Elektroautá zažívajú boom. Sú trhy, kde sa predávajú dobre, a také, kde predaj stagnuje. Závisí to okrem iného od kúpnej sily, od daňových výhod, či od ekologického zmýšľania. Vlastniť elektromobil už nepatrí medzi výsostne drahé záležitosti. Plnohodnotné užívanie so sebou nesie viacero problémov. Posledná negatívna správa prichádza z Mekky elektromobilov v Škandinávii. Nóri odrádzajú od kúpy elektromobilu nových záujemcov.

V Nórsku je už registrovaných 100 000 elektromobilov. Viete, koľko ich je na Slovensku? Do 500. 

Tak, ako sú pre Albánsko charakteristické staré Mercedesy, tak pre Nórsko v ostatnej dobe elektromobily. Táto krajina má najväčší trhový podiel elektromobilov na svete. Každé tretie predané auto je plnohodnotný elektromobil, alebo hybrid! „Každý rok zvyšujeme počet nabíjacích staníc pre elektromobily o 26 %, ale počet elektromobilov rastie každý rok až o viac ako 100 %. A medzera sa stále zväčšuje a zväčšuje,“ hovorí Sture Portvik z mestskej agentúry 0re mestské životné prostredie pre agentúru DPA.


A aj v Nórsku existujú rozdiely. Najviac týchto áut sa predá v hlavnom meste. Predajné čísla ukazujú, že tu sa predá až 40 % týchto áut. Lenže aktuálny počet „trafostaníc“ na nabíjanie je len 1300. Väčšina zdrojov elektriny pochádza z vodných elektrárni. 

„Nebol dodržaný krok s výstavbou nabíjacích staníc vo vzťahu k počtu predaných e-automobilov,“ tvrdí Petter Haugneland, hovorca združenia elektrických vozidiel Norsk Elbiforening.

 

Prečo Nóri kupujú elektromobily viac ako ktokoľvek inde vo svete? Majú na to vytvorené priaznivejšie podmienky. Nemusia platiť daň z pridanej hodnoty, dane z dovozu, sú oslobodení od parkovacích či mýtnych poplatkov na jednotlivých územiach. Hlavnou výhodou je aj nákupná cena. Pre porovnanie tu máme príklad s VW Golf. Golf s klasickým spaľovacím motorom na tamojšom trhu vychádza na 32-tisíc eur (po zaplatení extrémne vysokej registračnej dane), zatiaľ čo jeho elektrická alternatíva stojí o 5-tisíc eur menej!

 

V Nórsku dokonca existuje aj samotná asociácia elektromobilov. Jej predstavitelia varujú nových majiteľov, že sa môže jednoducho stať, že svoje nové auto budú nabíjať len u seba doma. A to môže byť komplikované až pre 60 % obyvateľstva, keďže bývajú v bytoch bez garáže. 

Zdroj: HNOnline