Bratislava je vraj jediné krajské mesto na Slovensku, ktoré nemá jednotnú či presnejšie žiadnu parkovaciu politiku. A je dosť možné, že exotom je v tomto smere Bratislava aj v porovnaní s modernými krajinami Európy.

Na webe Bratislavaden.sk ste sa koncom minulého roka mohli dočítať výrok nového pána primátora hlavného mesta - Valla. „To znamená, rezidenčná parkovacia karta za ročný poplatok v intervale od 20 do 100 eur, pričom konkrétnu výšku si určia jednotlivé mestské časti a hodinové parkovanie pre nerezidentov, ktorého sadzbu tiež určia mestské časti. Výsledok však bude závisieť od rokovaní s poslancami mestského zastupiteľstva,“ uviedol Vallo.

Následne sa objavili tvrdenia z Mestskej dopravnej komisie, aby sa presadzovala politika, ktorá bude celoplošná pre celé mesto, nie pre mestské časti. K tomu sa pridáva aj tvrdenia J. Uhlera. „Máme aj z Európy príklady, kde mestá delegovali parkovaciu politiku na mestské časti a časom zistili, že viacerí robia tie isté činnosti a nakoniec to centralizovali, lebo to bolo pre nich lacnejšie a efektívnejšie. V rámci jednotnej parkovacej politiky má mesto určiť spôsob regulácie, spôsob označenia, cenové hladiny a má mať tiež centrálnu evidenciu,“ povedal J. Uhler v článku pre Bratislavské noviny zo dňa 24. 02. 2019.

„Nemáme pripravené ani jedno záchytné parkovisko, nemáme pripravenú mestskú hromadnú dopravu. Obávam sa, že zavedenie parkovacej politiky sa presúva na nové volebné obdobie,“ povedal ešte v lete mestský poslanec Ján Budaj.

Ako to vyzerá teraz? 

Všeobecné záväzné nariadenie mesta je síce platné, ale iba na papieri. Je k nemu nutné schváliť určitý dodatok. Momentálne minimálne 1/3 poslancov odmietala schváliť Štatút k parkovacej politike z dôvodu, že mesto na to nie je pripravené z hľadiska MHD, záchytných parkovísk a mestskej polície. A tvrdia, že keď sa systém schváli, jeho zavádzanie bude postupné. 

Aké majú byť ceny?

Nik nevie. Šušká sa o sumách od 20 – 100 eur pre prvé auto v domácnosti, avšak skloňovali sa aj sumy ako astronomických 299 eur za prvé auto a 599 za druhé auto, a to pre rezidentov! Informáciu okrem iného priniesla aj TASR, a to priamo pri vyjadrení p. Augustinič, ktorá je členkou Mestskej dopravnej komisie. Mimochodom, p. Augustinič s touto sumou určite nesúhlasí. 

Aká bude kontrola parkovania? 

Bude to mať na svedomí mesto, resp. jej mestské časti. Pravdepodobne cez MsP. Zvažuje sa aj uplatnenie inštitútu objektívnej zodpovednosti...

MYSLÍTE SI, ŽE SPOMÍNANÉ SUMY SÚ ADEKVÁTNE NA SLOVENSKÉ POMERY?
  • Je to veľmi veľa ( 81% )

     

  • Je to akurát - kto má auto, nech platí ( 16% )

     

  • Neviem sa vyjadriť ( 3% )

     

Odpovedalo 165 ľudí  

Existuje riešenie?

Mesto sa nafúknuť nedá. Rovnako ani cesty či parkovacie plochy. Napriek tomu sa developeri stále tlačia do centra, rušia sa staré budovy, ale aj miniatúrne kúsky zelene, ktoré v meste boli. 

Každodenne do hlavného mesta prichádzajú ľudia za prácou či štúdiom. Je dlhodobý trend, že hladové doliny vymierajú, mladí sa sťahujú. Bratislava s jej okolím naopak rastie, zažíva teda stavebný BOOM. Veľa ľudí sa do Bratislavy sťahuje len prechodne, ale niektorí svoje rozhodnutia časom menia a prichádzajú na trvalo, keďže ružovú budúcnosť v rodnej obci nevidia. Drvivá väčšina ľudí (nielen cezpoľných, ale aj rodených Bratislavčanov) spláca pôžičky, hypotéky, a rana v podobe 300-eurovej parkovacej karty pre rezidentov bude určite tvrdá. A aj napriek tomu to, že si zaplatíte parkovaciu kartu, ešte neznamená, že budete mať kde zaparkovať. Čo tak k cene za parkovanie pre rezidentov zohľadniť aj povedzme aktuálnu trhovú hodnotu vozidla alebo tiež aj emisnú triedu, či celkové rozmery, a určovať poplatky aj podľa toho? Viem, trochu komplikované, ale zmysel to možno má. 

Parkovacia politika pre cezpoľných, každodenne dochádzajúcich, bude ešte menej výhodná. Bude ich teoreticky nútiť cestovať verejnou dopravou, ktorá nemá vždy služby na úrovni - resp. lepšie povedané málokedy. A to sa nebavíme len o MHD v meste, ale aj o ŽSR či Regiojete v smere z Komárna. 

K tomu si prirátajte možnú zmenu zákona o cestnej premávke, kde sa počíta s možnosťou parkovania na chodníkoch len v prípade, ak bezprostredne susedia s cestou (za predpokladu že nie sú v "zóne" a že je dodržaných 1,5 m). Môže sa tak razom stať, že mesto len vytiahne peniaze z motoristov, a reálne sa situácia s možnosťou parkovania nezlepší. 

Veľa vecí v meste, nielen čo sa týka statickej a dynamickej dopravy, sa rieši spôsobom pokus - omyl. Ak to nefunguje, tak sa to jednoducho mení za jazdy. Každopádne si myslím, že je nutné najprv skvalitniť bežné služby a až potom vyberať peniaze za teoreticky povedané nadštandard, alebo možno už luxus - kam sa vlastníctvo auta pomaly zdanlivo presúva.  

Kompetentným túto situáciu vôbec nezávidím. Mesto koniec koncov potrebuje ďalšie príjmy, keďže sa v ňom hospodári tak, ako sa hospodári - z pochopiteľných dôvodov to rozoberať ďalej nebudeme, keďže rôzne kauzy alebo podozrenia si môžete dohľadať aj sami. 

Zdroj: Bratislavaden.sk, Bratislavské noviny, Teraz.sk

Foto: Shutterstock