Audi s modelom 80 začalo písať históriu ešte skôr ako konkurencia z Mníchova a Štuttgartu. Avšak až model 80 generácie B4 prišiel s úspešnými a vysokovýkonnými verziami S2 a RS2, ktoré začali ťaženie voči modelom M a AMG od konkurencie. Príbeh tak ďalej pokračoval s novou generáciou B5, predstavenou v roku 1995.

Audi A4 B5

Novinka prišla s novou platformou, ktorú neskôr prebrala aj väčšia Audi A6 C5, Volkswagen Passat B5 alebo prvá novodobá Škoda Superb. Motory boli umiestnené pozdĺžne, poháňali predné alebo s pohonom quattro všetky 4 kolesá. Auto dostalo voči predchodcovi viac zaoblený dizajn, do ponuky pribudli nové prvky výbavy, ako napríklad xenónové svetlomety alebo systém ESP.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Z predchodcu sem prišli vznetové jednotky 1,9 TDI s 66 kW (90 k) a aj s vyšším výkonom 81 kW (110 k). Do ponuky prišiel aj 2,5-litrový šesťvalec s 110 kW (150 k), ten však veľa chvály na spoľahlivosť nepriniesol. Ponuka zážihových verzií bola obsiahlejšia, od základnej 1,6 s 74 kW (101 k) až po najvýkonnejšie RS4 s 2,7-litrovým biturbom a 280 kW (380 k). Aj vďaka pohonu 4x4 dokázal model zrýchliť na 100 km/h za 4,9 sekundy.

Audi A4 B6

Ďalšia generácia prišla v roku 2000 a zachovala si rovnakú koncepciu, teda motor vpredu pozdĺžne, pohon predných alebo všetkých kolies. Do ponuky prišla aj verzia kabrio, ktorú B5-ka nedostala, keďže kabriolet na báze 80 B4 bol v ponuke až do roku 2000.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ponuka motorov začínala na atmosférickej 1,6-ke s 75 kW (102 k) a končila na 4,2-litrovej V8 v modeli S4 s 253 kW (344 k). Voči predchodcovi to bolo zníženie výkonu, a tak aj zrýchlenie na 100-ku zvládala za 5,6 sekundy. Záujemcovia o RS4 zostali sklamaní, v generácii B6 model RS4 nevznikol.

Vznetové motory so zdvihovým objemom 1,9 prišli so vstrekovacím systémom PD namiesto rotačného čerpadla. Tomu zostal verný 2,5-litrový šesťvalec, ten mohol mať až 132 kW (180 k) a 370 Nm. Postupne tiež zvyšovali jeho spoľahlivosť, aj keď to stále nebol etalón triedy.

Audi A4 B7

Ďalšia "generácia" prišla už v roku 2004. Interne stále označovaná ako 8E, rovnako ako predchodca, ale už B7, keďže dostala výraznejšie zmeny na karosérii aj v technike. Rovnako ako predchodca bola v ponuke len 4 roky, do roku 2008. Táto generácia však žila ďalej ako Seat Exeo od roku 2009 do 2013.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Základom bol stále 1,6-litrový zážihový motor s 75 kW (102 k), vyššie bol v ponuke aj 3,2-litrový FSI motor alebo 4,2-litrová V8 vo verziách S4 a RS4. Obe stále atmosféricky plnené, RS4 s 309 kW (420 k) dokázala zrýchliť na 100-ku za 4,8 sekundy.

Vznetové motory 1,9 a 2,0 stále spoliehali na systém PD, väčší 2,5 TDI stále na rozdeľovacie čerpadlo a až jednotky 2,7 a 3,0 TDI mali moderný systém vstrekovania Common-Rail. Najsilnejší mal 171 kW (233 k), bol v spojení s quattrom a dokázal zrýchliť na 100-ku za 6,8 sekundy.

Audi A4 B8

V roku 2007 predstavili nástupcu označovaného ako B8, interne 8K. Bola to posledná generácia, ktorá ponúkala pod prednou kapotou 4,2-litrovú V8 vo verzii RS4 s 331 kW (450 k). Verzia S4 mala 3,0-litrové V6 TFSI s 245 kW (333 k). Najvýkonnejšia RS4 zrýchlila na 100-ku za 4,7 sekundy a bola dostupná už len so 7-stupňovou prevodovkou S-tronic.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Vznetové motory sa nadobro vzdali vstrekovania PD aj rozdeľovacieho čerpadla, všetky využívali Common-Rail. Menší dvojliter mal výkonové rozpätie od 88 kW (120 k) do 140 kW (190 k), rovnaký výkon mal aj 2,7 TDI. Najväčší 3,0 TDI ponúkal od 150 kW (204 k) do 180 kW (245 k) a dokázal zrýchliť na 100-ku za 5,9 sekundy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Audi A4 B9

Najnovšia generácia B9 interne označovaná 8W prišla v roku 2015 a vzdala sa plnotučnej V8. Verzia RS4 už spolieha na preplňovanú 2,9 TFSI s 331 kW (450 k). Od roku 2018 prišlo nové označovanie motorov dvojčíslom. Nahlas sa tiež hovorí o verzii S4 ako o vznetovom variante po vzore S5, S6 a S7, o ktorých som nedávno písal. To je už však aktuálnosť. Za 25 rokov predali cez 7,5 milióna kusov A4, čo je skutočne úctyhodný výsledok.