„Celkové náklady na km jazdy priemernou elektrickou dodávkou sú o 25 % nižšie, ako pri používaní jej naftovej verzie,“ uvádza Transport & Environment odvolávajúc sa na novú štúdiu, ktorú si aktivisti nechali špeciálne vypracovať. Pre európskeho spotrebiteľa je dnes teda údajne až o 25 % lacnejšie používať elektrickú dodávku. Štúdia pritom dokonca hovorí o TCO, teda v celkovej štatistike nákladov na vlastníctvo a používanie sú zahrnuté aj náklady na nákup spomínaného elektrického auta. Zameriava sa pritom na šesť hlavných európskych trhov – Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Poľsko, Španielsko a Anglicko. Tieto krajiny predstavujú až 76 % trhu s ľahkými úžitkovými autami. Prieskum zároveň skúmal očakávania a správanie firiem využívajúcich väčšie flotily. Z nich už viac ako tretina používa časť svojho vozového parku na elektriku a ďalšia tretina nákup svojej prvej elektrickej dodávky plánuje. Ďalších 16 % firiem plánuje elektrickú dodávku kúpiť v horizonte 5 rokov.

Potrebujeme viac elektrických áut, zákazníci ich vyžadujú

Súčasťou oficiálnej správy od Transport & Environment je samozrejme aj apel na to, aby európsky parlament pritvrdil a pripravil podstatne prísnejšie normy pre emisie CO2 pre výrobcov dodávkových áut. Ekológovia požadujú, aby sa v roku 2035 predávali už len elektrické dodávky, do roku 2027 však vyžadujú, aby sa emisie CO2 znížili, v porovnaní s dnešným stavom, o celých 80 %. „Elektrické dodávky v otázkach celkových nákladov porážajú tie naftové na celej čiare. Kupujúci to dobre vedia, na trhu však chýba adekvátna ponuka elektrických áut,“ hovorí James Nix z Transport & Environment. „Zákonodarcovia to môžu zmeniť sprísnením limitov emisií CO2, čím zatlačia na výrobcov, aby vyrábali a ponúkali viac elektrických alternatív,“ dopĺňa Nix. Transport & Environment tvrdí, že zákazníci by už dnes kupovali podstatne viac elektrických áut, ale výrobcovia nestíhajú uspokojovať ich dopyt a na trhu je, najmä v úžitkovom segmente, stále príliš malá ponuka. Predaj elektrických dodávkových áut vraj rastie extrémne pomaly a je nevyhnutné mu legislatívne pomôcť.

zdroj: Transport & Environment