Koncom septembra Citroën oznámil zmenu identity značky, ktorá súvisí s postupný prechodom na elektrickú mobilitu a snahou ukázať, že sa autá dajú vyrábať s väčším podielom recyklovaných materiálov, respektíve v rámci celkového procesu ekologickejšie.

Súčasťou tejto transformácie sa stalo tiež nové logo, čo pre túto firmu nie je nová skúsenosť. V priebehu storočia išlo už od deviatu modifikáciu, pričom tá najnovšia sa svojim tvarom odvoláva na pôvodný znak z marca 1919, keď André Citroën svoju automobilku zakladal. Lenže práve aktuálne stvárnenie zdvojeného šípu sa stalo pre Francúzov pomerne nepríjemným kameňom úrazu.

V roku 1992 totiž vznikla čínska spoločnosť Xiamen Golden Dragon Bus Co. Ltd, ktorá je dcérskou firmou spoločnosti King Long a svoje autobusy vyváža zhruba do 120 krajín sveta. A k veľkej smole Citroënu, respektíve dnes už koncernu Stellantis, si ázijský koncern vymyslel veľmi podobné logo. Rozdiel je v podstate len v základnom tvare. Golden Dragon nepoužíva ovál ale kružnicu.

Samozrejme môžeme povedať, že Čína zase raz niečo skopírovala, čo sa možno vážne stalo (ale rovnako to mohla byť aj náhoda, pozadie vzniku nepoznáme). Zásadný problém z pohľadu Citroënu je však v tom, že si výrobca autobusov nechal toto logo v roku 2010 zaregistrovať aj v Európe a podľa všetkého Francúzi vtedy neprotestovali.

Citroën dnes poukazuje na „skutočnosť“, že Golden Dragon v posledných piatich rokoch toto logo v Európe nepoužíva. A pretože v rámci patentového práva skutočne platí, že ak pol dekády svoju ochrannú známku nepoužívate, môže sa niekto iný začať domáhať zániku vášho nároku, Francúzi to skúsili...

Koncom roka spustili súdne konanie s cieľom podkopať európsku registráciu čínskeho loga, aby uvoľnili cestu pre svoju staronovú značku. Majú ale šancu uspieť? Golden Dragon už v marci tohto roka doručil na súd dôkazy s tým, že svoju verziu zdvojenej šípky v EÚ používa. Ďalší krok je teraz na európskom úrade na ochranu duševného vlastníctva, ktorý má posúdiť nároky oboch strán, ak ale Čína svoju ochrannú známku obháji, Citroën má veľmi nepríjemný problém. V lepšom prípade to môže stáť len nejaké peniaze, v tom horšom budú musieť Francúzi svoje logo opäť upraviť.

zdroj: Volkskrant