Elektromobilita nie je vôbec zlou myšlienkou a v určitých oblastiach dopravy má skutočný zmysel a lepšiu pozíciu ako používanie áut so spaľovacími motormi. Jej plošné zavedenie je však nereálnym snom, aspoň teda do doby, kým nebudeme schopní vyrobiť dostatok „zelenej“ energie, dotiahnuť recyklačné procesy do finále a technológie neumožnia znížiť obstarávaciu cenu elektrických aut, tvrdia už dlhšiu dobu odborníci. Politici napriek tomu stále tvrdohlavo presadzovali svoje vízie a jednou z nich je aj dátum ukončenia výroby a predaja áut so spaľovacími motormi (hovorí sa o roku 2035) a ich úplné nahradenie bezemisnými vozidlami. Že výraz „bezemisné“ neznamená úplne bez emisií, je dnes každému jasné, problém je však inde. Spoločnosť údajne nie je plošnú elektromobilitu pripravená a vzhľadom na aktuálny vývoj odborníci predpokladajú, že do roku 2035 sa to s veľkou pravdepodobnosťou ani nezmení. Zdá sa, že si to začínajú uvedomovať aj samotní politici. Nemecký minister dopravy už vyjadril presvedčenie, že rok 2035 treba posunúť na neskôr.

Sú syntetické palivá riešenie?

Je to lobing Nemecka, ktoré sa už dávno venuje vývoju syntetických palív, alebo oprávnená požiadavka reflektujúca reálne možnosti technického vývoja? V tejto chvíli to verejnosť asi odhadnúť nevie, faktom však je, že na plošnú elektromobilitu zatiaľ pripravení nie sme a podľa predpovedí odborníkov tak nebudeme ani v roku 2035. Nejde totiž len o pripravenosť automobiliek na hromadnú výrobu elektrických áut (dnešný stav má k hromadnej výrobe ešte ďaleko), ale aj vytvorenie systému generovania zisku na vývoj nových technológií, recyklácie, dodávok potrebného množstva vzácnych surovín, vytvorenie dostatočne dimenzovanej a robustnej distribučnej siete, vyriešenie zamestnanosti v sektore dopravy a výroby a v neposlednom rade aj o to najdôležitejšie – o výrobu dostatočného množstva elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov a systému jej ukladania.

Nemecký minister dopravy preto odmietol rok 2035 ako rok ukončenia predaja áut so spaľovacími motormi. Budúcnosť však vidí vo využívaní syntetických palív. Volker Wissing sa proti roku 2035 ohradil už skôr a zo svojich požiadaviek nezľavuje ani dnes. Ako tvrdí, Európa sa nesmie spoliehať len na elektrický pohon, ale musí zostať technologicky neutrálna. Na mysli má predovšetkým využívanie syntetických palív, ktorých vývoj údajne napreduje veľmi rýchlo a čoskoro by sa mohli dostať aj na zmysluplnú spotrebiteľskú cenu. Ako to nakoniec všetko dopadne, zostáva vo hviezdach, tlak na odsunutie ukončenia predaja áut so spaľovacími motormi na neskorší termín však postupne narastá a tak je nakoniec možné, že rok 2035 ako termín odchodu spaľovacích motorov nemusí byť definitívny.

zdroj: Euractiv