Ak ste práve v duchu mávli rukou nad tým, že vás nejaká Amerika nezaujíma a že o trhu s elektromobilmi si rozhodneme sami či s asistenciou Číny, nemáte tak úplne pravdu. Spojené štáty sú stále druhým najväčším trhom s osobnými automobilmi na svete a automobilky (hlavne teda európske), často prispôsobujú svoju produkciu vkusu tamojších zákazníkov.

Nemenej dôležitým detailom je fakt, že zatiaľ čo z Číny sú európske značky nemilosrdne vytláčané dopytom motoristov po domácich autách, v USA sa im stále relatívne darí. A ak severoamerická klientela začne tlačiť na pílu, pocítime to v globále aj u nás. V rámci úvodu sa sluší dodať, že tiež čínski vodiči stále častejšie objavujú kúzlo plug-in hybridov, firmy sa im prispôsobujú, takže Európa v zásade ostáva posledným „skostnateným“ byrokratickým ostrovom, ktorý je presvedčený, že planétu zachráni len baterkami.

Nepomáha ani slušná daňová úľava

Poďme ale späť k tomu, čo sa deje v USA. Podľa analýzy S&P Global Mobility v Spojených štátoch prvýkrát za 14 mesiacov klesli počty registrácií elektromobilov, a to napriek stále platnému federálnemu kreditu vo výške 7500 dolárov.

Samotný medziročný pokles možno nie je veľký, v apríli išlo o 4,4 percenta, pričom išlo o prvý prepad od februára 2024. Zároveň by sme si ale mali uvedomiť ešte jednu dosť podstatnú vec. V Spojených štátoch je súčasný podiel elektromobilov na celkových predajoch len 6,6 percenta!

Všeobecná nechuť kupovať si elektromobil

V absolútnych číslach to znamená, že automobilky v USA v apríli predali 97 833 elektromobilov, pred rokom sa ich podiel vyšplhal na 7,4 percenta. Výsledok batériových áut v Spojených štátoch je o to horší, že celkové registrácie nových vozidiel medziročne stúpli o 7,2 percenta, na celkových 1,5 milióna kusov. Inak povedané – trh rastie, elektromobily padajú.

Len pre porovnanie, v priebehu mája získali elektrické autá v Nemecku podiel necelých 18 percent. To je samozrejme oveľa lepší výsledok, radi by sme ale pripomenuli, že Berlín ešte nedávno hrdo hlásal, že v roku 2030 budú mať na cestách 15 miliónov elektromobilov. Samozrejme... ani náhodou.

Tesla stále prvá, ale stráca

Nemecký internetový denník Automobilwoche si v súvislosti s vývojom v USA všíma 16-percentný prepad predajov Tesly, keďže za apríl oznámila len 39 913 registrácií. Mierny nárast zaznamenal len Model 3, všetky ostatné modely stratili.

Analytik společnosti S&P Global Mobility Tom Libby tvrdí, že pokles záujmu o elektromobily nie je prekvapivý. Podľa jeho vyjadrenia rast v tomto segmente už spomalil a zákazníci sa stále častejšie obracajú k dostupnejším hybridom.

Lepšie to momentálne asi nebude

Rast v posledných mesiacoch bol slabý, na trhu s elektrickými autami sa objavujú známky pokračujúceho klesajúceho trendu,“ hovorí Libby a dodáva: „Budeme sledovať ďalší vývoj, ale v súčasnosti hrá mnoho faktorov proti elektromobilom.“

O nechuti zákazníkov kupovať si elektromobily nerozhodujú podľa stránky Automobilwoche len obavy z nabíjacej infraštruktúry a dojazdu, konkrétne spotrebiteľov v USA znepokojujú tiež správy o možnom škrtaní vládnych dotácií a klesajúcich investíciách výrobcov.Elektromobily sú pri uvedení na trh často populárne, podporované rozsiahlou reklamou, novým dizajnom, lenže veľmi rýchlo strácajú na dynamike,“ upozorňuje analytik Tom Libby.

zdroj: Automotive News Europe cez Automobilwoche