Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi vnímajú zástupcovia Európskeho parlamentu rôzne. Kým jedna skupina tlieska, druhá vyzýva k opatrnosti a ďalším legislatívnym zásahom, ktoré budú celý proces transformácie dopravy regulovať. K zástancom elektromobility patrí najmä Frans Timmermans zodpovedný v EÚ za ochranu klímy. „Európa sa hlási k prechodu na mobilitu s nulovými emisiami. Európske automobilky už dnes dokazujú, že sú k tomuto kroku dostatočne pripravené a stavajú sa k nemu čelom. Na trh tak prichádza stále viac dostupných elektrických áut,“ komentuje aktuálne dianie Timmermans. V podobnom duchu hovorí aj hlavný vyjednávač Európskeho parlamentu, Jan Huitema. „Som rád, že sme s Radou dosiahli dohodu o ambicióznej revízii cieľov pre rok 2030. Podporili sme cieľ 100 % zníženia emisií v roku 2035, čo má zásadný význam pre dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050. Ekologické jazdenie bude pre našich občanov teraz dostupnejšie,“ obhajuje rozhodnutie Huitema. Hlasy z Európskeho parlamentu však úplne jednotné nie sú.

Pripravme sa na starnutie vozového parku

Nie všetci totiž zdieľajú nadšenie a najmä fakt, že mobilita pomocou elektromobilov bude dostupná pre rovnako široké masy ako dnes. „Táto dohoda zabuchla dvere novému technologickému vývoju a vložila všetky vajcia do jedného košíka. To je veľká chyba,“ hovorí konzervatívny europoslanec Jens Gieseke. „Vďaka tomuto rozhodnutiu sa havanský efekt stáva omnoho reálnejší. Po roku 2035 môžu byť európske ulice plné veteránov. Nové autá nebudú k dispozícii, alebo budú pre ľudí príliš drahé,“ opisuje hroziaci scenár Gieseke. Ten aktuálnu situáciu vo vozovom parku EÚ prirovnáva ku Kube, kde bola mobilita a nové autá pre obyvateľstvo tiež nedostupné (najskôr legislatívne, potom cenovo) a tak si postupne zadovážili staršie a lacnejšie autá, ktoré úplne zaplavili ulice.

Starnutie vozového parku je v EÚ aktuálne už dnes. Môže zaň niekoľko faktorov, okrem pandémie a čipovej, či energetickej krízy aj fakt, že ľudia menej jazdia, čo znamená menšie opotrebovanie vozidiel a odklad ich výmeny za nové. Analytici upozorňujú, že síce ide o nenápadný efekt, ale jeho dosah uvidíme až o pár rokov. Kríza ľudí naučila šetriť a tí dnes najazdia po cestách výrazne menej km, než pred pandémiou. Ak sa k tomu pridajú vysoké ceny nových elektrických áut, máme sa pripraviť na to, že pomer nových a jazdených áut na cestách bude výrazne v prospech jazdeniek. Aby sa tak nestalo, budú potrebnú legislatívne opatrenia na zlepšenie dostupnosti mobility akéhokoľvek druhu.

zdroj: Reuters, Euractiv