Ani Stellantis si pochopiteľne nechce nechať ujsť súboj o dostupnejšie elektromobily na európskom trhu a v priebehu budúceho roka (presnejšie v júli 2024) preto predstaví štvrtú generáciu Pandy, tentokrát pravdepodobne už len na baterky.

Ak ste mali radi tento model kvôli jeho jednoduchosti a hlavne dobrým cenám, rozlúčte sa s ním. Kým za súčasný hachback s litrovým motorom FireFly dáte u nás či v Taliansku 13 700 eur, jeho nástupca bude stáť takmer dvojnásobok.

Na Pandu ako malé lacné auto radšej zabudnite.

Základ pod 25

Potvrdil to šéf Fiatu, Olivier Francois, keď v rozhovore s agentúrou Bloomberg prezradil, že tento čisto elektrický model bude dostupný za menej ako 25 tisíc eur. Asi môžeme diskutovať, či napríklad možná finálna „cenovka od 23 990 eur“ je alebo nie je blízko dvojnásobku 13 700 eur, faktom však je, že elektrická Panda bude výrazne drahšia ako súčasné auto.

Hovoriť o dostupnejšom elektromobile sa na druhú stranu asi hovoriť dá. Väčšina batériových áut v Európe začína za hranicou 30 tisíc eur, aj keď zhodou okolností 500e stojí s menšou 23,8-kilowattovou baterkou a slabším motorom s výkonom 95 koní tesne pod 29 tisíc eur. Ešte o niečo menší a v Nemecku stále predávaný Volkswagen e-up je v tamojších cenníkoch za 29 995 eur.

Čo na to Čína?

Výnimkou je len Dacia, ktorá držala cenu na hranici 20 tisíc eur, aj tá ale musela nedávno zdražiť, aj keď sa to snažila kompenzovať výkonnejším elektromotorom.

Otázkou samozrejme ešte je, ako do cenovej vojny zasiahne Čína. Jej snaha predávať Európanom drahé a luxusné elektromobily trh zatiaľ ani zďaleka nezbúrala, ale dostupné MG4 sa evidentne presadzuje a na chrbát už mu pozerajú aj mnohé európske modely. Ak BYD či MG postavia továrne na starom kontinente a začnú sa sústrediť na malé lacnejšie modely, čínske ceny síce stále nedostaneme, problém ale potom môže mať aj pripravovaná Panda.

Spolu s ë-C3

Výroba nového Fiatu by mala prebiehať v trnavskej továrni Stellantisu a podľa všetkého bude zbiehať z linky súbežne s chystaným novým elektrickým Citroënom ë-C3, ktorý by mal tiež stáť pod 25 tisíc eur.

A prečo ten úvodný obrázok konceptu Centoventi z roku 2019? Na to je prostá odpoveď. Nová Panda na baterky by mala štylisticky vychádzať práve z tohto verejnosťou pomerne dobre prijatého automobilu.

zdroj: Fiat, Automobilwoche