Európske prostredie a v zásade všeobecné podmienky, kvôli ktorým na starom kontinente nevznikajú firmy, ako sú Google či Microsoft, núti výrobcov automobilov a dodávateľov zložiť zbrane a aspoň v jednej oblasti začať pracovať spoločne. O čom je presne reč?
O vývoji základného softwaru, respektíve softwarovo založenej architektúry vozidiel, pričom tento projekt bude pracovať s otvoreným kódom, takže bude dostupný aj iným automobilkám!
Obmedziť vplyv Googlu?
Je to okrem iného reakcia na vplyv amerických technologických spoločností, ku ktorým patrí napríklad Google, ktorý skrátka ohrozuje technologickú suverenitu európskych výrobcov.
Základom zoskupenia je až jedenásť spoločností, vrátane Mercedesu, BMW, koncernu VW, ale medzi zakladajúcich členov patrí tiež Bosch, ZF Group, Continental a prizvané bolo tiež francúzske Valeo spolu s divíziou Brain, ktorá pracuje na SDV, teda softwarovo definovaných vozidlách.
Spája sa skoro celý kontinent
Vznikajúci ekosystém je v zásade otvorený aj ďalším európskym firmám a je dosť možné, že pozvánku dostanú i niektorí čínski partneri. Zo začiatku sa táto aliancia formovala okolo členských spoločností Nemeckého zväzu automobilového priemyslu (VDA), aby sa urýchlili koordinačné procesy, ale v tejto chvíli už prebiehajú jednania i s francúzskym partnerským združením PFA (Plateforme Automobile), kam patrí okrem spomínaného Valea tiež Stellatis, Renault, Michelin, Fiev, Renault Trucks, Forvia Faurecia, OPmobility a mnohí ďalší.
Cieľom tohto združenia je samozrejme redukcia nákladov na vývoj a zároveň zvýšenie rýchlosti inovácií, ale spojené firmy sa netaja tým, že jedným z hlavných motívov je veľká spoločná platforma pre autonómne riadenie, ktorá by mohla byť hotová už v roku 2026.
V prvých autách na konci dekády
V globále ide o spoločný takzvaný „core stack“, teda súbor základných technológií, nástrojov a frameworkov, ktoré tvoria chrbticu veľkého softwarového projektu. Ide skrátka o kľúčové komponenty používané pri vývoji a prevádzke.
Berte to ako centrálnu softwarovú architektúru moderných vozidiel, ktorá síce bude k dispozícii do roku 2026, ale jej sériové nasadenie v prvých modeloch čakajte až okolo roku 2030. Technické jadro bude nezávislé na konkrétnej značke a pre koncových zákazníkov bude v zásade neviditeľné, navyše nadstavbové moduly umožnia jednotlivým automobilkám a zúčastneným firmám diferenciáciu napríklad pre vlastný infotainment alebo asistenčné systémy.
Na nezávislosť projektu a OSS, teda otvorený zdrojový kód bude dohliadať nezisková organizácia Eclipse Foundation a nadviaže na už spustený program s názvom S-Core.
zdroj: Automobilwoche