Ak namietate, že v Európskej únii predsa stúpol podiel elektromobilov za prvé štyri mesiace medziročne z 12 na 15,3 percenta, máte samozrejme pravdu. Zároveň ale platia dve veci.
Zvyšných 84,7 percenta registrácií stále pripadá na autá so spaľovacími motormi, čo je výrazne viac, ako si mnohé automobilky ešte pred pár rokmi maľovali. A dôležité je tiež spomenúť, že sa predaje koncernu Stellantis v uvedenom období prepadli o viac ako 11 percent!
Príklad s Chargerom je varovný
Samotná Alfa Romeo je na tom o niečo lepšie, počet registrácií jej áut sa v EÚ od januára do apríla 2025 medziročnej zvýšil o viac ako 35 percent, lenže v absolútnych číslach hovoríme o 21 792 automobiloch. A verte tomu, že čisto elektrické verzie tomu prispeli zanedbateľným počtom.
Za týchto okolností by bolo zrejme riskantné priviesť na trh nové Stelvio s čisto elektrickým pohonom a následne nechať zákazníkov čakať rok či dlhšie na uvedenie SUV so spaľovacími motormi. To nehádame. Stellantis si to na vlastnej koži vyskúšal s modelom Dodge Charger.
Tento model je zatiaľ taký veľký prepadák, že díleri musia na autá dávať obrovské skoro 50-% zľavy, aby sa zbavili skladových zásob. Zašlo to tak ďaleko, že automobilka už oznámila zastavenie výroby slabšej verzie Charger Daytona R/T! Jedinou možnosťou v ponuke ostane dvojmotorový Charger Scat Pack. Dodge sa snaží urýchlene uviesť na trh aspoň šesťvalce Hurricane a vážne sa hovorí o návrate V8.
Pôvodne malo byť nové Stelvio predstavené koncom tohto roka jeho predaj bol naplánovaný na prvý kvartál 2026. Lenže podľa agentúry Reuters sa tak nestane. Jeho dva zdroje blízke automobilke tvrdia, že dodávky zákazníkom neodštartujú skôr ako v septembri alebo októbri budúceho roka.
Situácii neprospieva ani obchodná vojna
Alfa Romeo vyvíja hybridnú verziu Stelvia, ktoré malo mať pôvodne len elektrický pohon, aj keď platforma STLA Large nakoniec je multi-energetická. Problém je samozrejme v tom, že automobilka so spaľovacími motormi už nepočítala a napraviť túto chybu jej nejaký čas potrvá.
Obavy v Stellantise vyvoláva tiež colná vojna medzi americkou administratívou a Európskou úniou. Alfa Romeo síce predá len asi 15 percent svojej produkcie v USA, aj to by ale stačilo na ohrozenie jej obchodov, navyše elektromobilov, ktoré sú všeobecne drahšie. V Spojených štátoch by sa mohli stať batériové modely prakticky nepredajné, keďže tamojší zákazníci prijímajú elektromobily ešte horšie ako Európania.