Stonic má už jednu väčšiu modernizáciu za sebou. Prišla tri roky po premiére, teda v 2020 a zdalo sa, že na auto čaká klasický päťročný modelový cyklus. Medzičasom sa však mnohé zmenilo a automobilka sa rozhodla namiesto novej generácie predstaviť len ďalší facelift.
Respektíve... musíme pripustiť, že Kia pôvodne plánovala Stonic nahradiť elektromobilom, ale vývoj na trhu ukázal, že zrušiť modely so spaľovacími motormi, navyše druhý najlacnejší v ponuke (po malom Picante), by bola poriadna hlúposť.
Ako úplne nové auto
Nech už bol interný kórejský scenár akýkoľvek, podstatné je, že Stonic pokračuje ďalej a popravde, ani trénované oko nemusí spoznať, že má pred sebou len medzigeneračnú modernizáciu.
Auto dostalo kompletne prepracovanú prednú i zadnú časť, ktorá malý crossover približuje k súčasnému štylistickému smeru automobilky, predovšetkým potom najnovším elektromobilom.
Nová aj zvnútra
Ešte väčší skok v dizajne prebehol v interiéri. Auto, ktoré doteraz spoliehalo na klasicky rozvrhnutú palubnú dosku s analógovými budíkmi a samostatne stojaci dotykový displej, zrazu nafasovalo ten najmodernejší infotainment s dvojicou 12,3-palcových obrazoviek.
Na mieste je samozrejme otázka, ako sa so zmenou ovládacie konceptu vysporiadajú doterajší spokojní zákazníci, ktorým vyhovovalo viac analógové prostredie, je nutné ale dodať, že si nový Stonic ponechal aj dosť fyzických ovládačov.
Pokročila tiež v digitalizácii
Týka sa to mutifunkčného volantu, zachované ostalo nastavovanie hlasitosti audiosystému či intenzity ventilátora klimatizácie a ďalšie tlačidlá nájdete vpredu na stredovom tuneli (vyhrievanie sedadiel i volantu). Pohyb v menu potom uľahčí tiež dotyková lišta pod stredovými výduchmi.
Ďalšie novinky neuvidíte, ale stoja za zmienku. Patria k nim digitálne kľúče do mobilu či hodiniek, diagnostika auta v reálnom čase so vzdialeným prístupom cez aplikáciu v telefóne a množstvo nových (dnes častokrát povinných) asistenčných systémov.
Bez atmosféry
A motory? Vyzerá to, že z ponuky definitívne vypadol atmosférický benzínový štvorvalec 1.2 DPi s päťstupňovým manuálom a objednať si preto budete môcť už len preplňovaný litrový trojvalec T-GDi. Dostupný bude bez elektrifikácie s výkonom 100 koní alebo ako mild-hybrid naladený na 115 koní.
Obe jednotky budete môcť spárovať buď so šesťstupňovým manuálom alebo dvojspojkovým sedemstupňovým automatom, pričom Stonic v závislosti na verzii zdolá zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,8 až 11,0 sekundy a má maximálku od 179 do 182 km/h.
Termín uvedenia na európske trhu, respektíve na Slovenku Kia zatiaľ neoznámila, ale objednať si budete môcť 16 alebo 17-palcové disky s novým dizajnom a modernizovaná paleta lakov obsahuje dva nové odtiene – zelenú Adventurous Green a modrú Yacht Blue.
zdroj: Kia