Asi nemusíme zvlášť zdôrazňovať, že elektromobily sú v priemere stále drahšie ako bežné ekvivalentné modely poháňané spaľovacími motormi, a to napriek tomu, že automobilky v podstate od počiatku dotujú batériové autá tým, že časť ich ceny premietajú do cenníkov obyčajných benzínových či naftových vozidiel.

Práve ceny sú mnohými považované za hlavnú prekážku prielomu elektromobilov, čo určite je do istej miery pravda. Stačí sa pozrieť, aký je podiel registrácií batériových áut v bohatších západných štátoch EÚ v porovnaní so zvyškom únie. Ak si ale myslíte, že je to len o cene, nie je to tak celkom pravda.

Prekvapivý výsledok?

Naznačuje to aktuálny prieskum nemeckého Automobilwoche, ktorý si dal inštitútom pre výskum verejnej mienky Civey spracovať pomerne jednoduchú anketu. Otázka znela: Presvedčila by vás cena pod 25 000 eur za Citroën ë-C3, aby ste presedlali na elektromobil?

Než sa dostaneme k odpovediam, mali by sme zdôrazniť, že Stellantis je v podstate prvý európsky výrobca, ktorý sa chystá uviesť na trh cenovo dostupný plnohodnotný elektromobil za 23 300 eur (Daciu Spring za taký nemožno považovať) a čoskoro k nemu pridá dokonca ešte lacnejšiu verziu za 19 990 eur s menšou batériou, ktorý tým pádom „podlezie“ i Daciu Spring.

Myslíte si, že to Nemcom, ktorí nakupujú v absolútnych počtoch najviac elektromobilov v Európe, stačí? Chyba... Až 78 % opýtaných v odpovedi tvrdí, že len nízka cena produktu ich na prechod od spaľovacích motorov k elektrickým autám nepresvedčí. A dve tretiny (presnejšie povedané 65 percent) to dokonca kategoricky vylúčili!

11 % respondentov sa nevedelo rozhodnúť, to podstatné ale je, že len 3 (!) percentá opýtaných jednoznačne odpovedalo, že ich nízka cena určite presvedčí. Osem percent pripustilo, že „skôr áno“.

Inštitút Civey, ktorý anketu vypracoval, hovorí, že „mnohí spotrebitelia jednoducho nie sú pripravení na zmenu chovania“, ktoré prechod na elektrickú mobilitu vyžaduje. Ako je potom možné, že tak veľa elektromobilov jazdí v Škandinávii a Číne? Aj na to majú v Civey odpoveď. „V týchto štátoch sa nárast registrácií batériových áut neriadi presvedčením spotrebiteľov. Rozhoduje politika, dotácie, obmedzenia a pokuty.“

Že nejde o náhodu, dokazuje aj o niečo staršia anketa uvedeného inštitútu. V nej padla otázka: „Do akej miery súhlasíte s tvrdením – plánujem jazdiť so spaľovacím motorom tak dlho, ako to bude možné?“ Až 73 percent respondentov minulý rok v júli odpovedalo, že „čo najdlhšie“.

Rozhodovali predsudky? Aj keby...

Je možné samozrejme namietnuť, že odpovede Nemcov v prvom uvedenom prípade ovplyvnil fakt, že sa inštitút pýtal na konkrétny francúzsky elektromobil. To nevylučujeme. Ak by to ale aj bola pravda, teda ak by sme pripustili, že nemeckí motoristi budú lepšie reagovať na dostupný nemecký elektromobil, majú smolu. Tak skoro sa nedočkajú. Ak príde s lacnejším batériovým autom, stane sa tak najskôr v roku 2025 a cenou 25 tisíc eur.