Predchodcom prvého 911 GT3 bolo slávne 911 Carrera RS generácie 993 s ešte vzduchom chladeným boxer motorom s 221 kW (300 k). Atmosféricky plnené verzie si zachovala aj GT3-ka, tá však postupne pridávala na výkone viac a viac.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Prvá generácia 996 GT3 sa už od začiatku zameriavala na pretekanie. Porsche odstránilo časti tlmiacich materiálov, zadné sedadlá, klimatizáciu a podobne. Bez príplatku ste si však rádio alebo klimatizáciu mohli nechať dorobiť, ak ste sa nechceli samozrejme na okruhu potiť.

911 GT3 996

Na začiatku bol 3,6-litrový plochý šesťvalec výkonovo na úrovni 265 kW (360 k), od roku 2004 po modernizácii už s 280 kW (381 k). Prvá verzia zvládla zrýchliť na 100 km/h za 4,8 sekundy a testovací jazdec Porsche, Walter Röhrl, s ňou prešiel okruh na Nürburgringu za 7:56. Bolo to tak prvé sériové auto na svete, ktoré pokorilo zelené peklo za menej ako 8 minút.

Porsche 911 GT3 generácie 996 vo verzii RS

Súčasne s modernizovanou GT3 bola v predaji aj GT3 RS, v ktorej však motor dosahoval rovnaké parametre. Niektoré zdroje ale uvádzajú, že na dyno testoch mu namerali takmer 294 kW (400 k). Aj Porsche uvádzalo o desatinu lepší čas zrýchlenia na 100ku, ako mala modernizovaná GT3, teda 4,4 sekundy miesto 4,5 sekundy.

911 GT3 997

V roku 2006 prišla na trh druhá, alebo niekde označovaná aj tretia generácia, tentokrát vychádzajúca z nového 911 997. Výkon 3,6-litrového boxer motora zdvihli na 305 kW (415 k). Zrýchlenie na 100 km/h zvládol model za 4,3 sekundy. Aj tentokrát prišlo k slovu označenie RS, ktoré si opäť ponechalo rovnaký výkon motora, ale zrýchlenie na 100 km/h skrátilo o 0,1 sekundy. V sérii bol už aj Clubsportpaket, ktorý priniesol napríklad 6-bodové bezpečnostné pásy alebo ochrannú klietku v interiéri.

Porsche 911 GT3 generácie 997 vo verzii RS

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V roku 2009 prišla do predaja modernizovaná verzia, alebo aj ako štvrtá generácia s 3,8-litrovým motorom a 320 kW (435 k). Okrem nej modernizovali aj RS, ktoré tentokrát dostalo aj vyšší maximálny výkon, teda 331 kW (450 k). Existovala aj špeciálna verzia so 4,0-litrovým motorom a 368 kW (500 k). Tá bola obmedzená na 600 vyrobených kusov.

911 GT3 991

Predchádzajúca generácia 991 začínala tiež s 3,8-litrovým motorom, avšak maximálny výkon bol na úrovni 350 kW (475 k). Zatiaľ čo doteraz mali všetky GT3 6-stupňovú manuálnu prevodovku, verzia 991 GT3 bola prvá, ktorá dostala 7-stupňovú dvojspojkovú PDK. Tú istú prevodovku mala aj verzia GT3 RS s už 4,0-litrovým motorom a 368 kW (500 k).

Porsche 911 GT3 generácie 991 vo verzii RS

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Keďže však puristi chceli aj manuál, po modernizácii s 991.2 sa do ponuky vrátil bez príplatku dodávaný 6-stupňový manuál. Verzia 991.2 GT3 mala rovnaký výkon ako predchádzajúce RS, teda 368 kW (500 k). Nové GT3 RS tak muselo prísť s vyšším výkonom, a tak sa cifra zastavila na hodnote 383 kW (520 k). Keďže stále ide o atmosféricky plnený motor, neprekvapí vás, že túto hodnotu dosahuje pri 8 250 ot./min. Bohužiaľ, verzia GT3 RS z generácie 991.2 dostala do ponuky len 7-stupňové PDK.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Aktuálna novinka generácie 992 zatiaľ nemá nástupcu v podobe verzie GT3. Mal by si však do budúcna ponechať vysokootáčkový 4,0-litrový boxer motor a pohon zadných kolies. Otázka manuálnej prevodovky je stále otvorená, možno práve základná GT3 dostane aj manuál a verzia RS už nie.

Zdroj foto: Porsche