Chystaná Dacia s pracovným menom C-Neo by mala v oboch karosárskych verziách doraziť v priebehu roka 2026. Koncern Renault ju ako priamu odpoveď na Octaviu samozrejme nevyvíja, ale dá sa povedať, že rumunsko-francúzska koalícia jednoducho využije príležitosť, ktorú si Škoda nechala v priebehu rokov prekĺznuť pomedzi prsty kvôli stúpajúcim cenovkám.

Pre Daciu by mohla byť táto situácia výhodná a jednoduchšia aj preto, že Škoda v rámci elektrifikácie svojho portfólia chystá batériového nástupcu Octavie, ktorý bude ešte drahší. Dá sa ale predpokladať, že česká značka bude nejaký čas hájiť pozície súčasnými modelom so spaľovacími motormi budúcou medzigeneračnou modernizáciou.

Projekt C-Neo má pochopiteľne výhodu v tom, že sa Dacia bude snažiť udržať (na rozdiel od materského Renaultu) benzínové motory vo výrobe tak dlho, ako to len bude možné a z toho logicky pramenia nižšie náklady na výrobu a dostupnejšie ceny.

Zodvihnutý liftback i kombi by mali prevziať štylistický smer určený novým Dusterom a novým Bigsterom, pričom ich dĺžka by mala byť okolo 4,6 metra. To je o niečo viac v porovnaní so sedemmiestnou Daciou Jogger a stačí to tiež na prekonanie Škody Octavia, bude ale záležať tiež na rázvore, aby našli cestujúci v interiéri dosť miesta na kolená i svoju batožinu.

C-Neo využije koniec tradičných modelov nižšej strednej triedy

Pokiaľ ide o interiér, dá sa predpokladať, že prednosť pred originalitou dostanú nízke náklady, takže niektoré komponenty by mohli byť priamo prevzaté z nového Dustera i SUV Bigster. Rozsiahla ponuka originálneho príslušenstva a šikovné nápady (podobne ako v Dacii Duster systém YouClip) by potom mohli posunúť využiteľnosť a praktickú stránku interiéru na novú úroveň, samozrejme podľa finančných možností a priania zákazníka.

Už kvôli spomínanej platforme CMF-B sa pod prednou kapotou projektu C-Neo objavia mild-hybridy, motory pracujúce na LPG, hybridy a časom tiež plug-in hybridné motorizácie. Hovorí sa napríklad o novom benzín-elektrickom pohone so štvorvalcom 1.8 SCe, ktorý by mal byť náhradou súčasného hybridu s jedna-šestkou a systémovým výkonom 140 koní. V hre je tiež preplňovaný trojvalec s objemom 1,2 litra a 48-voltovou architektúrou.

Podľa francúzskych médií generálny riaditeľ Dacie, Denis Le Vot, obe autá už potvrdil, aj keď nehovoril priamo o projekte C-Neo. Zároveň dodal, že rumunská značka jednoducho využije ústup tradičných výrobcov z nižšej strednej triedy, z ktorej v najbližších rokoch zmiznú tradičné modely, ako je Golf, Focus, Astra, 308 ale tiež Megane, respektíve ich firmy nahradia elektromobilmi.