Spotrebiteľský portál Consumer Reports zverejnil správu k najnovšiemu hodnoteniu spoľahlivosti áut. V hodnotení vychádzajúcom aj z pripomienok samotných zákazníkov sa zaoberá viacerými segmentami motorových vozidiel bez ohľadu na druh ich pohonu, no viac než kedykoľvek predtým, majú teraz zastúpenie aj elektromobily. Z jedenástich hodnotených plne elektrických modelov bolo až osem elektrických crossoverov alebo SUV. A ako sa ukázalo, z hľadiska spoľahlivosti hrajú skôr druhé husle.

Pohon nesklame, naštvú drobnosti

Ako možno predpokladáte, elektromobil má len málokedy problémy so samotným pohonom. Ten je výrazne jednoduchší, než pri aute so spaľovacím motorom, menej komponentov má aj prenos výkonu od motora ku kolesám a s klesajúcim počtom súčiastok klesá aj pravdepodobnosť výskytu závažnejších porúch. Lenže auto nie je len pohon, ale aj karoséria a vnútorná výbava. A tu sa ukazuje slabina nových elektrických áut. Problémy nastávajú s kvalitou niektorých materiálov, dielenským spracovaním a najmä s funkčnosťou ich výbavy. A tá dnes rozhoduje o spokojnosti s autom výraznejšie, než v minulosti. „Pri elektrických autách je silnejšia tendencia ponúkať viac nových a často neoverených technológií,“ naznačuje jadro problémov Jake Fisher, riaditeľ testovania vozidiel v Consumer Reports. „Zavádzanie nového softvéru, hardvéru a ich funkcií zvyšuje zložitosť, čo môže negatívne ovplyvniť ich spoľahlivosť,“ dodal Fisher. Pripomína, že automobilky používajú svoje elektromobily neraz ako vývojové testovacie základne, čo sa v praxi ukáže práve pri najdrahších verziách preplnených pokrokovými technológiami. Jeho tvrdenie potvrdzujú aj posledné priečky v spoľahlivosti, kde sa stretávajú Tesla Model Y a Audi e-tron.

Na opačnom konci spokojnosti sa naopak, a zároveň trochu prekvapujúco, objavujú hybridné a plug-in hybridné modely. Consumer Reports tento fakt vysvetľuje tým, že hybridné modely sú na trhu už pomerne dlho a automobilky stihli presne identifikovať a systematicky riešiť ich kvalitatívne slabiny. Na čele rebríčka sa aj preto už tradične umiestnili modely Toyoty. Jake Fisher upozornil aj na zaujímavosť, že japonské automobilky sa stále držia svojho hesla „čo je dobré, nemeň“ a práve z toho profitujú. A tak hoci pustia niektoré technológie na trh neskôr než konkurencia, obyčajne sú potom výrazne spoľahlivejšie. „Staršie modely sú na tom v otázkach spoľahlivosti obyčajne lepšie, odstránili staré problémy a majú tendenciu zotrvávať pri pôvodných dodávateľoch dielcov do prvovýroby. Hybridný pohon Toyota Synergy Drive je tu už 20 rokov. Tesla sa od tohto prístupu naopak odkláňa a aj niekoľkokrát počas roka zmení hlavné komponenty a ich dodávateľov,“ dodal Fisher.

zdroj: Consumer Reports