Niet pochýb, že veľké autá sú v kurze. Spolu s nárastom popularity väčších vozdiel však mestá čelia aj novým problémom. A zdá sa, že s nimi nechcú bojovať samé. „Trend pri automobilite zjavne pozná len jeden smer: stále väčšie a ťažšie autá,“ hovorí Helmut Dedy, šéf Asociácie nemeckých miest a dodáva: „Nehodí sa nám to v čase, keď diskutujeme o úspore energie a priestoru, ochrane klímy a ochrane zdrojov.“

Vodiči veľkých áut by si preto vraj mali priplatiť na daniach, keďže ich vozidlá zaberajú podstatne viac miesta ako menšie autá. Podľa Dedyho by malo byť „samozrejmosťou odzrkadliť u veľkých vozidiel skutočné náklady na parkovanie a jazdenie“.

To by znamenalo: Ak použijete väčšiu sadu kolies a potrebujete väčšie parkovacie miesto, zaplatíte viac. To by sa samozrejme týkalo veľkej časti vodičov, napríklad v Nemecku tvorili v minulom roku SUV vozidlá až 30 % všetkých nových áut.

Motoristi nesúhlasia

Na druhej strane, najväčší nemecký autoklub ADAC ako zástupca motoristov vidí veci úplne inak. Volá po väčších parkovacích miestach, a to pre všetkých vodičov bez ohľadu na triedu vozidla.

Je však otázne, či by to vyriešilo dnešné problémy miest. Priestor využitý na väčšie parkovacie miesta potom bude spravidla chýbať inde: Či už by išlo o užšie cestné pruhy na ulici alebo čoraz menšie chodníky pre cyklistov a chodcov – rôzne dopravné plochy potrebujú byť vo vzájomnom súlade, najmä vo veľkých mestách.

Vyššie poplatky za SUV autá ako druh sankčnej dane by na druhej strane mohli zapríčiniť to, že veľké autá by sa v mestách pohybovali menej často. Či sa najnovšia iniciatíva nemeckých miest napokon pretaví do praxe, ukáže až čas.

Zdroj: Giga.de / foto: cz.depositphotos.com