktívnou edíciou Launch Edition. Tá ponúkne aj novú šesťstupňovú manuálnu prevodovku C514-6 s nízkym vnútorným trením a novým druhom použitého maziva. Nezabúda prízvukovať ani jej uchytenie o 45 mm bližšie k zemi, čo údajne znižuje ťažisko jeho áut a zlepšuje jazdné vlastnosti.

Ostatné technické detaily o hybridnom pohone si Fiat zatiaľ necháva pre seba, prezradil len toľko, že prvé hybridné Pandy a „Päťstovky“ sa na európskych trhoch objavia už vo februári 2020.