Dacia Duster je jedným z najvzácnejších modelov aliancie Renault-Nissan, neuveriteľným spôsobom totiž spopularizovala značku Dacia a zodvihla jej imidž do výšin, o akých sa kedysi nikomu ani nesnívalo. O to pozornejšie musí rumunská automobilka pristupovať k vývoju jej ďalšej generácie. Tá v rámci racionalizácie výrobného programu opustí doterajšiu podlahovú plošinu starších Renaultov a získa jednu z aliančných podlahových konštrukcií rodiny CMF. A v tom môže byť kameň úrazu. Podľa všetkého výrobca aj samotná aliancia počítajú s použitím cenovo dostupnej podlahovej plošiny CMF-B, ktorú dnes používajú aj sesterské kompaktné Renaulty a Nissany. Jej modifikáciu používajú aj nové generácie modelov Sandero a Logan, ukáže sa na nej aj SUV-kupé Renault Arkana a počíta sa s ňou aj pre spomínaného nástupcu Dustera. Má to však malý háčik.

Čo ďalej?

Ak by nový Duster skutočne prišiel na modulárnej podlahovej plošine CMF-B, je veľmi reálne, že nakoniec príde o pohon všetkých kolies. Plošina CMF-B totiž nie je postavená pre zástavbu klasického pohonu všetkých kolies, preto oň príde aj európsky Renault Arkana (jeho ruský klon s pohonom 4x4 ešte používa staršiu platformu súčasného Dustera). Pre túto verziu by hrala aj skutočnosť, že drvivá väčšina malých a kompaktných SUV sa dnes predáva s pohonom len jednej nápravy, automobilka by to jednoducho riskla a obetovala zákazníkov prahnúcich po pohone 4x4. Alebo to nakoniec bude úplne inak?

Povýši nakoniec aliancia Renault-Nissan svoj Duster na technickú úroveň o segment vyšších modelov? A čo to urobí s jeho cenou?

Grand Duster

Už dlhšie sa hovorí o vývoji nového modelového radu automobilky Dacia. Vývoj nepopreli ani predstavitelia Renaultu, pričom sa v médiách často skloňuje označenie Grand Duster. Počíta sa dokonca s alternatívou 7-miestnej kabíny, vďaka čomu by bol „veľký“ Duster čiastočnou náhradou aj za dosluhujúce MPV Lodgy (to údajne nástupcu nedostane). Natíska sa tak scenár, že Duster o žiadny pohon všetkých kolies nepríde, naopak, jeho technika poskočí v hierarchii koncernu o stupienok vyššie a Renault preň počíta s rovnakým technickým základom ako pre Nissan X-Trail či sesterský Renault Kadjar. Ako sa to nakoniec skončí, zatiaľ nikto okrem zodpovedných netuší, do rozhodovacieho procesu totiž vstupuje aj cena, a tá by sa v prípade použitia drahšej techniky rapídne navýšila. Nechajme sa teda prekvapiť, isté však je, že rumunská automobilka nebude riskovať a nový Duster navrhne tak, aby výsledný produkt neohrozil popularitu označenia Duster. Otázkou tak možno nakoniec nie je ani to, či pohon 4x4 zostane alebo nie, ale skôr to, pre ktorý nový modelový rad meno Duster nakoniec použije. Všetko totiž nasvedčuje tomu, že nás v blízkej budúcnosti čakajú až dva modelové rady SUV s logom Dacie.

zdroj: Autoevolution, Largus