Neúmyselné zrýchľovanie je nočnou morou automobiliek a ich oddelení PR. Svoje o tom svojho času vedela Toyota, ale tiež iné značky, ktoré samozrejme vždy dúfajú, že ide o chybu vodiča a nie ich produktu. Toto však nie je ten prípad.
Na neobvyklé chovanie testovacieho Dodge Charger Daytona upozornili kolegovia z internetovej stránky Edmunds. Jeden z nich sedel za volantom, keď sa to stalo...
Prekvapenie!
„Vychádzal som z parkoviska obchodného domu na hlavnú cestu, keď sa na prístrojovej doske objavili výstražné kontrolky systému kontroly stability, systému varovania pred čelnou zrážkou, rekuperačného brzdenia a ďalších systémov,“ uvádza redaktor a dodáva: „Objavila sa tiež krátka správa, mohlo to byť niečo o systéme varovania pred čelnou zrážkou, a že vozidlo práve pracuje v režime obmedzeného výkonu. Vedel som, že je niečo zle, pretože auto začalo pomaly zrýchľovať.“
Problém bol samozrejme v tom, že Charger akceleroval vo chvíli, keď vodič pustil pedál akcelerátora, nie ale tak, ako to poznáte z áut s automatom. Zrýchľoval konštantne, čo bolo zvláštne hlavne v prípade elektromobilu, ktorý je v takejto chvíli obvykle spomaľovaný rekuperačným brzdením.
Vodič upozorňuje, že nešlo o nejakú divokú akceleráciu, ani s automatom sa vám ale nestane, aby vozidlo samo od seba pridalo bez plynu každú sekundu približne 1 míľu za hodinu. Brzdy našťastie fungovali, aj keď podľa vodiča bolo potrebné vyvinúť na pedál trochu väčšiu silu ako je zvykom.
„V rámci testu som auto nechal zrýchľovať. Dosiahlo asi 45 míľ za hodinu (cca 72 km/h – pozn. red.), kým som musel opäť zabrzdiť na ďalšej stopke. To mi stačilo. Použil som osvedčenú opravu pre všetky technické veci. Na stopke som odbočil do vedľajšej ulice a zaparkoval. Našťastie zrýchľovanie prestalo, keď som zaradil prevodovku do polohy P.“
Nie je to jediný prípad
Redaktor Edmundsu však nie je sám, komu sa to stalo. Ďalšia stránka – Autopian – už dala dohromady ďalšie podobné incidenty majiteľov, ktorí tiež tvrdia, že ich auto začalo samo od seba zrýchľovať. A svorne tvrdia, že netušia, prečo sa tak stalo! Jeden z nich sa dokonca už sťažoval aj u tamojších autorít, konkrétne u NHTSA, teda Americkému národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky. Reakcia Stellantisu?
Ohromila úplne všetkých. „Pre zriedkavé prípady poruchy pedálu akcelerátora implementovala spoločnosť Stellantis bezpečnostnú funkciu „drive-by-brake“, ktorá umožňuje vodičovi ovládať rýchlosť pomocou brzdového pedála. V tomto prípade táto funkcia fungovala tak, ako mala, a vodič mohol bezpečne manévrovať s vozidlom, aby sa dostal mimo cesty. Táto funkcia sa vo vozidlách Stellantis so spaľovacím motorom nachádza už mnoho rokov a bola prenesená do batériových elektrických vozidiel.“
A povedali o tom komu?
A tým je to podľa Stellantisu vyriešené. Je to funkcia, nie chyba! Teda až na to, že auto v tomto „núdzovom režime“ s nefunkčným akcelerátorom akosi zabúda informovať vodiča o tom, čo sa práve deje a prečo sa to deje. Jednoducho šoféra na ovládanie brzdou neupozorní. Čo by asi mal, keď vodiči elektromobilov sú skôr zvyknutí, že ich auto v režime ovládania jedným pedálom naopak spomaľuje až do úplného zastavenia. Skrátka nezrýchľuje!
Nový Dodge Charger Daytona je v Spojených štátoch obrovský prepadák. Základnú verziu musí automobilka prestať vyrábať, pretože o ňu nie je záujem a nové autá sa predávajú s takmer 50-percentou zľavou. Niečo nám hovorí, že podobné prípady, ako je aj tento so samovoľným zrýchľovaním Stellantisu veľa bodov neprihrá. Navyše... poznáte auto od tohto koncernu, teda Peugeot, Opel, Citroën či ďalšie, ktoré by sa rovnako chovalo v núdzovom režime? Netvrdíme, že neexistuje, ale v pamäti pátrame márne.
Aby sme si rozumeli: podobnú funkciu nepovažujeme za nezmysel. Je to jedna z možností, ako pokračovať v ceste, keby niečo. Ale nemali by majitelia o podobnej funkcii vedieť? Keď už nie z úst dealera, tak aspoň z infotainmentu konkrétneho auta s problémom?