Písali sme to pred pár týždňami, opakujeme to opäť. Ešte nedávno bol šéf Mercedesu Ola Källenius jedným z najväčších podporovateľov elektromobilov. Dnes naopak patrí medzi najhlasnejších kritikov ich bezhlavého presadzovania tlačeného na úkor ekonomiky, len prostredníctvom ideológie.
Začiatkom augusta Källenius oznámil, že ak bude presadený zákaz spaľovacích motorov od roku 2035, trh sa zrúti. Teraz zašiel ešte ďalej, keď predsedníčke Európskej komisie zaslal ako šéf ACEA (spoločne s Európskou asociáciou automobilových dodávateľov – CLEPA) varovný otvorený list, v ktorom popisuje súčasnú neutešenú realitu.
Chýba pragmatizmus
Trojstránkový dokument podpísaný Källeniusom (za ACEA), Matthiasom Zinkom (prezidentom CLEPA) už v druhom odstavci hovorí: „Sme frustrovaní absenciou holistického a pragmatického politického plánu transformácie automobilového priemyslu.“
V liste sa uvádza, že výrobcovia aj dodávatelia investovali do klimatickej neutrality naplánovanej od roku 2050 miliardy, ale EÚ „nedokáže vytvoriť podmienky tohto prechodu“.
Sme závislí na Číne a máme zviazané ruky!
Källenius a Zink v mene automobiliek a dodávateľov von der Leyenovej vytýkajú, že „európsky priemysel je takmer výhradne závislý na ázijských dodávateľoch batérií“, ale upozorňujú tiež na nedostatočnú nabíjaciu infraštruktúru v niektorých regiónoch, vysoké ceny elektriny i tlak spojený s novými dovoznými clami Spojených štátov.
„Boli sme požiadaní o transformáciu, zatiaľ čo máme ruky zviazané za chrbtom!“ Uvádza otvorený list.
Uznajte realitu
„Európsky transformačný plán musí ísť nad rámec idealizmu a uznať súčasnú priemyslovú a geopolitickú realitu,“ varujú zástupcovia automobilového priemyslu von der Leyenovú. A dodávajú, že konkrétne súčasné emisné ciele na rok 2030 a 2035 „nie sú uskutočniteľné“.
Preto žiadajú upraviť ciele tak, aby pri súčasnom zohľadnení ochrany klímy „nebola obetovaná konkurencieschopnosť európskeho priemyslu“.
„Súčasné emisné ciele na rok 2030 a 2035 nie sú uskutočniteľné!“
Chceme technologickú neutralitu
Strategický dialóg medzi zástupcami automobilového priemyslu a EÚ je naplánovaný na polovicu septembra tohto roka. Dôvodom má byť práve preskúmanie cieľov emisií oxidu uhličitého pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá. ACEA a CLEPA žiadajú korekciu kurzu a prijatie „trhovo orientovaného prístupu“, čím naznačujú nielen zohľadnenie menšieho než predpokladaného záujmu zákazníkov o elektromobily, ale predovšetkým chcú technologickú neutralitu, ktorá má byť podľa Källeniusa a Zinka „základným princípom regulácie“.
Obaja považujú elektromobily za priekopníkov, ale (uvádza list) „musí tu byť tiež priestor pre plug-in hybridy, vozidlá s predlžovačmi dojazdu, efektívne spaľovacie motory, vodík či dekarbonizované palivo“.
„Toto je posledná príležitosť EÚ prispôsobiť svoju politiku dnešnej realite.“
Posledná príležitosť
Podľa šéfa Mercedesu sa svet od stanovených súčasných cieľov zmenil. A dôrazne varuje: „Toto je posledná príležitosť EÚ prispôsobiť svoju politiku dnešnej trhovej, geopolitickej a ekonomickej realite. Inak riskuje, ohrozí jedno zo svojich globálne najúspešnejších odvetví!“
zdroj: Automobilwoche