Dnešné automobily sú natlačené rôznymi technológiami a ponúkajú obrovské množstvo rôznych funkcií, z ktorých značná časť ide na vrub infotainmentu. Všetko pritom musí byť popísané v továrenskej príručke. Ich rozsah je v niektorých prípadoch absurdný, čo si všimol prieskum britského webu Scrap Car Comparison (SCC) zahŕňajúci aj motocykly.

Podľa analýzy zahŕňajúcej celkovo 90 moderných vozidiel je priemerná dĺžka návodu na obsluhu 109 106 slov. No kým niektoré túto strednú hodnotu výrazné podliezajú, iné sú aj niekoľkonásobne dlhšie. V prvom prípade víťazí Range Rover Evoque. Jeho sprievodná príručka má iba 16 526 slov a pri bežnom tempe čítania (priemer pri angličtine je 238 slov za minútu) zaberie 1 hodinu a 9 minút.

Najdlhšie príručky má dvojica Audi

Manuály niektorých modelov sú podľa SCC omnoho obsažnejšie. Napríklad v prípade pick-upov Ford série F majú 194 305 slov a ich „prelúskanie“ štandardným tempom by zabralo 12 hodín a 24 minút. Americký bestseller sa tým v rámci analýzy dostal na tretiu priečku. Predbehli ho dve autá značky Audi, ktoré majú ešte trikrát dlhšie príručky.

Absolútnym víťazom je superšport R8, ktorý sprevádza 616 064 slov. Na ich strávenie potrebuje bežný čitateľ 43 hodín a 9 minút. V tesnom závese zostal elektromobil Audi e-tron, pri ktorom ide o 603 649 slov trvajúcich 42 hod. a 16 min. na prečítanie. Manuály týchto áut sú teda dlhšie než trilógia Pán prsteňov obsahujúca 576 459 slov. Rozsahom prekonávajú aj ďalšie známe diela, napríklad Vojna a mier alebo Da Vinciho kód.

Predmetom výskumu SCC bola okrem dĺžky aj čitateľnosť návodov na obsluhu, ktorá sa hodnotila pomocou tzv. Flesch-Kincaidovho testu. Podľa neho dopadli najhoršie konkrétne modely značiek McLaren, Opel (resp. Vauxhall) a BMW. Naopak najlepšie výsledky autá Tesla a Toyota, pri ktorých sa uvádza ako vhodný vek čitateľa už 12-13 rokov.