Pre automobilových nadšencov, ktorí nie sú priaznivcami obrazoviek, by nový digitálny koncept mohol byť dobrou správou. Samozrejme všetko záleží od uhlu pohľadu. Podľa šéfdizajnéra Nissanu, je skvelou správou, že budúcnosť automobilových interiérov nezahŕňa viac obrazoviek, ba dokonca žiadne. Tou možno horšou správou pre analógových priaznivcov, ktorý si už zvykli na digitalizáciu, je to, že celé čelné sklo sa stane jednou veľkou obrazovkou. V Nissane vnímajú obrazovky ako nutné zlo a stenu medzi cestujúcimi a vonkajším okolím. Integrovaná rozšírená realita priamo do priehľadného čelného skla s LED displejom by mala túto bariéru odstrániť.

Aktuálna situácia 

Automobilky sa predbiehajú v tom, ktorá dokáže vtesnať čo najviac obrazoviek do interiéru vozidla. Či už sú to prístrojové panely, displeje na palubnej doske, pre cestujúcich na zadných sedadlách, vnútorné digitálne spätné zrkadlo alebo kontroverzné displeje nahradzujúce vonkajšie spätné zrkadlá. A nesmieme zabudnúť ani na ovládacie tablety pre zadných pasažierov. Zatiaľ čo niektorí majitelia automobilov môžu tvrdiť, že sa chcú vrátiť k analógovým prvkom, realita je taká, že by radi využívali a mali k dispozícii čo najviac informácií, ale nemajú radi obrazovky, na ktorých sa tento obsah zobrazuje.

Výrobcovia automobilov súperia s platformami ako sú Apple a Google, ako aj výrobcami softwaru infotainmentu. Automobilky majú túžbu vytvoriť si vlastné rozhrania, ale podľa slov Nissanu, je čas si priznať, že nedokážu držať krok práve so spoločnosťami, ktoré sa na tieto veci špecializujú a majú roky náskok. Apple, Google a výrobcovia softwarou pre infotainment môžu spotrebiteľom poskytnúť zážitok, ktorý výrobcovia automobilov, žiaľ, nedokážu alebo dokážu iba v istej miere.

Podobné koncepty už existujú

V roku 2011 sa na automobilovej scéne objavil koncept  interakcie a zobrazovania obsahu integrovaného do okien pre zadných pasažierov. Tento koncept predstavila Toyota  a nazvala ho "Okno Do Sveta"

Volvo sa taktiež pohrávalo s myšlienkou rozšírenej reality v čelnom skle a v roku 2021 zainvestovalo do start-upu Spectralics. Firma sa v tej dobe zaoberala optickou a zobrazovacou technológiou. Jedným zo základných riešení spoločnosti bol viacvrstvový tenký zlučovač. Bol to nový typ tenkého optického „filmu“ použiteľného na priehľadné povrchy. Po integrácii do čelného skla sa na tento povrch dal následne premietať informačný obsah.

Apple skúmal využitie čelného skla s rozšírenou realitou vo svojom nedávno zrušenom projekte elektrického auta a smeroval dokonca k podaniu patentu. Taktiež v minulom roku koncept Volkswagen ID.GTI bol vybavený čelným sklom s rozšírenou realitou. Medzi prechodom od reálneho sveta k futuristickému sa nachádza aj projekcia informácií na čelné sklo pomocou head-up displeja premietajúceho informácie na čierny podklad v BMW Vision Neue Klasse X.

VW ID koncept

Budúcnosť podľa Nissanu

Podľa šéfdizajnéra Nissanu sa v budúcnosti stane celé čelné sklo vozidiel obrazovkou. Automobilky nakoniec objavia spôsob, ako integrovať priehľadný displej z tenkého LED panelu priamo do skla. Vodič bude stále môcť vidieť cez čelné sklo, pričom bude mať prístup k informáciám z infotainmentu.

V súčasnosti sa nachádzame v situácii, keď je obrazovka často vnímaná ako nutné zlo. Hlavnými dôvodmi je stav súčasných technológii a bezpečnosť. V Nissane predpokladajú, že transformácia do futuristického konceptu bude trvať približne jedno desaťročie, až nakoniec zmiznú obrazovky z palubnej dosky a všetko sa len zalaminuje do čelného skla

Interier Neue klasse

Technické problémy

Aby mohol vyššie spomínaný koncept fungovať, je potrebné definovať niekoľko kľúčových problémov. Jednou z hlavných výziev, ktoré je nutné prekonať, je správne nastavenie jasu integrovaného displeja. Ďalším je vyriešenie bezpečnosti.  Zdroj z odvetvia uviedol, že dve najväčšie prekážky súčasnosti sú vysoké náklady a bezpečnosť. Osoba zdôraznila, že čelné sklo je konštrukčnou súčasťou dnešných vozidiel a vstavaný displej by musel spĺňať všetky aktuálne bezpečnostné a nárazové normy.

Technológia transparentného displeja, ktorá by mohla byť integrovaná do čelných skiel, už bola predstavená na výstavách spotrebnej elektroniky (CES). Dizajnéri a inžinieri, nielen v Nissane, sledujú vývoj súčasných technológií a čakajú na vhodný moment, kedy budú schopní nový technologický koncept implementovať do svojich vozidiel.

zdroj: Volvo, Motor Authority, BMW

AKÉ ZOBRAZOVANIE INFORMÁCII V INTERIÉRI AUTOMOBILOV PREFERUJETE?
  • Som radšej za klasické analógové zobrazovače informácií. ( 41% )

     

  • Preferujem digitálne zobrazovanie pomocou displejov. ( 9% )

     

  • Nebránim sa inováciam a uvítal/a by som aplikáciu konceptu o ktorom je písané v článku. ( 50% )

     

Odpovedalo 22 ľudí