Od minulej generácie BMW radu 1 a od neho odvodených derivátov radu 2 (2 AT tu bol o niečo skôr) sa do podvedomia fanúšikov značky z Mníchova dostal fakt, že primárne ide o autá s pohonom predných kolies a motorom uloženým priečne. Táto kategória si žiadala v prípade „klasickej“ koncepcie priestorové ústupky, ktoré tak veľa záujemcov odrádzalo (okrem 2 kupé, ktoré zostalo zadokolkou). Koniec koncov, mnohí majitelia vraj ani netušia, ktoré kolesá ich BMW poháňa.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Aktuálna generácia sa tým už vôbec netají, 2 Gran Coupe (generácie F74) technicky vychádza z predchodcu s interným kódom F44, má však tak veľa zmien okrem iného aj na karosérii, že vozidlo muselo prejsť novým homologizačným procesom a zároveň dostalo aj nové interné označenie. Niekedy sa totiž neoplatí výrazne meniť to, čo je dobré a funguje. BMW to vie, a navyše to šetrí nemalé peniaze.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ak by som mal zhodnotiť dizajn, tak pri BMW mi to dnes nejde tak od srdca. Jednoducho ich dizajnový jazyk je mimo môj pohľad, a to platí aj pre aktuálnu generáciu 2 GCmalého Gran Coupé. Ak sa ale auto vám páči, nemajte mi to za zlé, jednoducho dizajn je čisto subjektívna disciplína, a tak je to správne. Napríklad predné svetlá mi nepripomínajú žiadne staršie BMW, aj keď sú naozaj kvalitné.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Parádne svetlá

Musím ich totiž vyzdvihnúť. V testovanom aute bola najdrahšia verzia s adaptívnou funkciou diaľkového režimu. Už ten stretávací pracuje výrazne, bez tmavých plôch a tak nemám svetlá za čo kritizovať. Diaľkový to povýšil na vyššiu úroveň a v tejto triede áut ide jednoznačne o to naj, čo si môžete kúpiť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

To všetko dopĺňala funkcia vyrezávania protiidúcich vozidiel, ktorá fungovala precízne, jemne a zároveň veľmi rýchlo. Dokonca mám pocit, že bola na takej istej úrovni, ako v nedávno testovanom novom BMW radu 5 (G61). To je ale na pochvalu, pretože zatiaľ čo vo vyššej strednej triede sú autá s lepšími svetlami a tam by malo BMW zabrať, tu je to na špičke a skutočne nemôže nikto od auta tejto kategórie chcieť viac. Takže palec hore.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pohodlie a športovosť zároveň?

Boli doby, keď BMW v oblasti konštrujcie podvozka dosť zmäklo a porovnávalo sa s Mercedesom. To už dnes toľko neplatí, aspoň nie, ak máte aj adaptívne tlmiče. V tomto aute boli vo výbave a jazdilo s nimi nielen bravúrne po rôznych dierach a priečnych nerovnostiach, ale aj zvládalo veľmi precízne držať stopu. V kombinácii s 19-palcovými diskami a pneumatikami 225/40 R19 je to výborný výsledok.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dvojka zároveň dobre drží stopu, za čo vďačí nielen naladeniu tlmičov s pružinami, ale aj samotnej šírke plášťov 225 mm. Áno, nie je to veľa, ale stačí si uvedomiť, že GC je dosť nízky automobil s nízko položeným ťažiskom. Daňou za tento luxus a športovosť zároveň je fakt, že prípadne komponenty po dobe životnosti budú drahšie na výmenu. S tým sa treba zmieriť. Miernym negatívom pre mňa je aj pohon predných kolies, ktorý pri plnej akcelerácii aj cez mohutné silentbloky jemne prenáša sily do volantu, ktoré sa prejavujú trhaním. To je niečo, čo BMW so zadným pohonom nikdy neurobí a z princípu ani robiť nemôže. Ale to asi bude vadiť skutočne máloktorému kupcovi tohto auta.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V prípade exteriéru by som ešte rád upozornil na opatrnosť pri manipulácii s bezrámovými sklami. Tie totiž vyzerajú efektne, keď sú stiahnuté dole, ale pri otváraní dverí sa sklo jemne posunie dole až v momente, keď odomknete zámok. BMW v minulosti robilo dvojpolohové kľučky, kde prvá poloha už spustila sklo nižšie (aby netrpela tesniaca guma a ani samotných mechanizmus otvárania a vedenia skla) a až tá druhá odistila zámok. Tu to nie je a určite by som s dverami pri otváraní doslova netrhal.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V kufri už nie je príliš priestor na dojazdové koleso, s tým sa tiež treba asi zmieriť. Možno ak vyhodíte plastovú výplň s bajonetom ťažného zariadenia, tak by sa tam malá dojazdovka zmestila, to ale nemôžem potvrdiť. Zozadu sa dajú stiahnuť operadlá zadných sedadiel, ak teda potrebujete prevážať dlhší predmet, nemusíte samozrejme liezť do kufra.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Poďme za volant. Pred vodičom je už vždy digitálny displej, ktorý je takmer dokonalý. Môžete si navoliť rôzne zobrazenia, ale navigácia na celý displej to nebude. To je škoda, pretože obrazovka je na to dosť veľká. Takto je tu pár tmavých miest, ktoré sú nevyužité.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Stredový displej je prvotriedny, k nemu nemám žiadne výhrady. K čomu ale výhrady mám, to je ovládanie klimatizácie opäť dotykom. Nemám to rád, nastaviť napríklad výhrev sedadiel je po zimnom štarte tiež trocha boj, tieto funkcie by bolo príjemnejšie ovládať klasickými tlačidlá. Nemusím mať na palube milión gombíkov, ale aspoň tieto základné funkcie by si ho zaslúžili.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Aj v tejto triede masážne sedadlá

Vo výbave boli tiež príplatkové masážne sedadlá, ktoré by som si ja osobne doprial. Masáž bola dosť výrazná, dala sa nastaviť jej intenzita a rôzne programy. Zapnúť sa dala cez menu na obrazovke, čo je zdĺhavejšie, alebo prostredníctvom tlačidla z boku sedadla, čo je zas trocha neohrabané. Viac sa mi páči riešenie Mercedesu so samostatným tlačidlom na dverách.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Prekvapila ma navigácia, ktorá využíva šípky na displeji v prípade kamerových záznamov, teda pred križovatkou aktivuje kameru a zobrazuje interaktívne, ktorým smerom ísť. Dokonca mi pri kľukatej ceste ukazovala za domami v pozadí, kde sa nachádza kruhový objazd, aj keď som ho samozrejme reálne ešte nevidel.

Našťastie, hlasitosť má svoj hardwarový ovládač na stredovej konzole, je to trocha nepraktické, ale vďaka aspoň za to. Vedľa neho sú ovládače na zmenu módov, kde si vyberáte nielen nastavenie odozvy ale aj rôzne scény na obrazovkách. Je tu tiež aj zapnutie parkovacieho asistenta a kamerových záznamov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Kamerové záznamy

Tie musím opäť pochváliť. Ponúkajú verné zobrazenie, môžete sa na ne spoľahnúť a využijete ich aj v noci. Parkovací asistent je relatívne rýchly, miesta nájde vždy bez problémov a dokáže si aj zapamätať, kde bežne parkujete a rovno vám to miesto ponúkne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

BMW už dlhé roky do áut nedáva papierovú servisnú knižku, ani návod na obsluhu. Všetko je totiž digitálne v menu, a preto si povedali, že to zákazníci v tlačenej forme nepotrebujú. Na moje počudovanie som však v priehradke pred spolujazdcom objavil návod na obsluhu, ktorý mal viac ako 400 strán. Okrem návodu tam boli aj technické údaje o vozidle s možnými motorizáciami tak, ako si to pamätám z dávno minulých BMW, toto sa mi jednoznačne páčilo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Adaptívny tempomat tu môžete zapnúť aj ako Driver Assist, takže vás auto udržiava v strede pruhu. Je to fajn „vychytávka“, ale osobne tempomat nevyužívam. Páčilo sa mi, že auto zbytočne nebrzdilo ani neupozorňovalo, ak som sa priblížil k inému vozidlu, to som musel byť až príliš blízko. Vypnutie upozornenia na prekročenie rýchlosti som musel vypínať v menu, preto som to ani nerobil, keďže pípanie nebolo príliš výrazné a obťažujúce.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Najviac ma ale zaujímala pohonná jednotka. Aj keď nosí označenie 220d, neponúka takú porciu výkonu ako napríklad nedávno testovaná 520d. Avšak aj tu pracuje v mild-hybridnej verzii, je to „ľahšie“ auto, tak by sa mala prejaviť aspoň prevádzková efektivita.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Takáto spotreba?

Ak jazdíte denne po diaľnici, dlhšie trasy, toto je ideálny pohon. Áno, za málo jazdí aj po prímestských trasách, ale tam je už takýto pohon zbytočne komplikovaný (z hľadiska údržby). Ja som náš 3-mix odjazdil za vynikajúcich 4,4 l/100 km, výrobca pritom píše 4,3 l/100 km. So 49-litrovou nádržou hravo zvládnete viac ako 1000 km.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

To ale nie je všetko. Na okreskách nie je problém dostať sa s priemerom aj pod 4 l/100 km. Napríklad na trase Brezno – Banská Bystrica (viem, dole kopcom, ale aj tak) som dosiahol 2,9 l/100 km. Lupo 3L by mohlo závidieť. Ale ani to nie je tá hlavná prednosť efektivity, tá sa naplno ukáže na diaľnici pri vyššom tempe.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V rýchlostiach (podľa tachometra) od 140 do 150 km/h sa spotreba nechcela preklopiť cez 5,3 l/100 km a aj to cestou do Banskej Bystrice zo Senca (teda do kopca). Cestou späť som dokonca pri rovnakom tempe nechápal pri pohľade na palubný počítač, ten mi totiž ukázal hodnotu 4,6 l/100 km. Pri takýchto tempách by síce jazdil elektromobil za približne 22 až 25 kWh/100 km, ale nie každému by sa chcelo potom batériu nabíjať každý deň (a aj jej životnosť by skôr klesla, ako pri nabíjaní raz za týždeň).

Dlhšie zahrievanie

Daňou za vysokú efektivitu je málo odpadového tepla a teda aj pomalšie zohrievanie motora. BMW informuje vodiča len o teplote motora (nikde ale nie je uvedená hodnota a ani či to je teplota vody alebo oleja). Každopádne, kým som po studenom štarte okolo 10 °C nameral stredovú hodnotu, tak mi nájazd ukázal 9,5 km. Z môjho osobného pohľadu sa takto rýchlo olej vo vznetovom motore nezohreje (pri danej vonkajšej teplote), takže to bola skôr chladiaca kvapalina. Nechajte preto v zimnom období motoru čas 11 až 12 km, aby sa motor zohrial aspoň trochu a pochopiteľne na správnu teplotu oleja budete musieť čakať o niečo dlhšie. Niekedy vám nemusí stačiť ani 20 km.

Sám dvojspojkové prevodovky nevyhľadávam a ani tento automobil môj názor nezmenil. Áno, preradenia sú bleskurýchle, naozaj veľmi jemné, ale tie rozbehy v sebe jednoducho nezaprie. Na toto je najlepšia samozrejme automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, a aj keď tento 7-stupňový Getrag je veľmi vydarený, dokonalým ako 8-stupňové ZF vo väčších modeloch nie je. Mám ale pocit, že v porovnaní s 8-stupňovým DCT v Mercedesoch tejto triedy má BMW jemne navrch a preradenia sú rýchlejšie a jemnejšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Oproti prvým motorom B47 je inovovaná verzia nielen úspornejšia, ale očividne sú tu aj odlišne poskladané komponenty. Pamätám sa, ako vyzeral chladič EGR na prvých verziách tejto jednotky (ktoré s ním majú problémy) a tu je inak tvarovaný a aj na inom mieste. Či si s jeho spoľahlivosťou BMW poradilo, to ukáže až čas. Pozitívom ale je, že nejaké zmeny nastali.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Samozrejme som skúsil zmerať aj zrýchlenie z 80 na 120 km/h. To nakoniec vyšlo na 5,9 sekundy, čo považujem v tejto triede za dostatočné.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Záver

Premýšľal som, pre koho je vhodné toto auto. Je extrémne úsporné na dlhých trasách vo vysokom tempe, lenže obchodný predajca ponáhľajúci sa na stretnutie si ho asi od manažmentu nevymodlí kvôli jeho cene. Pre manželku na krátke trasy je tento pohon zbytočne komplikovaný. Komu ho odporučím? Asi niekomu, kto jazdí dlhšie trasy a pritom má rád rýchlejšiu jazdu, pri ktorej jednoducho nemyslí na spotrebu, lebo je stále nízka. No a samozrejme musí akceptovať cenu, na ktorú sa pekne vybavený kus dostane.

PLUSY:

+ extrémne dobrá efektivita pohonu;

+ tichá jazda aj pri vyššej rýchlosti;

+ perfektné matrix LED svetlá;

+ masážne predné sedadlá;

+ perfektný podvozok;

+ prvotriedne kamerové záznamy,

+ relatívne veľká palivová nádrž.

     

MÍNUSY:

- vyššia cena;

- dlhšie zohrievanie motora;

- dotykové ovládanie klimatizácie;

- ovládanie vetracích otvorov v interiéri.

Typ karosérie: Gran Coupe
Trieda / kategória: nižšia stredná
Vonkajšie rozmery: 4546 x 2070 x 1445 výška
Druh pohonu: zážihový benzínový
Zdvihový objem (ccm): 1995
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 120 (163)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 400
Maximálna rýchlosť (km/h): 226
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 8
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 4,3 výrobca, TS test 4,4
Prevodovka: 7-stupňová dvojspojková
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1600
Celková hmotnosť (kg): 2085
Pohon: predných kolies
Rozmery kolies: 225/40 R19
Rázvor: 2670
Objem nádrže: 49 l
Objem kufra: 360 l
Cena ( Euro ): 60 402 eur