Nestáva sa často, aby nejaká automobilka takto otvorene priznala chybu. Nie je to tak dávno, čo väčšina značiek uznala, že staviť všetky karty len na elektromobily nebol najlepší nápad, väčšina to však podala spôsobom, ktorý by sa dal zhrnúť jednou bezpohlavnou vetou: „Kvôli nepriaznivému vývoju na trhu sme sa rozhodli, že transformácia potrvá o niečo dlhšie, ako sa pôvodne predpokladalo.“
Akosi nie je zvykom povedať zákazníkom, „ospravedlňujeme sa, nechali sme sa politikmi dotlačiť do situácie, v ktorej vám nútime produkty, ktoré väčšina z vás nechce“. Dodge, respektíve Stellantis to však dokázal.
Konečne narovinu
Ešte raz opakujeme, že vyššie uvedené slová nepovedal nejaký človek z nižšieho manažmentu. Neboli prenesené kdesi v zákulisí po tlačovej konferencii. Pološeptom novinárovi s prísľubom vypnutého diktafónu. Citujeme z aktuálne zverejnenej oficiálnej tlačovej správy, rovno generálneho riaditeľa značky Ram!
„Ram screwed up when we dropped the HEMI,“ teda pohnojili sme to, keď sme vypustili HEMI, hovorí Tim Kuniskis. A to by sme ono „screw up“ mohli kľudne preložiť oveľa neformálnejšie.
Dorazí aj k nám
Ram tým ústami svojho najvyššieho šéfa reaguje na búrku nevôle, keď v rámci modelového roka 2025 vyradil z ponuky motory V8 a ponechal pod kapotou auta len trojlitrové preplňované radové šesťvalce Hurricane. Tie sú síce výkonnejšie, ale zákazníci dali firme jasne najavo, že nejde len kone.
Gesto Stellantisu hovorí samé za seba. „Nielenže vraciame legendárny motor V8, ale zavádzame tiež asertívny produktový plán a rozširujeme slobodu výberu pohonnej jednotky,“ píše Ram. Čo je ale snáď ešte neuveriteľnejšie, týka sa to aj Európy!
Koniec ideológie?
Inak povedané, už teraz v júni si budete môcť objednať Ram 1500 s motorom 5.7 HEMI V8, pričom prvé dodávky zákazníkom na starom kontinente by mali odštartovať už v júli 2025. Osemvalec je dostupný pre výbavy Laramie, Sport (dorazí o niečo neskôr) a Limited. A ako uvádza automobilka, každý predaný kus dostane ako „symbol protestu“ nový štítok znázorňujúci štylizovanú hlavu barana poháňaného motorom V8.
Ram bude samozrejme naďalej dostupný aj s motormi R6, ale „od zákazníkov sme jasne počuli, že za V8 HEMI neexistuje náhrada,“ hovorí Kuniskis a dodáva: „Na konci každého mesiaca budeme počítať dodávky zákazníkom, nie štatistiku, nie ideológiu. Kašľať na dáta, zodvihneme vlajku a opäť necháme slobodne zaznieť HEMI!“
Len pripomíname, takto vybavený Ram ponúkne osemvalec eTorque s najvyšším výkonom 400 koní a maximálnym krútiacim momentom 556 newtonmetrov. 5,7-litrový benzínový agregát s technológiou vypínania valcov využíva 48-voltovú mild-hybridnú techniku s malým prídavným trakčným akumulátorom s kapacitou 430 Wh, ktorý je umiestnený za zadnými sedadlami.
Energiu z neho využíva reverzibilný motor-generátor, ktorý nahradzuje tradičný alternátor. S motorom je spojený pomocou remeňa a okrem rekuperácie dokáže pri prvom zošliapnutí plynu pridať 176 Nm. Auto si pritom zachováva tradičný štartér, ktorý sa dostáva ku slovu hlavne v chladnom počasí.
zdroj: Stellantis, Ram