Ak by dnes žil Richard Wagner, jeho známa romantická opera by mohla kľudne dostať meno Bludný Nemec alebo ešte lepšie... automobil. Od stredy minulého týždňa sa totiž na vlnách Atlantiku bezprizorne pohojdáva dymiaca 200 metrov dlhá nákladná loď Felicity Ace a záchranné zložky dosť dobre nevedia, čo s ňou.

Na jej palube totiž horí (podľa najnovších správ) presne 3965 automobilov značiek Volkswagen, Porsche, Audi, Bentley a Lamborghini a ich hasenie je extrémne komplikované, aj keď loď sedí na oceáne vody.

Tým prvým problémom je, že sa Felicity Ace nevojde do miestneho prístavu Horta na portugalských Azorských ostrovoch, takže je nutné bojovať s požiarom „v teréne“. Druhá vec, ktorá situáciu komplikuje ešte viac, sú horiace elektromobily.

Tie je nutné za normálnych okolností hasiť buď špeciálnym vybavením, ktoré dokáže dopraviť hasiacu látku priamo k článkom a tým účinne schladí celé batérie, alebo musíte elektromobil kompletne celý ponoriť do kontajnera naplneného vodou.

Oceán zatiaľ znečistený nebol

V stiesnených podmienkach na lodi, kde sa plamene navzájom živia od vedľa seba stojacich áut nie je samozrejme niečo také možné, navyše zalievaním paluby veľkým množstvom vody si koledujete o to, že plavidlo preťažíte a pošlete ho ku dnu. Niečo také nie je možné urobiť kvôli zamoreniu oceánu, našťastie João Mendes Cabeças, kapitán prístavu Horta potvrdil, že z lode zatiaľ neunikli žiadne škodlivé chemikálie.

„V tejto chvíli je loď stabilná, udržiava si stabilitu, výtlak a nedochádza k žiadnym zmenám,“ potvrdil João Mendes Cabeças médiám. „Nezaznamenali sme žiadne úniky či znečistenie vody vizuálne a potvrdzuje to tiež satelitný systém Európskej agentúry pre námornú bezpečnosť,“ dodal.

Rozsah požiaru je aj podľa fotografií zverejnených portugalským námorníctvom značný. Podľa dostupných informácií horí všetko, čo je päť metrov nad hladinou, od provy až po kormu, navyše oheň sa blíži k nádržiam plavidla. Čo s tým?

Mieste záchranné zložky už povolali špecialistov, aby im pomohli na mieste, vyzerá to ale, že loď bude musieť kontrolovaným spôsobom takpovediac až do základov. „Našou stratégiou je nechať zhorieť to, čo oheň momentálne živí, kým sa sám neuhasí alebo na palube neostanú len jeho zvyšky,“ priznáva kapitán prístavu João Mendes Cabeças.

Majitelia zhorených áut pochopiteľne neprídu skrátka. Jednotlivé automobilky koncernu VW dodajú svojim zákazníkom nové vozidlá, problém však je, že sa ich dodávky poriadne oneskoria. Aj kvôli nedostatku polovodičových súčiastok sa už teraz odhaduje, že by klienti mali dostať náhradu najskôr o osem mesiacov.