Hovoriť o trajektoch prevážajúcich automobily ako o tikajúcej ekologickej bombe, je asi trochu prehnané. Napríklad tankery s ropou objektívne predstavujú potenciálne oveľa väčšie environmentálne riziko.

Na druhej strane je to však v relatívne krátkom čase (po Felicity Ace) ďalšia nepríjemná vizitka pre lodiarov, ktorí evidentne prevážajú produkty bez toho, aby dokázali zaistiť ich bezpečnú dopravu do cieľového prístavu.

Neuhasiteľné lode?

Jedným z kľúčových problémov týchto transportov sa volá elektromobil. Opäť pripomíname, že štatisticky horí batériové vozidlo menej často ako autá so spaľovacími motormi. To je holý fakt. Problém je ale v intenzívnom horení takéhoto vozidla, ktoré sa veľmi ťažko hasí. Respektíve v prostredí trajektov je zjavne prakticky neuhasiteľné, takže záchranné zložky sú vopred odsúdené do pozície pozorovateľa.

Ani v tomto prípade neexistuje žiadny 100-percentný dôkaz, že za požiar lode Morning Midas môže elektromobil alebo hybrid, ktorých bolo podľa dostupných informácií na palube 65, respektíve 681 kusov.

Dôkaz o zavinení neexistuje

Agentúra Reuters síce tvrdila, že zamestnanci prevádzkovateľa trajektu (Zodiac Maritime) oznámili, že zaznamenali dym z paluby naloženej elektrickými vozidlami, ale nikto ďalší túto správu zatiaľ nepotvrdil, a ani to nie je pochopiteľne záruka, že vina padá na batérie. Za túto nehodu kľudne môže skrat v aute so spaľovacím motorom. To skutočne nevieme a žiaľ, už sa to ani nedozvieme.

Morning Midas išla v pondelok popoludní miestneho času ku dnu, takže vyšetrovanie je v tejto chvíli prakticky vylúčené. Trajekt je totiž potopený v Tichom oceáne pri pobreží Aljašky, v mieste hlbokom približne 5000 metrov a vzdialenom od pobrežia 360 námorných míľ, teda asi 660 kilometrov.

Na palube bolo podľa posledných správ 3048 vozidiel čínskych koncernov Chery, Great Wall a zrejme aj konglomerátu SAIC, výrobcu značky MG, keďže túto loď si prenajímala jeho dcérska spoločnosť SAIC Anji Logistics.

Požiar vypukol na palube nákladnej lode z nezistených príčin začiatkom júna, 22-čenná posádka ho nedokázala dostať pod kontrolu, ale bola zachránená neďaleko plávajúcou kontajnerovou loďou. Americká pobrežná stráž tvrdí, že požiar zničil všetky automobily a posledných dňoch už dohorieval. Následne sa plavidlo pokúsila stabilizovať dvojica remorkérov a tretí bol na ceste, aby Morning Midas odtiahli. Záchranné práce však boli neúspešné. Oheň spolu s podmienkami na mori poškodili trajekt tak veľmi, že dovnútra prenikla voda a loď sa potopila.

zdroj: gCaptain, WSJ