Otváranie a zatváranie ventilov nie je mechanicky závislé od ničoho. Dobu ich otvorenia tiež možno veľmi presne meniť podľa aktuálnej potreby a zaťaženia motora. Táto technológia nebola podľa Koenigsegga ešte pred 10 až 15 rokmi dosiahnuteľná, pretože neboli dostupné počítače na takej úrovni, aby toto ovládanie zvládali. Teraz tu už však sú.

Počas predstavenia projektu v máji 2016 hovoril Christian Von Koenigsegg o motore s objemom 1,6 litra a výkonom 400 koní. To je zatiaľ hudba budúcnosti. Motor, ktorí Qoros nazval QamFree a predstavil na autosalóne, má objem 1,6 litra, prepĺňanie turbom a produkuje 169 kW (230 k) a 320 Nm. Ovládanie ventilov zabezpečujú namiesto vačkového hriadeľa pneumaticko-hydraulicko-elektrické aktuátory, veľmi presne ovládané riadiacou jednotkou. Motor podľa oficiálneho vyjadrenia tvorcov ponúka o 47 % vyšší výkon, o 45 % vyšší krútiaci moment a o 15 % lepšiu spotrebu oproti bežným motorom. Je navyše o 20 kg ľahší, má kompaktnejšie rozmery a zrejme bude aj lacnejší na výrobu. 

Takmer 50% nárast výkonu a krúťaku

S výsledkami vývoja je veľmi spokojný aj Urban Carlson, generálny riaditeľ FreeValve AB. O novom motore povedal: "Technológiu Freevalve vyvíjame a testuje mnoho rokov, ale výsledky sú extrémne uspokojivé. Motor určený pre výrobu dáva Qorosu výrazné zníženie emisií, hmotnosti aj nákladov. Ponúka tiež veľké benefity pre užívateľov v podobe takmer 50% nárastu výkonu a krútiaceho momentu a pritom zníženú spotrebu."

motor Qamfree

Christian Von Koenigsegg verí, že technológia FreeValve pomôže spaľovacím motorom v boji s elektromotormi.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Podľa Christiana Von Koenigsegga je FreeValve technológiou, ktorá predĺži život spaľovacích motorov v dobe nástupu elektromobilov. Navyše budú vďaka nej priateľskejšie k životnému prostrediu. Výhodou systému je, že riadiaca jednotka ovláda otváranie každého ventilu samostatne. Môže ho otvoriť na presne potrebný čas a potom rýchlo zatvoriť. Otváranie a zatváranie ventilov nie je mechanicky závislé od ničoho. To znamená, že napríklad pri vypínaní valcov pri ustálenej jazde je veľmi jednoduché nechať ventily konkrétneho valca zatvorené. Dobu ich otvorenia tiež možno veľmi presne meniť podľa aktuálnej potreby a zaťaženia motora. Táto technológia nebola podľa Koenigsegga ešte pred 10 až 15 rokmi dosiahnuteľná, pretože neboli dostupné počítače na takej úrovni, aby toto ovládanie zvládali. Teraz tu už však sú.

Prvým výrobcom, ktorý takýto motor ponúkne verejnosti, bude očividne Qoros. No Christian Von Koenigsegg potvrdil, že o technológiu FreeValve prejavili záujem aj iné automobilky. Je teda možné, že budúcnosť spaľovacích motorov povedie práve týmto smerom.