Odpoveď na otázku, čo/kto za požiar môže je zatiaľ - nik nevie
Morning Midas, loď postavená v roku 2006, mala na palube 3159 vozidiel (ďalšie zdroje uvádzajú 3048, ale to asi nie je dôležité). Podstatné je, že 65 kusov boli batériové elektromobily a 681 áut malo hybridný pohon.
Nikde nie je v tejto chvíli potvrdené, že požiar na palube spôsobil elektromobil, respektíve akýkoľvek automobil bez ohľadu na jeho pohon. Je samozrejme vysoko pravdepodobné, že požiar mohla spôsobiť chyba na bežnom, hybridnom i batériovom vozidle, ale bez dôkazov sú všetky úvahy len špekulácia.
Reuters naznačuje, že za to môžu elektromobily
V súvislosti s tým by sme mali upozorniť, že agentúra Reuters pár dní po vypuknutí požiaru zverejnila informáciu, podľa ktorej vraj „spoločnosť uviedla, že z paluby naloženej elektrickými vozidlami stúpal dym“.
Nie je však z kontextu 100-percentne jasné, akú spoločnosť mala presne na mysli, či londýnskeho prevádzkovateľa lode, Zodiac Maritime, nájomcu, teda čínsku firmu SAIC Anji Logistics, ktorá je dcérou automobilového koncernu SAIC Motor alebo niekoho iného. Navyše Reuters zjavne nerozlišuje medzi hybridmi a čisto batériovými vozidlami, pretože uvádza, že na lodi bolo „800 elektromobilov“, čo evidentne nie je presné číslo.
Batériové autá horia menej často, ale...
Elektrické autá však explicitne spomíname z prostého dôvodu. Bez ohľadu na konkrétne miesto či príčinu vzniku požiaru na lodi Morning Midas je zrejmé, že toto je ďalší nový prípad, ktorý poukazuje na reálne veľké riziko prepravy elektromobilov.
Aj keď zo štatistiky vyplýva, že horia menej často ako vozidlá so spaľovacími motormi, značným problémom je ich hasenie, ktoré je (nielen) podľa správy poisťovne Allianz oveľa náročnejšie ako likvidácia požiaru klasického auta.
Nielen autá
Čína v snahe expandovať vyváža svoje produkty, teda aj elektromobily do celého sveta, takže tamojšie automobilky už začali budovať komplexnú infraštruktúru, vrátane zaoceánskej prepravy. Najväčšou flotilou podľa všetkého disponuje koncern SAIC Motor (skutočný nájomca Morning Midas), pod ktorý patrí napríklad MG, ale príliš nezaostávajú ani ďalšie spoločnosti.
Tým chceme povedať, že preprava rizikových produktov po mori bude len stúpať a je na mieste pýtať sa, ako sa stavitelia lodí i dopravné spoločnosti s týmto problémom vysporiadajú. Samozrejme nielen s horením elektromobilov ale horením osobných áut vo všeobecnosti, aby neznečisťovali oceány. Mimochodom, okrem áut loď viezla 1530 ton vykurovacieho oleja a 350 ton ďalšieho paliva.
Posledné správy o Morning Midas hovoria, že loď je monitorovaná lietadlom pobrežnej stráže C-130J Super Hercules, ktoré hlási, že zatiaľ nezaznamenali žiadne známky znečistenia. Vodotesnosť plavidla ostala do týchto chvíli zachovaná napriek značným viditeľným škodám, ale nikde nie je napísané, že to tak vydrží.
Aj Felicity Age so zhorenými novými automobilmi koncernu Volkswagen v hodnote okolo 360 miliónov eur vyzerala relatívne bezpečne, ale po kompletnom vyhorení sa nakoniec potopila.
Dnešné lode na podobné nehody nie sú pripravené!
Ako dopadne Morning Midas naložená čínskymi autami (okrem iného značiek SAIC-GM, Chery i Great Wall Motor), ktorá vyplávala z prístavu Jen-tchaj a mierila do mexického Lázaro Cárdenas, je momentálne vo hviezdach.
Jedinou pozitívnou správou je, že 22-členná posádka je v bezpečí, keďže ju zachránila kontajnerová loď COSCO Hellas. Zodiac Maritime pripomína, že jej zamestnanci sa pokúšali dostať požiar pod kontrolu, ale hasiace systémy na lodi či aspoň príslušné vybavenie na tento typ nehôd ale očividne nebolo dimenzované.
zdroj: Splash247, U.S. Coast Guard na X